Kompaktowe miksery są bardzo popularne, zapotrzebowanie na nie wydaje się rosnąc z dnia na dzień mimo dość bogatej oferty na rynku. Tak się dzieje głównie dlatego, że co raz więcej osób mając niewielki budżet na wyprodukowanie płyty demonstracyjnej woli przeznaczyć ten budżet na zakup urządzeń i oprogramowania rejestrującego (po to, by korzystać z tego bez ograniczeń czasowych) niż wydać na ograniczoną ilość godzin w profesjonalnym studiu. Jakość takowych urządzeń i oprogramowania polepsza się a ceny spadają, więc trudno się dziwić wzrostowi ilości domowych studiów. Kolejnymi nabywcami kompaktowych mikserów są zespoły muzyczne, korzystające z własnych niewielkich systemów nagłośnieniowych podczas występów i na sali prób, a także właściciele niewielkich klubów muzycznych i pubów. Podstawowe oczekiwania przyszłych nabywców kompaktowych mikserów wobec tych urządzeń sprowadzają się zazwyczaj do niewielkich gabarytów, ciężaru, oraz niskiej ceny. Zatem głównie tym wymaganiom jest w stanie sprostać prawie każdy mikser kompaktowy. Uzyskanie niskiej ceny produktu najczęściej wiąże się ze stosowaniem tańszych podzespołów i obniżeniem jakości brzmienia. Najczęściej kompaktowe miksery generują dość wysoki poziom szumów przy niskiej dynamice sygnału… coś za coś… Serię mikserów VLZ3 stworzono z myślą uzyskania lepszej jakości bez konieczności podwyższenia ceny produktu. Myślę, że ten test jest jednym z dowodów na to, że konstruktorom z Mackie udało się osiągnąć zamierzony cel.
OPIS
802 VLZ3 wyposażono w dwa kanały monofoniczne, dwa stereofoniczne, oraz jeden kanał służący jako monofoniczny (przy sygnale mikrofonowym), lub stereofoniczny (przy sygnałach o poziomie liniowym). Całość zamknięto w metalowej obudowie o wymiarach 273 × 227 × 47 mm, ciężar urządzenia wynosi 2 kg, jednym słowem – typowy kompaktowy mikser. Monofoniczne kanały testowanego urządzenia są identyczne, zatem posłużymy się opisem jednego z nich. Sygnał o poziomie mikrofonowym wprowadzamy poprzez symetryczne gniazdo wejściowe typu XLR wyprodukowane w Mackie, oznaczone jako MIC. Na złącza gniazd mikrofonowych może być podano napięcie Phantom służące do zasilania mikrofonów pojemnościowych. Włączenie napięcia umożliwia dedykowany przełącznik przyciskowy, a o włączonym napięciu sygnalizuje dedykowana dioda. Dla serii VLZ3 zaprojektowano specjalne przedwzmacniacze mikrofonowe XDR2 MIC PRE o zwiększonym zakresie dynamiki przy niskim poziomie szumów. Sygnał o poziomie liniowym (zarówno symetryczny jak i niesymetryczny) wprowadzamy poprzez dedykowane gniazdo typu jack 1/4”. Oprócz tego w tor sygnałowy możemy włączyć zewnętrzne urządzenie poprzez gniazdo insertowe typu jack 1/4” znajdujące się tuż obok gniazda LINE IN. Każdy kanał mikrofonowy wyposażono w filtr górnoprzepustowy. Filtr uaktywniamy za pomocą dedykowanego przełącznika przyciskowego znajdującego się pomiędzy potencjometrem czułości a sekcją korektora barwy. Filtr wycisza odcinek pasma o częstotliwościach niższych niż 100 Hz o 18 dB/okt. Czułość w każdym mikrofonowym kanale możemy regulować za pomocą potencjometru obrotowego w zakresach od +15 db do -45 dB dla sygnałów o poziomie liniowym, oraz od 0 dB do +60 dB dla sygnałów o poziomie mikrofonowym. Plastikowe nakładki na gałkach potencjometrów GAIN są białe. Pierwsze dwa kanały monofoniczne wyposażono w przełącznik czułości INSTRUMENT, co umożliwia podłączenie gitar elektroakustycznych i basów bez konieczności stosowania DI box’ów.
