Z amerykańską firmą Genz-Benz zetknęliśmy się już trzy lata temu, testując combo basowe – model NEOX400-112T. Produkuje ona wzmacniacze gitarowe, basowe, do instrumentów akustycznych i klawiszowych, a także niewielkie zestawy nagłośnienia estradowego. Ta niemal rodzinna firma zlokalizowana w Arizonie została założona ponad dwadzieścia lat temu przez profesjonalnego basistę Jeffa Genzlera. Do nowych produktów basowych Genz-Benz należy seria profesjonalnych wzmacniaczy GBE i kolumn do nich przeznaczonych – seria XB2. Poszczególne modele z tych serii różnią się mocą oraz rodzajem i ilością głośników. Mamy tutaj sporą różnorodność i rozpiętość: w przypadku wzmacniaczy od 400 W do 1200 W RMS, a w przypadku kolumn głośnikowych od 350 W do 900 W RMS.
Do testu otrzymaliśmy duży zestaw złożony ze wzmacniacza GBE750 oraz kolumny GB410T-XB2. Sercem, a raczej „mózgiem” zestawu jest głowa o mocy 750 W, wyposażona w podwójny przedwzmacniacz – lampowy i tranzystorowy, napędzająca kolumnę z czterema głośnikami dziesięciocalowymi o łącznej mocy 700 W wraz z głośnikiem wysokotonowym. Filozofia J. Genzlera jest prosta: jego wzmacniacze i głośniki mają przenosić i odwzorowywać w maksymalnym stopniu naturalne brzmienie instrumentu bez zbędnej i sztucznej koloryzacji. Czy to się udaje?
OPIS WZMACNIACZA
Głowa GBE750 jest mniejszą wersją największego wzmacniacza tej serii – modelu GBE1200. Head zajmuje dwie jednostki wysokości w skrzyni typu rack. Wzmacniacz wyposażono w jedno gniazdo wejściowe (standardowy jack o średnicy 1/4”) z przełącznikiem czułości – dostosowującym poziom sygnału instrumentów aktywnych (pozycja wciśnięta – sygnał wejściowy zmniejszony o około 10dB) lub instrumentów z przetwornikami pasywnymi (pozycja wyciśnięta). Obok przełącznika czułości znajduje się przełącznik MUTE, odcinający sygnał dźwiękowy w razie potrzeby. Funkcja ta może być pożyteczna na przykład w czasie strojenia instrumentu na scenie: wzmacniacz jest wyciszony i sygnał nie przechodzi przez głośniki, ani przez zewnętrzny system nagłośnienia.
Z przełącznikiem MUTE sprzężone jest gniazdo jack 1/4” TUNER OUT, umożliwiające ciche strojenie na scenie. Po odcięciu sygnału przełącznikiem MUTE uaktywnia się kontrolka LED, której czerwone światełko przypomina o wyciszeniu wzmacniacza.
Następną sekcję przedwzmacniacza stanowią cztery pokrętła i przyciski umożliwiające swobodne i precyzyjne wysterowanie kanałów. Oba kanały: tranzystorowy oparty o tranzystory FET oraz lampowy zawierający lampę 12AX7 można stosować oddzielnie lub dowolnie mieszać. Pomocne są tutaj pokrętła FET Gain i Volume, TUBE Gain i Volume, a także kontrolki diodowe typu LED, których błękitne światełko wskazuje, które kanały w danym momencie pracują. Stopień wysterowania kanałów pokazują kontrolki LED O/L, które świecą w przypadku przesterowania. Kanały lampowy i tranzystorowy można też uaktywniać przełącznikiem nożnym, również dostarczonym do testu.
Aktywna, pięciozakresowa korekcja barwy dźwięku jest niezależna dla obu kanałów. Filtry podbijają lub obcinają sygnał akustyczny z instrumentu w zakresie ±12 dB w następujących pasmach częstotliwości: Low (dół) – 80 Hz, Low-Mid (niski środek) – 200 Hz, Mid (środek) – 500 Hz, High-Mid (wysoki środek) – 1250 Hz i High (góra) – 4 kHz. Korekcja jest nieskomplikowana, a zarazem bardzo efektywna. Niewielkie ruchy pokręteł powodują wyraźne zmiany brzmienia instrumentu. Taka korekcja ułatwia uzyskanie bardzo różnorodnych brzmień z instrumentu.
