Moda na kompaktowe miksery, zestawy głośnikowe, procesory efektów jest zjawiskiem powszechnym i zrozumiałym. Wymiary, ciężar i łatwość w obsłudze i montażu stają się równie istotnymi czynnikami decydującymi o zakupie urządzeń jak cena i jakość. Wybiegając nieco naprzód chcę podkreślić, że testowany mikser stanowi swego rodzaju kompromis konstrukcyjny pomiędzy dość imponującymi możliwościami przekierowania i obróbki sygnałów, a stosunkowo niewielkimi wymiarami i raczej intuicyjną obsługą. Koszt urządzenia wydaje się nie być aż tak istotnym czynnikiem przy jego ocenie, właśnie ze względu na obszerne możliwości urządzenia. Zobaczmy co można osiągnąć używając tego miksera…
OPIS
Testowana konsoleta wchodzi w skład najnowszej generacji mikserów z popularnej rodziny VLZ. Chociaż zewnętrznie model 1642VLZ4 nie różni się zbytnio od swego bezpośredniego poprzednika, to wyposażono go w nowe elementy. Jak można wyczytać z jego symbolu, 1642VLZ4 jest mikserem szesnastokanałowym. Jak na kompaktową konsoletę to rzeczywiście dość rozbudowane urządzenie, które oferuje użytkownikom m.in. cztery niezależne tory AUX oraz cztery grupy w sekcji MASTER. Testowany mikser wyposażono w dziesięć przedwzmacniaczy mikrofonowych Onyx.
W ośmiu kanałach monofonicznych oraz dwóch pierwszych stereo umieszczono wejścia typu XLR pozwalające na wprowadzanie sygnału o poziomie mikrofonowym. Załączane globalnie zasilanie Phantom +48V umożliwia stosowanie mikrofonów pojemnościowych. Sygnał o poziomie liniowym (zarówno symetryczny jak i niesymetryczny) wprowadzamy poprzez dedykowane gniazdo jack 1/4” (w kanałach monofonicznych) lub wejścia LINE IN (L/MONO, R) w czterech kanałach stereofonicznych. W pierwszych ośmiu kanałach dostępne są też gniazda INSERT [jack 1/4”], przez które możemy włączyć w tor sygnałowy zewnętrzne urządzenia. Czułość w poszczególnych kanałach monofonicznych możemy regulować za pomocą potencjometru obrotowego w zakresach od -20 do +40 dB dla sygnałów o poziomie liniowym oraz od 0 do +60 dB dla sygnałów o poziomie mikrofonowym. W przypadku kanałów 9/10 i 11/12 regulujemy tylko poziom sygnałów z mikrofonów (0 – +60 dB), a 13/14 i 15/16 – wprowadzanych przez wejścia liniowe (±20 dB). Tradycyjnie już w testowanym mikserze zastosowano różnokolorowe nakładki na główkach potencjometrów, co znacznie ułatwia obsługę urządzenia czyniąc ją niemalże intuicyjną. W przypadku pokręteł GAIN są one koloru białego. Wszystkie kanały z wejściami mikrofonowymi (8 mono + 2 stereo) wyposażono w filtr górnoprzepustowy, wyciszający sygnał o częstotliwościach niższych niż 75 Hz (18 dB/okt.). Filtr uaktywniamy za pomocą dedykowanego przełącznika znajdującego się w każdym torze.
Sygnał z każdego kanału 1642VLZ4 może zostać wysłany do dowolnego urządzenia zewnętrznego poprzez cztery gniazda wyjściowe AUX SEND. Poziomy sygnałów wysyłanych z każdego kanału regulujemy dedykowanymi potencjometrami obrotowymi. W przypadku szyn AUX1 i AUX2 możemy wybrać przy pomocy przełącznika PRE/POST czy sygnały będą pobierane przed czy po korekcji. Główki wszystkich potencjometrów obrotowych związanych z obsługą szyn AUX1 i AUX2 oznaczono kolorem zielonym, a tych obsługujących szyny AUX3 i AUX4 – żółtym. W przypadku wysyłania sygnałów do procesorów zewnętrznych sygnały powrotne z nich można wprowadzić do miksera poprzez cztery pary dedykowanych gniazd ST RETURNS (L/MONO, R) typu jack 1/4”. Poziomy tych sygnałów regulujemy za pomocą czterech dedykowanych potencjometrów obrotowych. Sygnały powracające z efektów zewnętrznych mogą zostać skierowane na dowolną szynę w sekcji MASTER albo na wysyłki AUX1 i 2 (umożliwia to, na przykład, wysyłanie sygnałów z zewnętrznych procesorów Reverb na tory odsłuchowe dla wykonawców na scenie).
Każdy kanał monofoniczny wyposażono w trójpasmowy korektor barwy, który składa się z czterech potencjometrów obrotowych. Za ich pomocą możemy regulować zawartość tonów wysokich (HI, ok. 12 kHz), średnich (MID) i niskich (LOW, ok. 80 Hz) w zakresie ±15 dB. Czwarty potencjometr – FREQ, służy do wyboru częstotliwości dla pasma MID w zakresie od 100 Hz do 8 kHz. W czterech kanałach stereofonicznych zastosowano 4-pasmowy korektor, na który składają się pokrętła HI (12 kHz), HI MID (2.5 kHz), LOW MID (400 Hz) i LOW (80 Hz), pracujące w zakresie ±15 dB. Główki wszystkich potencjometrów obrotowych służących do regulacji barwy sygnału (poza FREQ) są oznaczone kolorem granatowym.
