Firma Hand Box systematycznie poszerza arsenał swoich produktów. Ostatnio w jej ofercie pojawił się nowy wzmacniacz basowy – Fortec Head 400. Jest to dwukanałowa „głowa” o mocy 400 W/4 Ohm dedykowana tym basistom, którzy grają na dwóch różnych instrumentach: kontrabasie (lub gitarze basowej akustycznej) oraz elektrycznej gitarze basowej. Nareszcie powstał w Polsce profesjonalny produkt, który spełnia zapotrzebowania takich muzyków.
OPIS WZMACNIACZA
Fortec Head 400 jest stylizowany na wzmacniacze w stylu retro, zwłaszcza nawiązując do modelu Regent 60 produkowanego niegdyś, bodajże w latach siedemdziesiątych w NRD. Płyta czołowa znajduje się na górze, co ułatwia kontrolę pracy urządzenia. Wzmacniacz wyposażono w dwa niezależne kanały wejściowe – ELECTRIC CHANNEL (dolny rząd pokręteł i kontrolek) oraz ACOUSTIC CHANNEL (górny rząd), różniące się charakterem brzmienia.
Kanał „elektryczny” – ELECTRIC CHANNEL – przeznaczony jest przede wszystkim do tradycyjnych gitar basowych elektrycznych z przetwornikami magnetycznymi, zarówno pasywnymi, jak i aktywnymi. Z tego też powodu udostępnia on dwa gniazda wejściowe typu jack 1/4” (ACTIVE, PASSIVE) o różnych czułościach. Konfiguracja ta uwzględnia różne rodzaje elektroniki w instrumencie. Korekcja barwy dźwięku jest klasyczna i składa się z czterozakresowego korektora. Kontroluje on basy (BASS), niski środek (LOW-MID), wysoki środek (HI-MID) oraz soprany (TREBLE). Układ korektorów wspomagany jest przez aktywne filtry – BOTTOM, CONTOUR i PRESENCE – każdy regulowany dedykowanym pokrętłem. Ponadto w kanale tym znajdziemy pokrętło GAIN, przycisk MUTE odłączający sygnał wejściowy (wyposażony w diodę LED), przycisk PHASE oraz przełącznik PRE/POST wysyłający sygnał do wyjścia liniowego przed lub po korekcji barwy.
Drugi kanał – ACOUSTIC CHANNEL – zaprojektowano z kolei z myślą o instrumentach akustycznych i akustyczno-elektrycznych. W tym przypadku chodzi przede wszystkim o kontrabas, instrument niestety „kapryśny” i uciążliwy w nagłaśnianiu oraz o różnego rodzaju gitary basowe akustyczne (progowe i bezprogowe). Kanał ten wyposażono w niezależne symetryczne wejście mikrofonowe typu XLR z zasilaniem Phantom +48V umożliwiającym korzystanie z mikrofonów pojemnościowych oraz wejście instrumentalne typu jack 1/4” o wysokiej impedancji, z przełączaną czułością (ACTIVE/PASSIVE). Dzięki różnym opcjom wyboru czułości sygnału wejściowego (przy każdym z gniazd umieszczono też osobne pokrętła GAIN) możliwa jest skuteczna współpraca z różnymi przetwornikami montowanymi w instrumentach akustyczno-elektrycznych. Podobnie jak w kanale „elektrycznym”, także w tym do dyspozycji mamy 4-pasmowy korektor (BASS / LOW-MID /HI-MID / TREBLE). Do dyspozycji mamy ponadto przycisk MUTE z dedykowaną diodą LED, przełącznik zmiany fazy (PHASE) oraz przycisk ON/OFF służący do przesyłania sygnału do wyjścia liniowego.
Najmniejszą sekcją na panelu jest blok MASTER, w którym znajdziemy m.in. wspomniane już symetryczne wyjście liniowe typu XLR wraz z powiązanymi z nim przełącznikami. Pierwszy z nich służy do skokowej regulacji poziomu sygnału (0/-6 dB), natomiast drugi do odłączania masy. W sekcji tej umieszczono ponadto wyjście umożliwiające podłączenie tunera, a także dioda CLIP informująca o ewentualnym przesterowaniu stopnia końcowego. Aktywność wzmacniacza sygnalizuje dioda POWER.
