Historię japońskiej firmy ESP produkującej instrumenty gitarowe opisywałem już w skrócie na łamach naszego pisma. Od roku 1993 biura firmy znajdują się w Los Angeles. Produkcja instrumentów jest podzielona: w Japonii wytwarzane są modele wyższe ESP, natomiast w Korei, Indonezji i w… Wietnamie – modele standardowe ESP i LTD. Przysłany ostatnio do testu bas to instrument standardowy, 4-strunowy model LTD B-4E wyprodukowany w Wietnamie. Jest to bardzo estetyczny instrument o klasycznych kształtach i raczej nowoczesnym brzmieniu.
OGÓLNY OPIS INSTRUMENTU
Bas ten posiada konstrukcję monolitu (neck-through-body), w którym pięcioczęściowa szyjka przechodzi całkowicie przez korpus. Zbudowana jest ona z trzech części drewna klonowego przedzielonymi dwoma paskami drewna mahoniowego. Skrzydła korpusu wykonane są z drewna mahoniowego, do którego doklejona jest płyta wierzchnia z ciemnobrązowego drewna mahoniowego. Taka konstrukcja jest bardziej stabilna, zapewnia większą sztywność gryfu, a także wpływa na wyrównany poziom brzmienia instrumentu. Zwiększa też sustain instrumentu, czyli długość jego wybrzmienia. Korpus jest stylizowany wyraźnie na wzór klasycznych instrumentów. Posiada raczej proste krawędzie, nieco profilowane. Szerokość gryfu na siodełku wynosi 42 mm, a na wysokości 24 progu 55 mm. Rozstaw strun na mostku jest standardowy, wynosi średnio 19 mm. Gryf jest wąski i cienki, co z pewnością ułatwia pracę lewej ręki i zwiększa komfort gry. Jego menzura jest standardowa i wynosi 34 cali (86.4 cm). Podstrunnica wykonana jest z hebanu i posiada 24 progi (symbol firmowy XJ) o średniej grubości, co daje zasięg dwóch oktaw na jednej strunie. Znaczniki progów są punktowe i umieszczone niesymetrycznie (między strunami E i A) z wyjątkiem większego znacznika na 12. progu z logo modelu. Regulacja napięcia pręta usztywniającego gryf znajduje się na główce. Korpus i gryf są wykończone bezbarwnym lakierem z połyskiem, co podkreśla naturalne piękno gatunków drewna.
PRZETWORNIKI I ELEKTRONIKA
Testowany model jest wyposażony w dwa przetworniki ESP SB-4. Są to pasywne przetworniki dwucewkowe o dosyć dużym sygnale wyjściowym. Dają one czyste i czytelne brzmienie, pozbawione brumów i zniekształceń. Rodzaj brzmienia określiłbym jako nowoczesne. Kontrola brzmienia jest aktywna. Sygnał z przetworników jest wspomagany układem aktywnym ESP, ABQ-3 zasilany baterią 9V. Przedwzmacniacz ten kontroluje następujące elementy: ogólną głośność, mieszanie sygnału obu przetworników oraz poziom tonów niskich, średnich i wysokich. Korekcja jest dosyć skuteczna i pozwala na uzyskiwanie różnych brzmień instrumentu. Wszystkie potencjometry, oczywiście oprócz głośności posiadają wyraźny punkt zerowy, co znacznie ułatwia regulację. Układ nie posiada przełącznika typu bypass umożliwiającego jego ominięcie. Bateria 9V znajduje się w osobnym schowku, którego przykrywka jest przykręcona przy pomocy dwóch śrubek. Nie jest to najwygodniejsze rozwiązanie, ponieważ nie ułatwia szybkiej wymiany baterii w razie nagłej potrzeby.
AKCESORIA
LTD B4-E posiada solidny mostek metalowy ESP BB-604 wykończony ciemnym, grafitowym chromem. Konstrukcja mostka umożliwia zaczep strun na tylnej płycie korpusu, co jak można zauważyć, jest ostatnio chętnie stosowanym rozwiązaniem technicznym. Struny przechodzące przez korpus wyglądają interesująco, a ponadto w ten sposób zwiększa się długość wybrzmienia instrumentu. Stroiki ESP posiadają typowy kształt powszechnie spotykany w instrumentach japońskich. Testowany instrument jest wyposażony w struny o średniej grubości z oplotem nieszlifowanym oraz standardowe zaczepy do paska, które podobnie jak pozostałe akcesoria, są utrzymane w kolorze grafitowym.
WRAŻENIA Z TESTU
Instrument testowałem różnych salach używając kilku wzmacniaczy. Ogólne wrażenia z testu są pozytywne. Instrument jest bardzo wygodny i przyjazny dla muzyka. Brzmienie basu jest dosyć specyficzne: nowoczesne, dynamiczne, klarowne, aczkolwiek dosyć wysokie. Cechuje je czytelny, podkreślony środek i jaskrawa góra. Natomiast brakuje mi naturalnego dołu, co być może wynika z charakterystyki brzmieniowej przetworników. Te ubytki w niskim paśmie brzmieniowym rekompensuje korekcja układu aktywnego. LTD B-4E dobrze brzmi podczas grania techniką kciukową slap. Jednak, jak zwykle przy instrumentach produkowanych na dalekim Wschodzie, zwróciłem uwagę na pewne drobne szczegóły, które można by moim skromnym zdaniem zmienić. W układzie aktywnym brakuje mi możliwości rozłączania podwójnych cewek przetworników na „single”, co zazwyczaj podnosi walory brzmieniowe i uniwersalność instrumentu. Warto by też dodać ominięcie korektora, co dawałoby możliwość wykorzystania brzmienia „pasywnego”, a także ratowało by użytkownika w razie wyczerpania się baterii podczas grania. Niestety producenci standardowych i tańszych modeli takimi drobiazgami nie zaprzątają sobie głowy. A szkoda, bo takie drobiazgi minimalnie podniosłyby cenę instrumentu.
OGÓLNE PODSUMOWANIE
Bas LTD B-4E jest pod względem lutniczym wykonany profesjonalnie, bez zarzutu. Podoba mi się jego strona wizualna: kształt, dobór gatunków drewna i wykończenie. Nieco gorzej wypada moja ocena jego brzmienia, które mnie nie przekonuje do końca. Preferencje brzmieniowe to jednak bardzo indywidualna i delikatna sprawa, dlatego radzę osobiście zapoznać się z tym instrumentem, zwłaszcza, że jego cena jest atrakcyjna i wynosi około 1850 złotych (brutto z podatkiem VAT).
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANET TECHNICZNE
Konstrukcja: neck-thru-body
Korpus: mahoń, płyta wierzchnia z hebanu
Szyjka: 5-częściowa, klon/mahoń
Podstrunnica: heban
Przetworniki: 2 × ESP SB-4
Elektronika: ESP ABQ-3
Sugerowana cena: ok. 1990 PLN
Do testu dostarczył:
Sound Service GmbH
Am Spitzberg 3, Rangsdorf, Niemcy
[email protected]
Internet: www.sound-service.eu, www.espguitars.com
Test ukazał się w numerze 12/2008 miesięcznika Muzyk.