Amerykańska firma Genz-Benz jest już dosyć znana w Europie, także i u nas. Na łamach naszego pisma kilkakrotnie opisywaliśmy jej produkty basowe. Ta niewielka manufaktura z Arizony istnieje ponad dwadzieścia lat i zajmuje się wytwarzaniem wzmacniaczy gitarowych, basowych, do instrumentów akustycznych i klawiszowych, a także zestawów nagłośnienia estradowego. Do nowych produktów basowych Genz-Benz należy seria Shuttle, w skład której wchodzą głowy Shuttle 3.0 oraz Shuttle 6.0, a także comba wykorzystujące wyżej wymienione wzmacniacze oraz jeden zestaw głośnikowy. Do testu otrzymaliśmy głowę Shuttle 6.0, która od niższego modelu 3.0 różni się większą mocą, lampą zastosowaną w preampie oraz wejściem dla kontrolera nożnego.
OPIS WZMACNIACZA
„Głowa” Shuttle 6.0 charakteryzuje się bardzo małymi gabarytami i sporą mocą – 600 W RMS/4 Ohm. Koncepcja ta dostosowana jest do aktualnych trendów na rynku, gdzie takie wzmacniacze mają coraz większe uznanie wśród profesjonalnych użytkowników. Podobną technologię do Genz-Benz stosują już inne firmy takie jak choćby Markbass, Ashdown, Gallien Krueger czy Acoustic Image, wzorując się na legendarnych wzmacniaczach Walter Woods. Wzmacniacz Shuttle 6.0 o wymiarach 254 (szerokość) × 63 (wysokość) × 267 mm (głębokość) waży zaledwie 1.7 kg!
Płyta czołowa podzielona jest na cztery segmenty, które kontrolują różne sekcje wzmacniacza. Są to patrząc od lewej do prawej: lampowy przedwzmacniacz, aktywny korektor, blok kształtowania sygnału (Signal Shape) oraz sekcja Master. Wzmacniacz wyposażono w jedno gniazdo wejściowe (standardowy jack 1/4”) z którym sprzężone jest pokrętło regulujące czułość, umożliwiające optymalne dostosowanie poziomu sygnału z instrumentów. Obok gniazda wejściowego znajduje przełącznik odcinający sygnał (Mute), z którym sprzężone jest gniazdo TUNER OUT, umożliwiające ciche strojenie na scenie. Po odcięciu sygnału tym przełącznikiem uaktywnia się kontrolka LED, której czerwone światełko sygnalizuje wyciszenie wzmacniacza. Pokrętło Gain reguluje stopień nasycenia sygnału brzmieniem lampowym przedwzmacniacza. Obwód lampowy wykorzystuje jedną lampę 12AX7 (dla lepszego efektu wizualnego podświetlaną od spodu niebieską diodą). Siłę sygnału reguluje pokrętło Volume przedwzmacniacza oraz Master Volume. Przedwzmacniacz wyposażono jeszcze w kontrolkę O/L wskazującą wysterowanie lub przester preampu.
Aktywna korekcja barwy dźwięku jest trzypasmowa z półparametryczną regulacją częstotliwości średnich. Filtry Low (80 Hz) i High (3.5 kHz) podbijają lub obcinają sygnał akustyczny z instrumentu w zakresie ±15 dB, natomiast pasmo środkowe, w którym możemy ustalać częstotliwość graniczną (150 Hz – 2 kHz) w zakresie ±12 dB. Korekcja jest raczej prosta i przejrzysta, a zarazem skuteczna. Daje szerokie możliwości uzyskania różnorodnych brzmień z instrumentu. Kolejną sekcję przedwzmacniacza – Signal Shape – stanowią trzy przyciski regulujące następujące obwody: podbicie sygnału w paśmie częstotliwości niskich – L.F. Boost (pomiędzy 38 a 67 Hz), wycięcie częstotliwości w paśmie środkowym – Mid Scoop (około 800 – 1000 Hz) oraz podbicie częstotliwości wysokich – H.F. Attack (2.25 – 8 kHz). Filtry te mogą być także uaktywniane opcjonalnym sterownikiem nożnym. Ostatnia sekcja zawiera pokrętło Master Volume regulujące poziom ogólnej głośności oraz kontrolki sygnału, właściwej pracy, układów zabezpieczających wzmacniacz przed przeciążeniem, przegrzaniem.
