Firma Hand Box poszerzyła ostatnio arsenał swoich produktów o kilka nowych modeli wzmacniaczy basowych. Jednym z nich jest głowa R-400 posiadająca przedwzmacniacz zbudowany całkowicie w technologii lampowej (3 lampy 12AX7). Projekt tego wzmacniacza uwzględniający sugestie muzyków powstał w oparciu o trzy podstawowe założenia: doskonałe brzmienie, prostota obsługi i jak najmniejsze gabaryty z zachowaniem dużej mocy, która wynosi 400 W.
OPIS WZMACNIACZA
Płyta czołowa wzmacniacza zawiera m.in. następujące elementy: gniazdo wejściowe typu jack 1/4”, przełącznik MUTE odcinający sygnał, przełącznik BRITE/DARK rozjaśniający lub przyciemniający brzmienie oraz przełącznik DRIVE, który podbija sygnał wejściowy z instrumentu o 6 dB. Podniesienie poziomu sygnału ma szczególne znaczenie w przypadku wykonywania gatunków muzyki typu hard rock, metal itp., a także wspomaga instrumenty z pasywnymi przetwornikami i elektroniką (na przykład klasyczne basy Fender Jazz Bass i Precision Bass). Na panelu R-400 dostępna jest też pokrętło GAIN regulujące poziom wejściowy oraz sekcja korekcji, na którą składają się potencjometry pozwalające regulować tony niskie (BASS) i wysokie (TREBLE) oraz odpowiednie proporcje basów, sopranów i tonów średnich (CONTOUR). Wspomniane pokrętło GAIN posiada sporą tolerancję i duży zakres umożliwiający uzyskanie brzmień od bardzo czystego aż po przesterowane typu Crunch. Do dyspozycji mamy też gałkę VOLUME regulującą ogólną głośność urządzenia. Elementami dodatkowymi informującymi o działaniu głowy R-400 są trzy lampki typu LED: PROT, READY i LIMIT oraz kontrolka POWER sygnalizująca o przyłączeniu zasilania sieciowego.
Po prawej stronie płyty czołowej znajduje się męskie gniazdo XLR symetrycznego wyjścia liniowego – LINE OUT. Sygnał wyjściowy może być wysyłany przez nie przed lub po korekcji przedwzmacniacza, co determinuje przycisk PRE/POST. Ewentualny przydźwięki sieciowe po przyłączeniu do zewnętrznej konsolety lub innego urządzenia eliminuje odcięcie masy. Poziom sygnału wyjściowego regulowany przyciskiem może wynosić 0.6V lub 0.3V.
Na tylnej płycie wzmacniacza umieszczono m.in. gniazdo i włącznik sieciowy z zabezpieczeniem. Kolejnymi elementami panelu tylnego są dwa równoległe gniazda wyjściowe typu Speakon służące do przyłączenia zestawów głośnikowych, których łączna impedancja nie może być niższa niż 4 Ohm. Do dyspozycji mamy ponadto szeregową pętlę efektów – EFFECT LOOP – z gniazdami wysyłki sygnału – SEND i powrotu – RETURN.
Stopień końcowy, wykonany w technologii MOSFET, pracuje w klasie AB. Podobnie jak testowany przeze mnie jakieś dwa lata temu Fortec Head 400, także R-„głowa” R-400 oferuje moc 400 W/4 Ohm. Wewnętrzny klasyczny zasilacz gwarantujący odpowiednią moc i dynamikę, oparty jest na wydajnym transformatorze toroidalnym oraz kondensatorach elektrolitycznych o wielkiej pojemności. Urządzenie jest chłodzone wymuszonym obiegiem powietrza poprzez cicho pracujący wentylator sterowany elektronicznie. Pracę końcówki kontroluje optyczny limiter.
Głowa R-400 dostępna jest w dwóch odmianach różniących się obudową. Wzmacniacz może być zamknięty w skrzynce ze sklejki pokrytej lakierem strukturalnym lub – jak w przypadku testowanego egzemplarza – w skrzynce typu Flight Case (sklejka + profile aluminiowe).
WRAŻENIA Z TESTU
Wzmacniacz Hand Box R-400 testowałem w różnych warunkach: na scenie klubowej i w domowym studiu. Testy prowadziłem z użyciem dwóch zestawów głośników i kilku instrumentów. Były to różne gitary basowe (progowe i bezprogowe) oraz kontrabas akustyczny.
Wzmacniacz jest bardzo prosty w obsłudze. Szybko można znaleźć szukane i optymalne ustawienia korekcji każdego instrumentu. Brzmi dynamicznie i ciepło, co jest niewątpliwie zasługą lampowej technologii przedwzmacniacza. Korekcja jest bardzo przejrzysta i nieskomplikowana. Proporcje między tonami niskim, wysokimi a newralgicznym i niezwykle ważnym w moim odczuciu „środkiem” można skutecznie regulować przy pomocy pokrętła CONTOUR. Jest to ciekawe rozwiązanie, aczkolwiek preferuję klasyczny sposób z niezależną lub parametryczną korekcją tonów średnich.
Dobrze też brzmią różne przestery z użyciem podbicia DRIVE, co z pewnością docenią basiści wykonujący „cięższe” gatunki muzyki. Moc jest wystarczająca nawet na większe sceny. Jest to uniwersalny wzmacniacz, który powinien spełnić oczekiwania profesjonalnych muzyków.
KRÓTKIE PODSUMOWANIE
Głowa R-400 jest wzmacniaczem, które spełnia założenia producenta: posiada bardzo dobre brzmienie, jest niewielki i lekki oraz prosty w obsłudze. Oprócz tego walory zewnętrzne są utrzymane na wysokim poziomie.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Moc: 400 W/4 Ohm
Preamp: 3 × 12AX7
Korektor: 2-pasmowy + CONTOUR
Inne funkcje: MUTE, BRIGTH/DARK, GAIN, DRIVE
Wejścia/wyjścia: INPUT, LINE OUT [XLR], EFFECT LOOP (SEND, RETURN), SPEAKER × 2
Cena: 2275 PLN
Do testu dostarczył:
Hand Box
Gąsówka-Osse 96
18-100 Łapy
Tel. (85) 8141397
Internet: www.handbox.pl
Test ukazał się w numerze 1/2014 miesięcznika Muzyk.