Sygnał z każdego kanału testowanej konsolety możemy umieścić w dowolnym punkcie panoramy stereofonicznej. W tym celu każdy z torów wejściowych wyposażono w dedykowany potencjometr obrotowy, którego główkę oznaczono kolorem szarym. W każdym kanale znajdziemy ponadto zestaw przełączników znanych także z innych mikserów firmy Mackie, w tym MUTE (umożliwia wyciszenie sygnału w kanale) i SOLO (wycisza pozostałe kanały oraz umożliwia odsłuch sygnału tylko z wybranego kanału). Dodatkową przydatną opcją w testowanym mikserze jest możliwość regulacji sumy sygnałów SOLO na złączach gniazd słuchawkowych oraz możliwość wyboru trybu odsłuchu (sygnał może być pobierany w trybie AFL lub PFL). Sygnał z każdego kanału może ponadto zostać skierowany na szyny oznaczone jako 1-2, 3-4 i LR. Służą do tego odpowiednie przełączniki. Ostatnim elementem każdego kanału jest potencjometr suwakowy (60 mm).
Testowany mikser wyposażono w możliwość bezpośredniego wysyłania sygnałów z torów wejściowych do urządzeń zewnętrznych. W tym celu na panelu tylnym umieszczono osiem gniazd jack 1/4” oznaczonych jako DIRECT OUT. Konsoleta udostępnia także złącza cinch pozwalające na współpracę z dwuścieżkowymi urządzeniami rejestrującymi – wejściowe TAPE IN (L, R) oraz wyjściowe TAPE OUT (L, R). Do regulacji poziomu sygnałów wprowadzanych przez gniazda TAPE IN służy dedykowane pokrętło. 1642VLZ4 wyposażono także w dwa wyjścia słuchawkowe, a także wyjścia CONTROL ROOM (L, R). Przesyłać przez nie można sygnały z różnych źródeł, których wyboru dokonujemy za pomocą dedykowanych przełączników w sekcji SOURCE (do wyboru mamy MAIN MIX, SUBS 1-2, SUBS 3-4 i TAPE). Poziom sygnałów opuszczających wyjścia słuchawkowe i CR regulujemy za pomocą przypisanych im potencjometrów.
Sygnały z szyn alternatywnych można skierować na szynę główną za pomocą dedykowanych przełączników ASSIGN TO MAIN MIX. Poniżej umieszczono suwaki służące do regulacji poziomów sygnałów na tych szynach, a obok nich ulokowano potencjometr głośności MAIN MIX. Mikser wyposażono także w miernik w postaci diod LED. Sumę sygnałów możemy wysyłać do systemu nagłośnieniowego lub rejestrującego poprzez parę gniazd wyjściowych typu XLR oraz dedykowane dla każdej szyny (w tym szyny głównej w trybie MONO) gniazda wyjściowe jack 1/4”.
WRAŻENIA
Testowany mikser imponuje przede wszystkim dość dużymi możliwościami, co nie jest aż tak często spotykane w urządzeniach tej wielkości. Jakość brzmienia samego miksera jest na tyle dobra, że możemy w stosunku do tegoż modelu używać określenie „mikser brzmi” jak to bywa w przypadku dużych konsolet. Rzeczywiście przedwzmacniacze mikrofonowe Onyx są bardzo dynamiczne i generują znikomy poziom szumów. Dzięki temu testowany mikser można śmiało stosować zarówno w domowych studiach nagraniowych jak i w połączeniu z różnego typu systemami nagłośnieniowymi. Pracę na tym mikserze ułatwia kolorowe oznakowanie główek potencjometrów oraz bardzo dobrze przemyślane umiejscowienie pokręteł i przełączników.
PODSUMOWANIE
Mackie 1642VLZ4 to produkt naprawdę godny polecenia wszystkim, którzy doceniają dobre brzmienie, a potrzebują miksera dla nieco bardziej rozbudowanego systemu. Model ten sprawdzi się na scenie zarówno w przypadku muzyków wykorzystujących własne systemy odsłuchowe, jak również jako element małego systemu nagłośnieniowego w klubach, pubach, salach konferencyjnych i domowych studiach nagraniowych.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Ilość kanałów: 16 (8 mono, 4 stereo)
Ilość wysyłek AUX: 4
Korekcja w kanałach: 3-pasmowa + MID FREQ (mono), 4-pasmowa (stereo)
Pasmo przenoszenia: 20 Hz – 50 kHz (+0/-1 dB)
Zniekształcenia harmoniczne (THD): <0.0007%
Wejścia/wyjścia: MIC IN [XLR] × 10, LINE IN × 8, LINE IN (L/MONO, R) × 4, INSERT × 8, ST RETURN (L/MONO, R) × 4, MAIN OUT (L, R) [XLR], MAIN OUT (L, R), MAIN INSERT (L, R), MONO OUT, SUBGROUP OUT × 8, AUX SEND × 4, DIRECT OUT × 8, CR OUT (L, R), słuchawkowe × 2, TAPE IN (L, R) [cinch], TAPE OUT (L, R) [cinch]
Wymiary: 421 × 425 × 131 mm
Ciężar: 8.3 kg
Cena: 3120 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. 28 Lipca 1943 17a
30-233 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.mackie.com
Test ukazał się w numerze 1/2014 miesięcznika Muzyk.