Na panelu tylnym znalazły się wszystkie pozostałe złącza. Do dyspozycji mamy m.in. symetryczne wyjście liniowe DIRECT OUT typu XLR z możliwością przełączania sygnału przed i po korekcji, a także zmiany poziomu sygnału (liniowy lub mikrofonowy). Układ ten ma też pełne zabezpieczenie przed zasilaniem Phantom z miksera zewnętrznego. Wzmacniacz wyposażono również w pomocnicze gniazdo wejściowe AUX IN umożliwiające przyłączenie dodatkowych źródeł dźwięku takich jak np. odtwarzacz CD, MP3 itd., równoległą pętlę efektów z gniazdami wysyłki (SEND) i powrotu (RECEIVE), wspomniane już wyjście do tunera, specjalne wejście dla dedykowanego kontrolera nożnego oraz wyjście słuchawkowe. Shuttle 6.0 zaopatrzono ponadto w wyjścia głośnikowe typu Speakon (NL-4).
Końcówka mocy jest zbudowana w technologii wzmacniaczy cyfrowych klasy D z konwerterami A/D D/A o wysokich parametrach. Przetworniki te zaprojektowano i wykonano w firmie Genz-Benz. Moc wyjściowa wzmacniacza Shuttle 6.0 wynosi 375 W/8 Ohm i 600 W/4 Ohm. Wzmacniacz jest chłodzony wymuszonym obiegiem powietrza. Dwa niewielkie i cicho działające wentylatory są umieszczone na ścianach bocznych metalowej obudowy.
WRAŻENIA Z TESTU
Głowę Genz-Benz Shuttle 6.0, testowałem podłączając ją do różnych zestawów głośników. Warunki akustyczne były zmienne, choć test przebiegał w małych salach. Grałem na kilku instrumentach: 5-strunowych gitarach basowych progowych i bezprogowych oraz kontrabasie akustycznym z dwoma przetwornikami. Znając już inne wzmacniacze tej firmy oczekiwałem pozytywnych rezultatów. I tym razem nie byłem zaskoczony. Mimo bardzo małych gabarytów Shuttle 6.0 ma kopa i brzmi znakomicie. Imponująca jest dynamika i klarowny, mocny dół uzyskany z tak niewielkiego urządzenia. Gitary basowe brzmiały bardzo selektywnie i przyjemnie w każdym rejestrze instrumentu. Także brzmienie kontrabasu było pełne i ciepłe.
Podoba mnie się również prosta i wygodna obsługa wzmacniacza Shuttle 6.0. Korekcja jest przejrzysta i skuteczna. Naturalne brzmienie wzmacniaczy Genz-Benz nie wymaga specjalnej ingerencji korektorów i przycisków. Większość korektorów barwy dźwięku ustawiałem niemal w neutralnej pozycji „zerowej”. Jedynie przycisk Mid Scoop uaktywniałem w niektórych sytuacjach, kiedy chciałem zredukować zbyt „nosowy” środek.
Jedyny drobiazg, który mi przeszkadzał przy podłączaniu różnych zestawów głośników był brak gniazd wyjściowych jack 1/4” (co ciekawe w mniejszym Shuttle 3.0 mamy do dyspozycji zarówno wyjścia obu typów). Jak wiemy gniazda speakonowe są nowocześniejsze i lepsze, ale nie wszystkie zestawy głośnikowe, zwłaszcza te starsze, je posiadają. Do połączenia „kolumn” bez gniazd Speakon ze wzmacniaczem Shuttle 6.0 trzeba stosować przewody z różnymi wtyczkami lub przelotki typu jack/Speakon. W tym przypadku zastosowanie gniazd uniwersalnych rozwiązałoby tę niedogodność.
OGÓLNE WNIOSKI
Wzmacniacz Shuttle 6.0 firmy Genz-Benz jest urządzeniem wysokiej klasy. Podobnie jak inne modele tej firmy został on zaprojektowany przez profesjonalnego muzyka – szefa i założyciela firmy Jeffa Genzlera, który często konsultuje swoje projekty z innymi doświadczonymi zawodowymi artystami. Nie dziwi więc fakt, że jest to sprzęt funkcjonalny i przyjazny basistom.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Moc: 600 W/4 Ohm, 375 W/4 Ohm
Liczba kanałów: 1
Korektor: 3-pasmowy z półparametrycznym środkiem
Inne funkcje: Mute, Signal Shape (LF Boost, Mid Scoop i HF Attack)
Złącza: INPUT, DIRECT OUT [XLR], TUNER OUT, EFFECTS LOOP (SEND, RECEIVE), AUX IN, PHONES, FOOTSWITCH, SPEAKER × 2 [Speakon]
Wymiary: 254 × 63 × 266 mm
Ciężar: 1.8 kg
Cena: 2390 PLN
Do testu dostarczył:
FX Music Group
BIURO HANDLOWE
ul. Kopernika 10/12
42-200 Częstochowa
tel./fax (034) 3740646
SIEDZIBA FIRMY
ul. Piłsudskiego 53
22-400 Zamość
tel. (084) 6393965
Internet: www.fxmusic.pl, www.genzbenz.com
Test ukazał się w numerze 7/2008 miesięcznika Muzyk.