Często zdarza się tak że mimo światowej renomy firmy produkującej instrumenty muzyczne, produkty takowej firmy są bardzo popularne w jednym zakątku świata i niezbyt popularne w drugim. Przyczyny takiego stanu rzeczy bywają różne, jednak jedna z najczęściej spotykanych przyczyn kryje się w różnicy pomiędzy instrumentami z najwyższej półki, które przynoszą renomę firmie a instrumentami przeznaczonymi dla użytkowników o przeciętnych możliwościach finansowych. Czy taka sytuacja ma miejsce w przypadku gitar Schecter? Nie będziemy generalizować, natomiast posłużymy się przykładem testowanego modelu Revenger, którego cena wskazuje na średnią klasę instrumentu lecz logo… w dalszym ciągu jest to Schecter.
OPIS
Testowany instrument należy do serii Diamond, która mimo mylącego skojarzenia z wyrobami ekskluzywnymi składa się jednak z instrumentów stosunkowo niedrogich. Korpus gitary wyróżniający się ciekawym kształtem wykonano z mahoniu. W bocznej części korpusu tradycyjnie umieszczono dwa zaczep na pasek, oraz gniazdo wyjściowe typu jack 1/4”. Z tyłu korpusu znajdziemy dwie płytki z czarnego tworzywa sztucznego. Jedna z nich chroni złącza przełącznika, potencjometrów i gniazda wyjściowego, a druga jest pokrywą pojemnika na baterię zasilająca układ elektroniczny. Na tylnej części korpusu umieszczono także drugi zaczep na pasek. Gryf testowanego modelu Revenger wykonano z klonu. Gryf przekręcono do korpusy za pomocą czterech śrub (konstrukcja bolt-on). W palisandrowej podstrunnicy umieszczono dwadzieścia cztery progi typu Jumbo. Szyjka jest bardzo wygodna, a połączenie gryfu z korpusem (na wysokości osiemnastego progu struny E6 i na wysokości dwudziestego drugiego progu struny E 1) oraz kształt korpusu umożliwiają swobodne dojście do wszystkich progów we wszystkich pozycjach. Tradycyjnie wybrane progi oznaczono specjalnie zaprojektowanymi markerami – w tym przypadku w kształcie krzyży gotyckich. Siodełko wykonano z tworzywa sztucznego. Główka gryfu jest duża. Tuż przy siodełku znajdziemy płytkę z tworzywa sztucznego, której usunięcie umożliwia dostęp do śruby regulującej prawidłowe ustawienie gryfu. W główce umieszczono sześć kluczy Schecter, rozlokowanych w jednej linii. Zastosowane klucze dobrze trzymają strój. W testowanej gitarze zamontowano mostek typu Tune-O-Matic Thru Body. Taki mostek przewiduje mocowanie strun bezpośrednio w korpusie gitary co pozytywnie wpływa na walory brzmieniowe instrumentu. Testowana gitarę wyposażono w dwa aktywne przetworniki typu humbucker Duncan Designed Active HB-105. Przetworniki zamontowano w czarnych plastikowych obudowach przykręconych do korpusu. Układ elektroniczny wyposażono w dwa potencjometry obrotowe – jeden to wspólny dla obu przetworników regulator poziomu sygnału opuszczającego instrument, a drugi pełni funkcję regulowania barwy sygnału. Zamontowany w gitarze trzójpozycyjny przełącznik umożliwia uzyskiwanie sygnału wyjściowego pochodzącego z każdego z przetworników z osobna oraz z obydwu naraz.
WRAŻENIA
Podstawową zaletą testowanej gitary Schecter Revenger jest duża wygoda gry na instrumencie. Wszelkie techniki związane z legato, tapping, slide – można by powiedzieć że samo się gra. Jest to bardzo ważne ponieważ przy naprawdę niewysokiej cenie instrumentu można spodziewać się że nabędzie go spora ilości początkujących gitarzystów. A przecież każdy wie że dobrze jest uczyć się grać na dobrym instrumencie. Jeżeli chodzi o brzmienie to szczerze mówiąc bez szczególnego zachwytu. Owszem dobry sustain, żadnych wad – wszystko jest poprawne – czyli jak najbardziej nadaje się do nauki gry. Na profesjonalnej scenie też zabrzmi w rockowej i metalowej muzyce, tyle że stabilne brzmienie instrumentu (przede wszystkim na przesterowanym kanale wzmacniacza) uzyskamy poprzez dużą zawartość tonów środkowych, a to – mimo że ułatwia granie – nie zawsze jest pożądane dla ucha wykonawcy. A teraz o brzmieniu bardziej szczegółowo. Można by wyróżnić trzy podstawowe typy brzmienia gitary:
• Sygnał pobierany z przetwornika znajdującego się przy mostku (dolna pozycja przełącznika). Na czystym kanale wzmacniacza uzyskujemy twarda barwę z dużą zawartością częstotliwości środkowych. Taka barwa rzadko jest używana w nagraniach. Na kanale przesterowanym mamy klasyczna rockową barwę o dość uniwersalnym zastosowaniu. Zarówno riffy jak i partie solowe wykonywane przy tym ustawieniu przełącznika brzmią agresywnie, czasami nieco krzykliwie.
• Sygnał pobierany z obydwu przetworników (środkowa pozycja przełącznika). Przy tym ustawieniu na czystym kanale wzmacniacza uzyskujemy najbardziej uniwersalna barwę. Gitara brzmi nieco ciepłej, niż w poprzednim ustawieniu. W dalszym ciągu brzmienie jest twarde i zawiera dużo tonów środkowych. Na przesterowanym kanale wzmacniacza zastosowanie uzyskanego brzmienia jest w głównej mierze uzależnione od stopnia nasycenia przesteru i pomysłu wykonawcy.
• Sygnał pobierany tylko z przetwornika znajdującego się przy gryfie (górna pozycja przełącznika). Na czystym kanale wzmacniacza uzyskujemy nieco „zamuloną” barwę o dużej zawartości częstotliwości niskiego środka. Taka barwa może znaleźć zastosowanie w akompaniamentach wykonywanych z użyciem wielodźwięków. Na kanale przesterowanym w zależności od stopnia nasycenia przesteru możemy uzyskiwać różne odcienie brzmienia. Jednak wspólną charakterystyczną cechą będzie duża zawartość środkowych tonów. Barwa z tego ustawienia może znaleźć zastosowanie w całej gamie stylistyk muzycznych znajdujących się pomiędzy bluesem a ciężkim rockiem.
PODSUMOWANIE
Testowana gitara to instrument który można śmiało polecić każdemu, kto potrzebuje wygodnej, stabilnie brzmiącej i niedrogiej gitary do grania muzyki rockowej. Zresztą w innych gatunkach muzycznych też ten instrument się sprawdzi. Tyle że nie należy po nim spodziewać się cudów brzmieniowych. Uważam że jest to bardzo dobry instrument w tej klasie cenowej.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE:
Konstrukcja: bolt-on
Korpus: mahoń
Szyjka: klon
Podstrunnica : palisander
Progi: 24 Jumbo
Menzura: 25,5”
Mostek: tune-o-matic thru body
Przetworniki: 2 × humbucker Duncan Designed Active HB-105
Osprzęt: Black Nickel
Wykończenie: Satin Black
Cena: 1014 PLN
Do testu dostarczył:
Mega Music
ul. Leśna 15
81-876 Sopot
tel. (058) 5511882
Internet: www.megamusic.pl, www.schecterguitars.com
Test ukazał się w numerze 7/2008 miesięcznika Muzyk.