Gitar ESP/LTD zazwyczaj nie trzeba nikomu przedstawiać – jest to znana i lubiana przez wśród gitarzystów marka. Mimo, że logo LTD zazwyczaj pojawia się na tańszych instrumentach, w dzisiejszym teście przedstawimy najwyższy model z serii EC – EC-1000 MGOSB z linii Deluxe w nowym złotym wykończeniu – więc jego cena najniższą nie będzie. Przejdźmy zatem do konkretów…
OPIS
Testowana gitara to instrument zbudowany w oparciu o wzorce sięgające korzeniami gitar typu Les Paul. Oczywiście podobieństwo jest nieznaczne, gdyż ESP wypracowało własne standardy, które zdobyły uznanie w kręgach gitarzystów na całym świecie. Tak czy inaczej, budowa testowanej gitary jest określana jako Set-Neck (chodzi tu o sposób łączenia gryfu z korpusem). Korpus EC-1000 został wykonany z mahoniu. Zaczepy na pasek oraz gniazdo wyjściowe typu jack 1/4” umieszczono w standardowych pozycjach. W tylnej ściance korpusu znajdziemy trzy płytki osłaniające złącza potencjometrów i gniazda wyjściowego, złącza przełącznika oraz pojemnik z baterią zasilającą układ elektroniczny. W testowanej gitarze zamontowano mostek typu tune-o-matic ze strunociągiem sztabkowym. Układ elektroniczny w EC-1000 składa się z dwóch aktywnych przetworników typu humbucker, umieszczonych w czarnych, plastikowych obudowach, baterii zasilającej, trójpozycyjnego przełącznika oraz trzech potencjometrów obrotowych. Przetwornik przy mostku to EMG 81, natomiast przy gryfie zastosowano model EMG 60. Przełącznik trójpozycyjny oferuje takie same tryby pracy jak ten montowany w gitarach typu Les Paul. Poziom sygnału wychodzącego z każdego z przetworników jest regulowany osobnym potencjometrem obrotowym, natomiast regulacja barwy jest wspólna dla obu pickupów. Gryf został połączony z korpusem na wysokości siedemnastego progu dla struny E6 oraz dwudziestego drugiego progu dla struny E1. Taki sposób łączenia umożliwia swobodny dostęp do każdego progu na każdej ze strun. Szyjkę o profilu typu U wykonano z mahoniu. Menzura gitary wynosi 24.75”. Na hebanowej podstrunnicy umieszczono dwadzieścia cztery progi. Są one oznaczone zarówno w przedniej jak i w bocznej ściance podstrunnicy. Tak jak w większości modeli gitar, także tu oznaczono progi o numerach 3, 5, 7, 9, 12, 15, 17, 19, 21 oraz 24. W główce umieszczono sześć blokowanych kluczy ESP (po trzy z każdej strony). Do testu otrzymaliśmy EC-1000 w najnowszej wersji wykończenia – Metallic Gold Sunburst (MGOSB). Ponadto model ten oferowany jest jeszcze w trzech innych odmianach kolorystycznych.