Kolejną sekcję przedwzmacniacza – Global Signal Shape – stanowią trzy przyciski sprzężone z pokrętłami. Podbijają one sygnał wejściowy w trzech pasmach częstotliwości: niskim – L.F. Extend (pomiędzy 30 a 45 Hz), środkowym – Mid Scoop (około 800 Hz) i wysokim – H.F. Attack (około 4 kHz). Poziom wzmocnienia tych częstotliwości jest regulowany przez odpowiednie pokrętła. Filtry te mogą być także uaktywniane sterownikiem nożnym posiadającym pięć przycisków.
Poziom ogólnej głośności można regulować przy pomocy pokrętła Master Volume. Wzmacniacz wyposażono także w limiter, tłumiący zbyt agresywne, niepożądane sygnały. Przycisk uaktywniający limiter znajduje się pomiędzy potencjometrem Master Volume, a pięcioma diodami kontrolującymi poziom wysterowania wzmacniacza (Status). Jego pracę wskazuje błękitne światełko zapalonej kontrolki LED, zbyt silne sygnały powyżej maksymalnej mocy wskazuje czerwone światełko kontrolki CLIP-LIMIT LED. Pozostałym elementem płyty czołowej wzmacniacza jest włącznik/wyłącznik sieciowy – Power wraz z kontrolką pracy – Power LED. W sekcji Master znajdują się jeszcze kontrolki układów zabezpieczających (Protect, Thermal), wskazujących otrzymanie prawidłowego sygnału z przedwzmacniacza do końcówki (Signal) oraz pracę końcówki przy impedancji 2 Ohm.
Końcówka mocy wzmacniacza GBE posiada solidny transformator toroidalny wysokiej klasy. Zbudowana jest w oparciu o technologię tranzystorową (tranzystory bi-polarne). Posiada pełne zabezpieczenia termiczne i przeciw zwarciowe. W trybie pracy maksymalnej przy obciążeniu głośnikami o łącznej impedancji 2 Ohm jej moc wynosi 750 W RMS (625 W4 Ohm, 400 W/8 Ohm).
Płyta tylna wzmacniacza zawiera następujące elementy (od lewej do prawej): gniazdo sieciowe, bezpiecznik sieciowy, trzy szeregowe pętle efektów (Effects & Procesing Loop), dwa gniazda wyjściowe (Neutrik Speakon NL-4) na kolumny głośnikowe, przełącznik impedancji (PowerFlex) umożliwiający optymalne dopasowanie mocy sygnału wyjściowego z głośnikami, gniazdo wejściowe (6-pinowe) przełącznika nożnego, wyjście typu jack do stroika gitarowego (TUNER OUT) oraz aktywne symetryczne wyjście liniowe (XLR DIRECT OUT) z możliwością przełączania sygnału przed i po korekcji (Siła sygnału liniowego może być regulowana od –50 dB do –10 dB. Układ ten ma pełne zabezpieczenie przed zasilaniem Phantom z miksera zewnętrznego) oraz układ kontrolujący wiatrak chłodzący tranzystory i inne elementy końcówki mocy.
Głowa GBE750 jest dość pokaźnym sprzętem, zamkniętym w obudowie przystosowanej do montażu w skrzyni rack. Dołączony kontroler nożny posiada pięć przycisków włączających lub wyłączających pojedyncze kanały wzmacniacza (Channel selekt – wybór kanału) lub oba jednocześnie (Mix) oraz trzy przełączniki i kontrolki Global Signal Shape.
ZESTAW GŁOŚNIKOWY
Kolumna GB410T-XB2 zbudowana jest z kilkuwarstwowej sklejki drewnianej. Jest wyposażona w cztery 10-calowe głośniki niskotonowe GBX1040 oraz głośnik wysokotonowy typu tweeter – model GBE4410 – z regulacją jego poziomu. Głośniki są również zaprojektowane i wykonane przez firmę Genz-Benz. Moc kolumny wynosi 700 W RMS. Pasmo przenoszenia producent podaje od 45 Hz do 16 kHz, impedancja wynosi 8 Ohm. Istnieje też opcjonalna wersja z impedancją 4 Ohm. Dynamika kolumny wynosi 103 dB. Zwrotnica dzieli pasmo przenoszenia w punkcie o częstotliwości 4 kHz.