Sygnał z każdego kanału 802 VLZ3 może zostać wysłany do dowolnego urządzenia zewnętrznego poprzez gniazdo wyjściowe AUX SEND. Poziom sygnału wysyłanego z każdego kanału regulujemy dedykowanym potencjometrem obrotowym. Gałki wszystkich potencjometrów obrotowych AUX oznaczono czerwonym kolorem nakładki plastikowej. Poziom sumy wszystkich sygnałów kierowanych na gniazdo AUX SEND regulujemy dedykowanym potencjometrem obrotowym. Dodatkowo, za pomocą dedykowanego przełącznika przyciskowego PRE/POST możemy wybrać miejsca w torach sygnałowych, z których będą pobierane sygnały wysyłane na złącza gniazd wyjściowych AUX SEND. W przypadku korzystania z urządzeń zewnętrznych sygnały powrotne z nich można wprowadzić do miksera poprzez dedykowane gniazda ST RETURN typu jack 1/4”. Poziom tego sygnału regulujemy za pomocą potencjometru obrotowego STEREO RETURN.
Każdy kanał 802 VLZ3 wyposażono w trójpasmowy korektor barwy, który składa się z trzech potencjometrów obrotowych. Zawartość tonów wysokich (ok. 12 kHz) w sygnale możemy regulować za pomocą potencjometru obrotowego oznaczonego jako HIGH w zakresie od –15 dB do +15 dB. Zawartość tonów środkowych (ok. 2.5 kHz) regulujemy za pomocą potencjometru obrotowego oznaczonego jako MID w zakresie ±15 dB. Zawartość tonów niskich (ok. 80 Hz) w sygnale możemy regulować za pomocą potencjometru obrotowego oznaczonego jako LOW w zakresie od –15 dB do +15 dB. Gałki wszystkich potencjometrów obrotowych służących do regulacji barwy sygnału są oznaczone granatowym kolorem nakładki plastikowej. Każdy kanał 802–VLZ3 wyposażono w przełącznik przyciskowy MUTE/ALT 3-4 o podwójnej funkcji. Z resztą każdy kto pracował na konsoletach Mackie wie , że to jest cechą charakterystyczną tych urządzeń. Po prostu oprócz standardowego wyciszania sygnału przełączamy go z szyny głównej na dodatkową (gniazda wyjściowe typu jack 1/4” oznaczone jako ALT OUTPUT L3 i R4) w ten sposób zwiększono zakres zastosowań testowanego miksera. Oprócz tego sygnał z każdego toru sygnałowego można wysłać na gniazda odsłuchowe (dwa gniazda wyjściowe typu jack 1/4”), oraz na złącza gniazda słuchawkowego. W tym celu w każdym kanale konsolety znajduje się przełącznik przyciskowy SOLO PRE FADER. Sygnał przekierowany za pomocą tego przełącznika jest pobierany przed obróbką w korektorze barwy. O aktywnej wysyłce SOLO sygnalizuje dedykowana dioda umieszczona w sekcji MASTER. Sygnał każdego kanału może zostać umiejscowiony w dowolnym punkcie panoramy stereofonicznej, umożliwia to dedykowany potencjometr obrotowy o czarnym kolorze nakładki plastikowej. Poziom sygnału na każdym kanale konsolety możemy regulować za pomocą potencjometru obrotowego LEVEL. Plastikowe nakładki na gałkach potencjometrów odpowiadających za poziom sygnałów oznaczono białym kolorem. Kanały stereofoniczne nie są wyposażone w potencjometry GAIN ani w filtry górnoprzepustowe.