WRAŻENIA
Testowana gitara wygląda zjawiskowo: wykończone na złoto korpus i szyjka, nawiązują do wyglądu dość drogich instrumentów vintage’owych. Pod względem kunsztu lutniczego EC-1000 jest instrumentem średniej klasy, lecz… z najwyższej półki tej średniej klasy. Brzmienie instrumentu „na sucho” – bez podłączenia do wzmacniacza jest ciekawe. Słychać jak pracuje drewno, ale słychać też coś mechanicznego… po podłączeniu do wzmacniacza to wrażenie pozostaje. Barwy testowanego instrumentu nie da się jednak opisać jednoznacznie. Wspólne cechy brzmień na czystym kanale wzmacniacza to sterylność, selektywność i duża zawartość częstotliwości środkowych. Poziom sygnału wyjściowego nie jest miażdżąco wysoki jak to bywa w instrumentach wykonanych z myślą o ciężkich brzmieniowo gatunkach muzyki. Selektywność brzmienia EC-1000 MGOSB pozostaje główną cechą charakterystyczną w przypadku podłączenia instrumentu do przesterowanego kanału wzmacniacza. EC-1000 oferuje trzy podstawowe rodzaje brzmień:
• Za pomocą trójpozycyjnego przełącznika uaktywniamy humbucker znajdujący się przy mostku. Na kanale czystym uzyskujemy mocne, jasne brzmienie. Nie jest to jednak bezduszna barwa przesycona częstotliwościami wysokiego środka. Układ elektroniczny przekazuje najmniejsze niuanse brzmieniowe zachowując wszystkie odcienie wynikające z artykulacji. Na przesterowanym kanale wzmacniacza otrzymujemy wyrazistą, dynamiczną, rockową barwę, bogatą w alikwoty i tony środkowe. Taka barwa jest wręcz idealna do rockowych partii solowych, jest bardzo selektywna – bez problemu przebija się przez nawet dość gęstą brzmieniowo fakturę utworu rockowego. Riffy grane na tej barwie są wyraźne, dynamiczne.
• Teraz mamy aktywne obydwa przetworniki. Na czystym kanale uzyskujemy dość oryginalne brzmienie. Przypomina ono brzmienie, które możemy usłyszeć w starszych nagraniach Linkin Park. Nie jest ono ani za jasne, ani za ciemne, jest wyraziste dzięki tonom środkowym, ale nie jest płaskie ani zbyt przezroczyste. Na kanale przesterowanym uzyskujemy barwę w pewnym sensie uniwersalną – można ją z powodzeniem zastosować w większości gatunków muzycznym.
• Ostatnie ustawienie – aktywny przetwornik przy gryfie. Na czystym kanale wzmacniacza otrzymujemy okrągła barwę. Jednak nie jest ona przeładowana niskimi tonami, jak to często bywa w niedrogich instrumentach wzorowanych na gitarach typu Les Paul. Nie jest ona też tak wyraźnie bluesowa jak w telecasterach. Na kanale przesterowanym uzyskujemy nieco ciemniejsza barwę niż poprzednie, lecz nie powinno się określać ją jako ciemną – w porównaniu z innymi instrumentami będzie to barwa raczej bogata w tony środkowe. Nie jest to tez stricte bluesowa barwa, raczej możemy usłyszeć podobne brzmienia w rockowych utworach.
PODSUMOWANIE
EC-1000 MGOSB to porządnie wykonany instrument. Ta gitara łączy w sobie wiele pozytywnych cech – jest wygodna w graniu, ciekawie brzmi (może nieco za sterylnie jak dla wielbicieli starszego typu brzmień, lecz wyjątkowo stabilnie przy stosowaniu wszelkiego typu symulatorów), ciekawie też wygląda. Testowany instrument zdecydowanie polecam wielbicielom współczesnych brzmień gitarowych oraz wszystkim tym, którzy chcą eksperymentować odkrywając nowe brzmienia.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Konstrukcja: Set-Neck
Korpus: mahoń
Szyjka: mahoń
Podstrunnica: heban
Profil gryfu: typ U
Progi: 24
Menzura 24.75”
Mostek: tune-o-matic
Przetworniki: dwa aktywne humbuckery (EMG 81 przy mostku, EMG 60 przy gryfie)
Potencjometry: VOLUME × 2, TONE × 1
Sugerowana cena: 4800 PLN
Do testu dostarczył:
Sound Service
Am Spitzberg 3
DE-15834 Rangsdorf
tel. w Niemczech: +49 (0) 33708-933-0
tel. w Polsce: 503 146 513
Internet: www.sound-service.eu, www.espguitars.com
Test ukazał się w numerze 10/2012 miesięcznika Muzyk.