Wyroby istniejącej od 1973 roku brytyjskiej firmy zdobyły uznanie realizatorów dźwięku oraz muzyków na całym świecie. Czego zatem możemy spodziewać się po kolejnej serii mikserów z logo Soundcraft? Na stronie internetowej dystrybutora możemy przeczytać: „Myślą przewodnią przy konstruowaniu nowych mikserów Soundcraft serii EPM było osiągnięcie najlepszej jakości dźwięku oraz zaprojektowanie logicznego i łatwego w obsłudze miksera mieszczącego się w niewysokim zakresie cenowym”. Idea jest jasna lecz, które to elementy możemy uznać za zbędne a które za obowiązkowe? Każda firma produkująca tego typu miksery używa własnych rozwiązań odrzucając jedne elementy i pozostawiając inne. Dzięki temu właśnie konsument jest w stanie dobrać produkt do własnych potrzeb i płacić tylko za to, czego naprawdę potrzebuje. Seria mikserów EPM składa się z trzech modeli – są to miksery sześcio-, ośmio- i dwunastokanałowy. Dokładniej mówiąc, każdy z tych modeli oprócz podanej wyżej liczby kanałów mikrofonowych wyposażono jeszcze w dwa dodatkowe kanały stereofoniczne. Do testów dostarczono środkowy model EPM 8 udostępniający osiem kanałów monofonicznych i dwa stereo. Przyjrzyjmy się bliżej możliwościom, które oferuje testowane urządzenie.
OPIS
Do wprowadzenia sygnału o poziomie mikrofonowym pierwsze osiem kanałów konsolety wyposażono w gniazda wejściowe typu XLR oznaczone jako MIC. Sygnał o poziomie liniowym wprowadzamy poprzez dedykowane gniazda wejściowe typu jack 1/4”. Jednym ze sposobów uzyskania wysokiej jakości brzmienia miksera EPM 8 jest zastosowanie w nim przedwzmacniaczy mikrofonowych GB30 skonstruowanych przez Grahama Blytha i stosowanych w o wiele droższych modelach na przykład w mikserach LX7. Przedwzmacniacze umożliwiają płynną regulacji poziomu sygnału w zakresie od +5 dB do +60 dB. Regulacji możemy dokonać za pomocą potencjometrów obrotowych GAIN. Pomiędzy gniazdem wejściowym LINE a pokrętłem GAIN w każdym kanale umieszczono symetryczne gniazdo typu jack 1/4” oznaczone jako INSERT, pozwalające na szeregowe włączenie zewnętrznych urządzeń do kanałów konsolety. Ciekawym rozwiązaniem w testowanym urządzeniu jest monitorowanie poziomu sygnału w kilku miejscach każdego toru miksera. O poziomie sygnału informuje dioda PEAK poprzez zmianę natężenia świecenia. Korektor barwy składa się z czterech potencjometrów obrotowych. Do regulacji zawartości tonów wysokich w sygnale obrabianym w każdym z ośmiu pierwszych kanałów służy potencjometr HF, którym możemy wzmacniać/redukować odcinek pasma powyżej 12 kHz w zakresie od ±15 dB. Pokrętłem oznaczonym jako LF możemy regulować zawartość niskich tonów (odcinek pasma częstotliwości poniżej 80 Hz) w tychże kanałach w zakresie od –15 dB do +15 dB. Do regulacji tonów średnich w kanałach monofonicznych służą dwa potencjometry obrotowe. Z pomocą pierwszego możemy wybrać odcinek pasma z zakresu od 140 Hz do 3 kHz, który zostanie poddany obróbce za pomocą drugiego (w zakresie ±15 dB), przy stałej dobroci „Q” 1.5 w przedziale wybranego odcinka pasma.
