Aktywne zestawy nagłośnieniowe, składające się z trzech elementów, takich jak subwoofer oraz dwa „satelity” są dość często stosowane w klubach muzycznych, salach prób oraz salach konferencyjnych. Takie zestawy to swego rodzaju kompromis pomiędzy zestawami składającymi się z dwóch elementów (dwóch aktywnych zestawów głośnikowych, służących do przenoszenia całego pasma) a zestawami, składającymi się z czterech elementów, w których do każdego „szerokopasmowego” zestawu głośnikowego dodano aktywny subwoofer. Z jednej strony nagłaśniając zestaw perkusyjny nie odczujemy braków w dolnym odcinku pasma, a z drugiej strony oszczędzamy na gabarytach, no i w gotówce. Testowany aktywny zestaw jest kolejną propozycją dla zwolenników opisywanych wyżej kompromisów. Zobaczmy zatem jak się sprawdza w praktyce.
OPIS
SUB-SAT BX12S umieszczono w obudowie wykonanej ze sklejki którą pokryto czarnym materiałem – tak zwanym „kocykiem”. W bocznych ściankach umieszczono uchwyty służące do przenoszenia urządzenia. W przedniej ściance zamontowano dwunastocalowy głośnik SICA z magnesem neodymowym. Membranę głośnika zabezpieczono czarna metalową siatką. W dolnej części przedniej ścianki umieszczono dwa otwory typu bass reflex. Na tylnej ściance obudowy znajduje się panel sterowania. Posłużmy się nim do opisu pracy urządzenia… Najpierw mikser – składa się on z dwóch kanałów, przy czym pierwszy kanał jest mikrofonowy. Wyposażono go w symetryczne gniazdo wejściowe typu XLR. Kanał mikrofonowy wyposażono w dwupasmowy korektor barwy. Do regulowania zawartości tonów niskich służy potencjometr obrotowy BASS a do regulowania zawartości tonów wysokich – potencjometr TREBLE. Poziom sygnału opuszczającego kanał mikrofonowy regulujemy dedykowanym potencjometrem obrotowym znajdującym się obok potencjometrów korektora. Drugi kanał w mikserze nosi nazwę AUDIO. Umożliwia on podłączenie do miksera instrumentów muzycznych oraz odtwarzaczy muzyki mechanicznej. Jego konstrukcja zasadniczo nie różni się od pierwszego kanału, z wyjątkiem obecności gniazd wejściowych typu cinch oznaczonych jako AUDIO IN 1 (L, R) oraz AUDIO IN 2 (L, R). Korektor barwy i regulacja głośności w kanale AUDIO są takie same jak w kanale mikrofonowym. Do dyspozycji mamy ponadto wejścia umożliwiające np. podłączenie do BX-12S zewnętrznego miksera. W tym celu na panelu umieszczono wejścia liniowe typu XLR (symetryczne) i jack 1/4” (niesymetryczne) – osobne dla lewego i prawego kanału.
Po opuszczeniu wewnętrznego miksera sygnał jest dzielony na dwa tory. Podział dokonuje się przy częstotliwości 120 Hz. Sygnał zawierający niższe częstotliwości trafia do wzmacniacza subwoofera, a sygnał zawierający wyższe do wzmacniacza obsługującego „satelity”. Proporcję pomiędzy tymi sygnałami regulujemy za pomocą pokrętła SUBBASS. Poziomy głośności w lewym i prawym kanale panoramy regulujemy za pomocą dedykowanych potencjometrów obrotowych znajdujących się obok gałki SUBBASS. O zbyt wysokim poziomie sygnałów sygnalizuje czerwona dioda wbudowanego limitera. Oprócz limitera BX-12S wyposażono w szereg zabezpieczeń, są wśród nich zabezpieczenie termiczne z diodą sygnałową, zabezpieczenie przeciw zwarciu.
Wzmacniacza są chłodzone inteligentnym układem dwóch wentylatorów, prędkość przepływu powietrza chłodzącego jest zależna od temperatury wewnątrz urządzenia Otwory wentylacyjne zabezpieczono metalową siatką ochronną.
Zewnętrzne pasywne zestawy głośnikowe możemy podłączyć do testowanego urządzenia poprzez dwa dedykowane uniwersalne gniazda wyjściowe typu combo (Speakon / jack 1/4”), znajdujące się na tylnej ściance obudowy urządzenia. Oprócz tego w tylnej ściance umieszczono gniazdo kabla zasilającego IEC oraz wyłącznik prądowy w diodą wskazującą stan pracy urządzenia.