Ze względu na oszczędność miejsca kanałów stereofonicznych również nie wyposażono w gniazda insertowe. Kanał hybrydowy wyposażono w gniazda wejściowe typu Jack 1/4” oraz w gniazdo mikrofonowe. Testowany mikser wyposażono w parę gniazd wejściowych typu cinch. Kolejna para gniazd typu cinch – służy do wysyłania sygnału do zewnętrznego urządzenia rejestrującego. Jak już wspomniałem wyżej urządzenie wyposażono w gniazdo słuchawkowe. Na złącza tego gniazda można wysyłać sumę sygnałów z głównej szyny, sumę sygnałów z szyny alternatywnej, albo sygnał z gniazd wejściowych typu cinch. Wyboru dokonujemy za pomocą dedykowanych przycisków w sekcji CONTROL ROOM SOURCE. Poziom sygnału opuszczającego gniazdo słuchawkowe regulujemy za pomocą potencjometru obrotowego PHONES. Sumę sygnałów z szyny alternatywnej, oraz sygnał z gniazd wejściowych typu cinch można skierować na szynę główną za pomocą przycisku ASSIGN TO MAIN MIX. Poziom tej sumy sygnałów regulujemy potencjometrem obrotowym CTL ROOM/SUBMIX. Poziom sygnału na głównej szynie regulujemy potencjometrem obrotowym MASTER MIX. Poziom sumy sygnałów wyjściowych odzwierciedla podwójny rząd diod odpowiadających następującym poziomom: -30 dB, -20 dB, -10 dB, -7 dB, -4 dB, -2 dB, 0 dB, +3 dB, +6 dB, +10 dB, +15 dB oraz wyższemu (CLIP) +20 dB. Sumę sygnałów możemy wysyłać do systemu nagłośnieniowego lub rejestrującego poprzez dwie pary gniazd wyjściowych. Parę gniazd wyjściowych typu XLR, oraz parę gniazd wyjściowych typu jack 1/4”. Na tylnej ściance obudowy miksera umieszczono gniazdo służące do podłączenia zasilacza zewnętrznego oraz wyłącznik prądowy.
WRAŻENIA
Podstawową zaletą testowanego miksera jest jakość brzmienia. Rzeczywiście nowe przedwzmacniacze mikrofonowe są bardzo dynamiczne i generują znikomy poziom szumów. Dzięki temu 802 VLZ3 można śmiało stosować w domowym studiu nagraniowym. Wraz z mikserem użytkownik otrzymuje płytę z oprogramowaniem TRACTION 3. Oprogramowanie nie jest niezbędne do korzystania z miksera, lecz stanowi istotny dodatek do domowego studia nagrań. Na dysku znajduje się program łączący w sobie sekwencer MIDI z narzędziem do wielośladowego nagrywania i edycji audio. Oprócz tego użytkownik otrzymuje dużą ilość wtyczek programowych, instrumentów wirtualnych, próbek i loopów.
PODSUMOWANIE
Testowany mikser to produkt naprawdę godny polecenia wszystkim, którzy doceniają dobre brzmienie i nie chcą wydać zbyt dużo na wyposażenie studyjne lub sprzęt koncertowy. 802 VLZ3 sprawdzi się na scenie zarówno w przypadku muzyków wykorzystujących własne systemy odsłuchowe (douszne lub tradycyjne), jak i w małym systemie nagłośnieniowym w klubach, pubach, salach konferencyjnych i domowych studiach nagraniowych.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Liczba kanałów: 8 (2 mono, 3 stereo)
Liczba wysyłek AUX: 1
Zasilanie Phantom: tak
Pasmo przenoszenia: 30 Hz – 30 kHz dla ustawień GAIN 60 dB, oraz 10 Hz – 100 kHz dla ustawień standardowych
Zniekształcenia harmoniczne (THD): 0.001%
Złącza: MIC IN [XLR] × 3, LINE IN × 2, LINE IN (L/MONO, R) × 3, INSERT × 2, MAIN OUT (L, R) [XLR], MAIN OUT (L, R), AUX SEND, ST RETURN (L, R), ALT OUT (L, R), CR OUT (L, R), słuchawkowe, TAPE IN (L, R), TAPE OUT (L, R)
Wymiary: 273 × 227 × 47 mm
Ciężar: 2 kg
Cena: 1260 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Madalińskiego 11a
30-303 Kraków
tel. (012) 2672480
Internet: www.music.info.pl, www.mackie.com
Test ukazał się w numerze 12/2008 miesięcznika Muzyk.