Początkowo założycielom firmy T-Rex – Larsowi Dahlowi i Sebastianowi Jensenowi zależało na wyprodukowaniu najlepszych na świecie akcesoriów MIDI. Jednak z biegiem czasu misja ich firmy, założonej w 1996 roku przekształciła się i celem stało się produkowanie dobrych efektów w przystępnych cenach. Dziś do testów dostarczono dwa efekty podłogowe wchodzące w skład serii Tonebug – Sensewah i Totenschläger. Zobaczmy zatem jaka jest relacja ceny do jakości w przypadku tych efektów.
SENSEWAH
Ten efekt podłogowy służy do uzyskiwania efektu wah bez konieczności używania charakterystycznego kontrolera nożnego. Istotą działania każdego efektu tego typu jest wzmocnienie (rzadziej wyciszenie) wybranego odcinka pasma częstotliwości oraz płynna zmiana parametrów tego odcinka (najczęściej „przesuwanie” całego odcinka po skali pasma częstotliwości). W tradycyjnych efektach WAH owe „przesuwanie” jest regulowane za pomocą kontrolera nożnego. W testowanym efekcie czynnikiem sterującym jest poziom sygnału gitarowego. Obudowa Sensewah – podobnie jak innych modeli z serii Tonebug – została wykonana w stylu, który nawiązuje do kształtów samochodów z lat sześćdziesiątych. Obudowa składa się z dwóch części, a dolna ścianka jest przymocowana do górnej za pomocą czterech śrub. Zamiast stosowania podstawek cała powierzchnia dolnej ścianki jest pokryta materiałem o właściwościach gumy, umożliwiającym dobrą przyczepność urządzenia do powierzchni sceny. W tylnej ściance obudowy umieszczono gniazdo wejściowe i wyjściowe – oba typu jack 1/4”, a także gniazdo służące do podłączenia zewnętrznego zasilacza. Sensewah może być również baterią 9V (dostęp do pojemnika na nią mamy od spodu obudowy). Efekt wyposażono w przełącznik nożny służący do przechodzenia między trybami ON i BYPASS. Uaktywnienie trybu ON sygnalizuje czerwona dioda. Na panelu w górnej części obudowy znajdziemy dwa potencjometry obrotowe. Pierwszy z nich – SENSE, służy do regulowania czułości urządzenia. Za pomocą tego pokrętła ustalamy jak ma reagować urządzenie na określone poziomy sygnału gitarowego. Drugi potencjometr – RANGE – służy do ustawienia zakresu działania urządzenia. Oprócz tego w testowanym efekcie umieszczono przełącznik trybu pracy WAH WAH / YOY YOY. O ile tryb pracy WAH WAH został opisany wyżej i jest ogólnie znany gitarzystom, to tryb pracy YOY YOY polega na tym, że zamiast jednego odcinka w pasmie częstotliwości są przesuwane dwa, co powoduje nieco odmienny, unikalny efekt brzmieniowy.
TOTENSCHLÄGER
Ten efekt podłogowy służy do uzyskiwania brzmienia przesterowanego. Obudowa efektu jest wykonana w tym samym stylu, co model opisywany powyżej. Takie same są też wejścia i wyjścia oraz możliwości zasilania. Różnice znajdziemy na panelu sterowania. W tym przypadku do dyspozycji mamy dwa potencjometry obrotowe oraz 3 niewielkie suwaki. Pierwsze z pokręteł – GAIN – służy do regulowania stopnia przesterowania sygnału gitarowego. Drugi potencjometr – LEVEL – pozwala z kolei dostosować poziom sygnału przesterowanego do poziomu sygnału w trybie BYPASS. Oprócz tego testowany efekt wyposażono w trzypasmowy korektor barwy. Wspomniane trzy potencjometry suwakowe służą do regulacji zawartości w sygnale przesterowanym tonów niskich, środkowych i wysokich.
WRAŻENIA
Testowane efekty wyróżniają się pomysłową obudową i ciekawym wyglądem. Na początek omówimy wrażenia dotyczące Sensewah. Zastosowanie tego efektu pozwala urozmaicić paletę brzmień kreowanych w zestawie gitarowym. Efekt jest łatwy w obsłudze, a ustawienie dwóch parametrów jego pracy nie powinno zając dużo czasu. Samo brzmienie efektu jest jak najbardziej zadowalające. Dodatkowym atutem tego efektu jest tryb pracy YOY YOY.
Jeżeli chodzi o Totenschläger, to jest to efekt typu distortion. Ogólnie można uznać jego brzmienie za selektywne, przypominające brzmienie typu Hi Gain. W zależności od stopnia przesterowania sygnału można uzyskać suche brzmienie nieco mocniejsze niż tradycyjny crunch, albo bogate w alikwoty brzmienie świetnie nadające się do riffów i partii solowych. Korektor barwy jest bardzo skuteczny, więc możliwości kreowania barw w testowanym efekcie są imponujące. Jeżeli chodzi o zastosowanie stylistyczne, to umieścił bym brzmienia, które można uzyskać za pomocą tego efektu wśród brzmień thrash metalowych.
PODSUMOWANIE
Testowane urządzenia są ciekawą propozycją dla wielu gitarzystów, poszukujących własnego brzmienia za niezbyt wygórowane pieniądze. Jednak warto zauważyć, że cena za którą można nabyć testowane urządzenia mogłaby być nieco niższa. Rzecz w tym, że z misji firmy wynika produkowanie urządzeń wysokiej klasy dostępnych za niewygórowane pieniądze, a w przypadku testowanych urządzeń mamy do czynienia z efektami przyzwoitej klasy dostępnymi za nie zbyt wygórowaną, ale i nie najniższą cenę. Tak czy inaczej, są to interesujące urządzenia.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Impedancja wejściowa: >1 MOhm (@ 1 kHz)
Impedancja wyjściowa: <1 kOhm (@ 1 kHz)
Wejścia/wyjścia: INPUT, OUTPUT
Zasilanie: bateria 9V, zewnętrzny zasilacz
Wymiary: 78 × 120 × 60 mm
Ciężar: 370 g
Ceny: 400 PLN (Totenschläger), 590 PLN (Sensewah)
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Madalińskiego 11a
30-303 Kraków
tel. (22) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, t-rex-effects.com
Test ukazał się w numerze 10/2012 miesięcznika Muzyk.