Na tylnej ściance wzmacniacza umieszczono m.in. dwa sprzężone równolegle gniazda wyjściowe typu Speakon służące do podłączania zestawów głośnikowych (ich łączna impedancja nie może być niższa niż 4 Ohm). Do dyspozycji mamy również złącza szeregowej pętli efektów (SEND, RETURN) powiązanej wyłącznie z kanałem akustycznym. Na płycie tylnej ulokowano ponadto sterowany elektroniczne dwubiegowy wentylator, który służy do chłodzenia elementów końcówki mocy. Jak informuje producent, kanały wejściowe urządzenia wyposażone zostały w symulatory brzmienia lampowego wykonane na specjalnie dobieranych tranzystorach typu FET. Wzmacniacz Fortec Head 400 zamknięto w drewnianej obudowie typu retro wykończonej w kolorze czarnym. Narożniki są chronione metalowymi okuciami powleczonymi srebrzystym chromem. Do przenoszenia służy rączka umieszczona na górnej ściance obudowy.
WRAŻENIA Z TESTU
Wzmacniacz Fortec Head 400 testowałem przez kilkanaście dni w różnych sytuacjach: na scenie i w domowym studiu. Do testu używałem kilku instrumentów. Były to, jak zwykle, różne gitary basowe (progowe i bezprogowe) oraz kontrabas akustyczny z dwoma przetwornikami piezoelektrycznymi i specjalnym mikrofonem pojemnościowym do basu. Kanał akustyczny brzmi bardzo dobrze zarówno przy użyciu kontrabasu z mikrofonem lub tylko z przetwornikiem, jednak najlepszy efekt był odczuwalny przy zastosowaniu obu kanałów jednocześnie w kombinacji mikrofon plus przetwornik. Odpowiednia suma obu sygnałów plus kombinacje korekcji i ustawienia faz dawały bardzo dobre rezultaty.
Oba kanały można także z powodzeniem wykorzystać przyłączając dwie różne gitary basowe, na przykład progową i bezprogową. Daje to możliwość łatwego i optymalnego wykorzystania obu instrumentów na koncercie bez zmian korekcji i innych ustawień. Dla basistów wykorzystujących kontrabas i gitarę basową podczas jednego koncertu wielkim udogodnieniem jest opcja grania na dwukanałowym wzmacniaczu z niezależnym kreowaniem obu sygnałów. W takim przypadku efektywniejsze jest wykorzystanie przetwornika z kontrabasu, a ewentualnie stosowany mikrofon lepiej podłączyć bezpośrednio do systemu zewnętrznego nagłośnienia PA. Wykorzystanie tylko mikrofonowego toru z kontrabasu bez wspomagania przetwornika jest ryzykownym przedsięwzięciem i może sprawić sporo kłopotu zarówno użytkownikowi, jak i akustykowi (sprzężenia oraz „brudy” z bębnów itd.).
Nie ma też żadnych problemów przy podłączaniu dwóch różnych elektrycznych gitar basowych progowych. Mimo, że ACOUSTIC CHANNEL jest dedykowany głównie instrumentom akustycznym, to elektryczne basówki również dobrze na nim brzmią. Kolejną praktyczną opcją jest wykorzystanie obu kanałów w przypadku kontrabasu wyposażonego w dwa różne przetworniki. Możliwości pożytecznego wykorzystania tego urządzenia są więc spore.
KRÓTKIE PODSUMOWANIE
W obecnych czasach pojawia się coraz więcej basistów grających na kontrabasie i gitarze basowej. Spowodowane jest to częściowo wymogami rynku oraz wszechstronnymi zainteresowaniami stylistycznymi niektórych muzyków. Posiadanie i – co gorsza – wożenie na trasy koncertowe dwóch zestawów basowych jest bardzo kłopotliwe. Wybawieniem z sytuacji są właśnie takie urządzenia jak Fortec Head 400. Model ten z powodzeniem spełnia oczekiwania profesjonalnego muzyka potrzebującego na scenie, czy w studiu, dwukanałowego wzmacniacza.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Moc: 400 W/4 Ohm
Liczba kanałów: 2
Korekcja w kanałach: 4-pasmowa
Wejścia/wyjścia: MIC IN [XLR], INPUT (ACOUSTIC), PASSIVE INPUT (ELECTRIC), ACTIVE INPUT (ELECTRIC), LINE OUT [XLR], TUNER OUT, SERIAL LOOP (SEND, RETURN), SPEAKERS [Speakon] × 2
Wymiary: 385 × 135 × 265 mm
Ciężar: 8 kg
Cena: 1850 PLN
Do testu dostarczył:
Hand Box
Gąsówka-Osse 96
18-100 Łapy
tel. (85) 8141397
Internet: www.handbox.pl
Test ukazał się w numerze 9/2012 miesięcznika Muzyk.