Każdy model serii EPM został wyposażony w 2 konfigurowane wyjścia AUX. Testowany mikser nie stanowi tu wyjątku. Z każdego kanału możemy wyprowadzić sygnał poprzez dwie niezależne wysyłki AUX. W tym celu każdy z kanałów wyposażono w dwa potencjometry obrotowe AUX 1 i AUX 2. Każdym z tych torów możemy wysyłać sygnał zarówno przed, jak i po korekcji oraz potencjometrze suwakowym regulującym poziom sygnału na każdym z kanałów konsolety. Do wybrania odpowiedniej opcji służą przełączniki AUX 1 PRE/POST oraz AUX 2 PRE/POST. Ustawienia tych dwóch przełączników wpływają jednocześnie na wysyłki ze wszystkich kanałów testowanej konsolety. To oznacza, że po przełączeniu wysyłki AUX 1 w pozycję POST (po suwaku) takie ustawienie będzie obowiązywać wszystkie potencjometry AUX 1 na wszystkich kanałach konsolety. Sygnał jest wysyłany do urządzeń zewnętrznych poprzez symetryczne gniazda wyjściowe typu jack 1/4” oznaczone jako AUX 1 i AUX 2. Sygnał każdego z kanałów mono możemy umieścić w dowolnym punkcie panoramy dźwiękowej za pomocą potencjometru PAN. Każdy kanał konsolety wyposażono w przełącznik MUTE umożliwiający natychmiastowe wyciszenie sygnału na kanale. Obok tego przycisku na każdym kanale umieszczono przełącznik PFL z pomocą którego możemy wysłać sygnał (przed „suwakiem”) z wybranych kanałów na wyjście słuchawkowe oraz wyświetlić jego poziom. O poziomie sygnału informuje dioda oznaczona jako PEAK umieszczona tuż przy potencjometrze suwakowym. Sposób działania tej diody został opisany wyżej. W EPM 8 zastosowano potencjometry suwakowe o długości 60 mm, umożliwiające precyzyjną regulacje poziomu sygnałów w zakresie od -∞ do +10 dB.
Konsoleta udostępnia również dwa kanały stereofoniczne. Każdy z nich wyposażono w dwa symetryczne gniazda wejściowe typu jack 1/4” oznaczone jako STEREO 1 L (MONO) i R, oraz STEREO 2 L (MONO) i R. Chcąc wykorzystać te kanały jako monofoniczne użytkownik powinien wprowadzić sygnał tylko do gniazd oznaczonych jako L (MONO). Stereofonicznych kanałów konsolety nie wyposażono w gniazda insertowe. Do regulacji poziomu sygnału stereofonicznego wprowadzanego do konsolety, każdy z stereofonicznych kanałów wyposażono w potencjometr obrotowy GAIN umożliwiający regulację w zakresie od –10 dB do +20 dB. Korekcji barwy na kanałach stereofonicznych możemy dokonać z pomocą dwóch potencjometrów obrotowych – HF służy do regulacji wysokich tonów (powyżej 12 kHz), a LF – do regulacji niskich tonów (poniżej 80 Hz). Oba pokrętła pracują w zakresie ±15 dB. Poza tym, kanały stereofoniczne niczym się nie różnią od kanałów monofonicznych. Do wszystkich gniazd wejściowych typu XLR możemy doprowadzić zasilanie Phantom +48 V dedykowanym do tego celu przełącznikiem. Obok przycisku Phantom Power umieszczono diodę sygnalizującą status zasilania (włączone/wyłączone).
Suma sygnałów jest wysyłana z konsolety do urządzeń zewnętrznych poprzez gniazda wyjściowe typu XLR oznaczone jako MIX L i R. Poziom sygnału wyjściowego na każdym z tych gniazd możemy regulować z pomocą potencjometrów suwakowych MIX L i MIX R w zakresie od -∞ do 0 dB. Tuż obok gniazd wyjściowych MIX L i R umieszczono symetryczne gniazda typu jack 1/4” oznaczone jako INSERT, pozwalające na szeregowe włącznie zewnętrznych urządzeń. Poziom sygnału wyjściowego jest wyświetlany dwoma rzędami diod LED. Obok nich znajduje się dioda PFL ACTIVE sygnalizująca włączenie co najmniej jednego z przycisków PFL na którymś z kanałów konsolety. W tym przypadku w rzędzie diod odpowiadającym prawemu kanałowi wyświetla się poziom sygnału wybranego wyżej wspomnianym przyciskiem. Tuż obok diody PFL ACTIVE umieszczono diodę oznaczoną jako POWER wskazującą na stan pracy testowanej konsolety. EPM 8 wyposażono także w dwa gniazda wejściowe typu cinch, oznaczone jako 2 TRACK L i R, poprzez które można wprowadzić do konsolety sygnał z zewnętrznego urządzenia odtwarzającego. Obok tych gniazd znajdują się kolejne dwa gniazda typu cinch oznaczone jako RECORD OUT służące do wyprowadzenia sumy sygnałów z konsolety do zewnętrznego urządzenia rejestrującego. Sygnał wprowadzany poprzez gniazda 2 TRACK możemy skierować tylko na odsłuch: do tego służy przełącznik 2 TRACK MONITOR. Po wciśnięciu tego przycisku sygnał z odtwarzacza zewnętrznego zostanie skierowany na wyjścia słuchawkowe oraz na gniazda wyjściowe MONITOR OUT L i R. Umożliwia to odsłuchanie nagranego materiału tylko na słuchawkach. Włączenie sygnału pochodzącego z odtwarzacza zewnętrznego do sumy sygnałów wychodzących z konsolety jest z kolei możliwe dzięki przyciskowi 2 TRACK TO MIX, znajdującemu się tuż obok przycisku 2 TRACK MONITOR.