S–10N
Każdy z pasywnych zestawów głośnikowych umieszczono w obudowie wykonanej ze sklejki, którą pokryto tym samym czarnym materiałem co subwoofer. W tylnej ściance umieszczono wygodny uchwyt służący do przenoszenia zestawu. W dolnej płycie obudowy umieszczono plastikowe gniazdo z wgłębieniem, umożliwiającym zamontowanie zestawu na statywie. Oprócz tego w dolnej ściance umieszczono cztery gumowe podstawki. W przedniej ściance obudowy satelity umieszczono 10-calowy głośnik szerokopasmowy SICA z magnezem neodymowym służący do przenoszenia tonów środkowych oraz dynamiczny głośnik wysokotonowy SICA 1” umieszczony w odpowiedniej tubie. Membrany głośników zabezpieczono metalową siatką. W centralnej dolnej części przedniej ścianki obudowy umieszczono logo producenta. W tylnej ściance obudowy umieszczona została metalowa płytka, na której znajdują się dwa gniazda typu Speakon / jack 1/4”. Jedno z nich może służyć jako wejście, a drugie (LINK) jako gniazdo do podłączenia dodatkowego zestawu głośnikowego. Zestaw S-10N może pracować w dwóch trybach – Studio lub Concert. Przełączenia trybów możemy dokonać za pomocą przełącznika MODE.
WRAŻENIA
Testowany zestaw to dobrze przemyślany i stabilnie działający system nagłośnieniowy. Wbudowany mikser jest bardzo przydatny w sytuacji gdy trzeba nagłośnić głos i zmiksować go z podkładem muzycznym. Korektor barwy jest skuteczny. A brzmienie całego zestawy łatwo jest dostosować do indywidualnych potrzeb wykonawcy. Dzięki możliwości ustawiania dowolnych proporcji pomiędzy poziomami głośności subwoofera i satelit, testowany zestaw jest ciekawa propozycją zarówno dla osób potrzebujących nagłośnić prezentacje multimedialne na sali konferencyjnej, jak i dla DJ’ów pracujących w małych salach. Brzmienie zestawu jest wyrównane, nieco konturowe, co w większości przypadków pozytywnie wpływa na jakość odtwarzania muzyki mechanicznej. Również ciekawą opcją jest możliwość osobnej regulacji głośności każdego z kanałów panoramy. Takie rozwiązanie jest bardzo przydatne w sytuacjach gdy wykonawca pracuje na scenie o nieregularnym kształcie albo umieszczonej w „trudnym do pracy” miejscu, kiedy to jedna z satelit raczej pełni funkcje odsłuchu scenicznego a druga pełni role systemu frontowego. Wiadomo, że należy unikać takich sytuacji ale każdy, kto wykonuje swa prace w warunkach niewielkich klubów często musi stawić czoła tego typu trudnością. Testowany zestaw w takich sytuacjach może uratować występ. No i nie należy zapominać o kolejnej zalecie systemu: niewielkich jak na zestaw o takiej mocy ciężarze oraz gabarytach.
PODSUMOWANIE
Testowany zestaw można uznać za udany produkt. Przy tak dużej konkurencji, która obecnie panuje na rynku, ten zestaw ma dużą szansę zdobyć popularność. Przede wszystkim stosunek mocy i jakości brzmienia do ceny przemawia na jego korzyść. Kolejnym ważnym atutem jest prostota obsługi i niezawodność. W sytuacjach gdy system nagłośnieniowy jest obsługiwany przez samego wykonawcę prostota eksploatacji to dość istotny element, pozwalający wykonawcy skupić się na artystycznej a nie technicznej stronie swego występu.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Moc wyjściowa:
• Subwoofer – 600 W RMS
• Satelity – 2 × 250 W RMS/4 Ohm, 2 × 165 W RMS/8 Ohm
Pasmo przenoszenia (-6 dB):
• Subwoofer 35 – 120 Hz
• Satelity 120 Hz – 20 kHz
Dwukanałowy mikser
Filtr subsoniczny chroniący głośnik przed częstotliwościami poniżej 20 Hz
Złącza:
• Subwoofer: MIC IN [XLR], AUDIO IN (L, R) × 2 [cinch], LINE IN (L, R) × 2 [XLR, jack 1/4”], SAT OUT × 2 [Speakon/jack]
• Satelity: INPUT [Speakon/jack], LINK [Speakon/jack]
Wymiary:
• Subwoofer: 570 × 390 × 500 mm
• Satelity: 480 × 280 × 215 mm
Ciężar:
• Subwoofer: 33 kg
• Satelity: 8.5 kg
Cena: 4970 PLN (bez statywów)
Do testu dostarczył:
Box Electronics
ul. Cieszyńskiego 4
81-881 Sopot
tel. (058) 5506646
Internet: www.box.com.pl
Test ukazał się w numerze 8/2007 miesięcznika Muzyk.