Na dole płyty czołowej znajdują się cztery otwory typu bass reflex, zwiększające jej dynamikę. Kolumna pokryta jest welurową wykładziną w kolorze ciemno szarym. Przód zabezpiecza metalowy grill. Kolumna posiada jeden solidny uchwyt metalowy umieszczony nietypowo: na krawędzi płyt tylnej i górnej, co w połączeniu z dwoma kółkami na dole z tyłu w odpowiedniej pozycji – odchyleniu do tyłu – ułatwia jej przenoszenie.
Narożniki kolumny są wzmocnione okuciami plastikowymi. Także GB410T-XB2 ma raczej spore gabaryty, a jej ciężar wynosi nieco ponad 40 kg.
WRAŻENIA Z TESTU
Zestaw Genz-Benz testowałem przy użyciu 5-strunowej gitary basowej progowej. Znając już inne wzmacniacze tej firmy nie byłem zaskoczony. Zestaw ten brzmiał świetnie! Dynamika wzmacniacza jest imponująca. Brzmienie basu jest bardzo selektywne w każdym rejestrze instrumentu, jednocześnie pełne i ciepłe. Mimo sporej ilości pokręteł i przycisków nie ma problemu z ustawieniem optymalnego brzmienia. I choć kontrola brzmienia daje spore możliwości, nie odczuwałem potrzeby zbytniej ingerencji w naturalne brzmienie instrumentu. Większość korektorów barwy dźwięku ustawiałem niemal w neutralnej pozycji „zerowej”.
Najbardziej polubiłem pełne, nasycone brzmienia uzyskane poprzez mieszanie kanałów lampowego z tranzystorowym w różnych proporcjach, z przewagą sygnału tranzystorowego. Ciekawie też brzmi lekki „przester” lampowy z lekkim wspomaganiem czystego sygnału tranzystorowego. Możliwości jest tutaj sporo.
OGÓLNE WNIOSKI
Zestaw Genz Benz GBE750 + GB410T-XB2 jest sprzętem światowej klasy z górnej półki. Podobnie jak inne produkty tej firmy został zaprojektowany przez profesjonalnego muzyka z uwzględnieniem sugestii i uwag innych doświadczonych zawodowych basistów. Nic dziwnego, że jest zestawem przyjaznym muzykowi, no może z wyjątkiem rozmiarów i ciężaru. Niestety, w przypadku nagłośnienia gitary basowej, kiedy potrzebna jest duża moc i dynamika, nie da się tego uniknąć.
Powyższy zestaw nadaje się do pracy na każdej scenie klubowej i estradzie oraz w studiu nagraniowym. W sytuacjach wymagających jeszcze większej mocy, można użyć dodatkowej kolumny głośnikowej. GBE750 i GB410T-XB2 jest zestawem skonstruowanym bardzo solidnie i estetycznie. Największy jego atut to bardzo dobre i uniwersalne brzmienie.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE:
GBE750
Moc: 750 W/2 Ohm, 625 W/4 Ohm, 400 W/8 Ohm
Korektor: dwa 5-pasmowe (kanały Fet i Tube) + Signal Shape
Złącza: INSTRUMENT IN, DIRECT OUT [XLR], EFFECTS LOOPS (SEND, RECEIVE) × 3, SLAVE OUT, TUNER OUT, FOOTSWITCH, SPEAKER OUT × 2 [Speakon]
Wymiary: 483 × 89 × 381 mm
Ciężar: 15 kg
GB410T-XB2
Moc: 700 W/4 Ohm
Głośniki: 4 × 10” + tweeter
Pasmo przenoszenia: 45 Hz – 16 kHz
Regulacja poziomu głośnika wysokotonowego
Złącza: INPUT × 3 (1 × Speakon, 2 × jack 1/4”)
Wymiary: 635 × 790 × 406 mm
Ciężar: 41 kg
Ceny detaliczne:
GBE750 – 4004 PLN
GB410T-XB2 – 3416 PLN
Do testu dostarczył:
FX Music Group
DYSTRYBUCJA
ul. Kopernika 10/12
42-200 Częstochowa
tel./fax (034) 3740646
BIURO HANDLOWE
ul. Piłsudskiego 53
22-400 Zamość
tel. (084) 6439246
Internet: www.fxmusic.pl, www.genzbenz.com
Test ukazał się w numerze 4/2007 miesięcznika Muzyk.