Konsoletę wyposażono ponadto w stereofoniczne gniazdo wyjściowe typu jack 1/4” służące do podłączenia słuchawek. Poziom sygnału stereofonicznego na wyjściu tego gniazda jest regulowany z pomocą dedykowanego potencjometru obrotowego. Istnieje możliwość niezależnego wyprowadzenia stereofonicznego sygnału z konsolety. W tym celu umieszczono w niej dwa symetryczne gniazda wyjściowe typu jack 1/4” oznaczone jako MONITOR L i R. Poziom sygnału wysyłanego poprzez te gniazda jest sterowany potencjometrem obrotowym MONITOR umieszczonym obok potencjometru LEVEL. W dolnej płycie konsolety umieszczono gniazdo do podłączenia kabla zasilania. EPM 8 można zamontować w skrzyni transportowej typu rack. W tym celu należy skorzystać ze specjalnego zestawu montażowego.
WRAŻENIA
Przede wszystkim wygoda, wygoda i jeszcze raz wygoda. Wyróżnianie potencjometrów obrotowych i suwakowych kolorowymi nasadkami ułatwia pracę przy słabym oświetleniu oraz w sytuacjach gdy od realizatora wymagana jest szybka reakcja na zmiany w obrazie dźwiękowym podczas koncertu lub przedstawienia. Kolejnym aspektem jest jakość. Można by zacząć od jakości potencjometrów zastosowanych w testowanym mikserze. O ile w konsoletach drogich o jakości potencjometrów nawet nie wypada mówić ponieważ jakość podzespołów drogich urządzeń wydaje się być sprawą oczywistą, to w tanich konso letach często się zdarza, że potencjometry mają „puste przebiegi”, albo ich zakres regulacji znacznie odbiega od tego co podaje producent. W przypadku testowanego urządzenia wszystko działa tak jak powinno: potencjometry pozwalają na bardzo precyzyjne ustawienia proporcji sygnałów oraz ich barw. Kolejnym atutem jest jakość brzmienia przedwzmacniaczy mikrofonowych. Możliwość umieszczenia konsolety na powierzchni płaskiej jak i w skrzyni transportowej typu rack również podnosi uniwersalność zastosowania testowanego miksera. Jednym słowem EPM 8 oferuje dobrą jakość brzmienia i dynamikę za rozsądną cenę, a na dodatek wygodnie się na nim pracuje.
PODSUMOWANIE
Testowany mikser można polecić każdemu, kto docenia nie tylko oszczędność jako walor zakupu ale także dba o jakość brzmienia. Wśród przyszłych nabywców tego urządzenia mogą się znaleźć nie tylko muzycy zespołów chcących zbudować własny system nagłośnieniowy ale także właściciele niewielkich klubów muzycznych. Również i właściciele dużych firm nagłośnieniowych mogą zainteresować się tym mikserem ponieważ są imprezy na których na równi z jakością nagłośnienia niezwykle jest ważne estetyka wyglądu i oszczędność miejsca. Gdy mówimy o estetyce wyglądu systemu nagłośnieniowego to… niestety musimy zdawać sobie sprawę z tego że w wielu przypadkach estetycznie wyglądający system to… niewidoczny system. A w tym temacie każde małe urządzenie jest „estetyczne”. Wobec powyższego uważam że EPM 8 bardzo dobrze sprawdzi się w instalacjach nagłośnieniowych, studiach nagraniowych, kościołach, obiektach użyteczności publicznej wykorzystujących wielostrefowe instalacje głośnikowe.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Liczba kanałów mono: 8
Liczba kanałów stereo: 2
Liczba szyn AUX: 2
Zasilanie Phantom: tak
Pasmo przenoszenia: 20 Hz – 20 kHz (±0.5 dB)
Przesłuchy: dla kanału wyłączonego przyciskiem MUTE >96 dB, dla kanału wyciszonego suwakiem >96 dB
Zniekształcenia harmoniczne (THD): <0.007% (dla sygnału o poziomie +30 dB na wejściu mikrofonowym (-30 dBu) i maksymalnym poziomie sygnału wyjściowego a konsolety dla 1 kHz)
Cena: 1184 PLN
Do testu dostarczył:
ESS Audio
ul. Graniczna 17
05-092 Łomianki-Dąbrowa
tel. (022) 7514246
Internet: www.essaudio.pl, www.soundcraft.com
Test ukazał się w numerze 7/2006 miesięcznika Muzyk.