Seria syntezatorów JUNO odrodziła się kilka lat temu zachowując klasyczną nazwę, ale zasadniczo pod starą nazwą stworzono nowy produkt, czyli współczesną stację roboczą. Od tego czasu JUNO ukazuje się w różnych odmianach, a każda z nich adresowana jest do innej grupy odbiorców. Niektóre modele z tej rodziny są bardzo przenośne, inne bardziej stacjonarne, ale wszystkie wyglądają podobnie i mają podobne podstawowe funkcje. JUNO-Gi określany jest przez producenta jako syntezator mobilny z cyfrowym rejestratorem.
Roland jest bardzo powściągliwy w określaniu JUNO-Gi bo moim zdaniem to kompaktowych rozmiarów syntezator naszpikowany wieloma funkcjami. Prawdopodobnie to jeden z najbardziej kompletnych instrumentów serii JUNO. Jest on urządzeniem niewielkim o masywnej obudowie, ale na tyle lekkim, że można nosić je bez większych problemów. Sprzedawany jest w komplecie z zasilaczem, ale może być zasilany również bateriami. To atrybut wielu urządzeń Rolanda np. wzmacniaczy (też na baterie) do których można podłączyć JUNO-Gi w miejscach w których nie ma gniazdka z prądem. Cechą charakterystyczną JUNO-Gi jest pokładowy rejestrator dźwięku, znajdujący odbicie w złączach umieszczonych na tylnym panelu instrumentu. Jest przyzwoity wybór wejść/wyjść w tym wejścia liniowe stereo oraz combo gitara/mikrofon XLR z zasilaniem Phantom. Każde wejście ma swoją własną kontrolę poziomu sygnału. Ponadto są złącza MIDI (IN, OUT), dwa gniazda do przełączników/kontrolerów nożnych, wyjścia sygnału stereo 1/4”, gniazdo słuchawkowe oraz SONG/CLICK do wysyłania sygnałów audio z cyfrowego rejestratora, USB lub pomocne dla grającego (i nie tylko) taktowanie metronomu. Poza tym gniazdo to rozwiązuje ewentualny problem sygnału odsłuchowego. Port USB 2.0 umożliwia po zainstalowaniu odpowiednich sterowników strumieniowe przesyłanie audio i MIDI do komputerów PC/Mac. W związku z tym JUNO-Gi można używać jako interfejs audio i MIDI jak również jako klawiaturę sterującą do wirtualnych instrumentów. Do JUNO-Gi dołączono oprogramowanie Sonar LE pracujące na komputerach z systemem operacyjnym Windows oraz instrumenty wirtualne Rapture LE, Studio Instruments Drums i Cakewalk Sound Center zarówno na Windows i MacOS.
JUNO-Gi zapisuje dane na kartach SD. W komplecie z instrumentem jest taka karta o pojemności 2 GB zainstalowana w gnieździe, przykryta blaszaną zasłoną przykręconą do obudowy dwiema śrubami. Zabezpieczenie ma chronić przed ewentualnym wypadnięciem karty lub jej kradzieżą. Roland podaje, że na dołączonej do instrumentu karcie 2 GB można zapisać około 12 godzin muzyki, ale przy narywaniu tylko jednej ścieżki (ok. 170 MB na godzinę). Przy zapisie dwóch ścieżek można nagrać 6 godzin, przy zapisie trzech ścieżek 4 godziny itd. JUNO-Gi akceptuje karty o maksymalnej pojemności 32 GB. Jeśli uznamy, że dołączona karta nam wystarczy na potrzeby rejestratora cyfrowego, zawsze mamy możliwość archiwizacji danych na komputerze prze gniazdo USB COMPUTER znajdujące się na tylnej płycie instrumentu. Jednocześnie możemy nagrywać do dwóch ścieżek, a odtwarzać do ośmiu. JUNO-Gi ma jeszcze trzecie złącze, jest nim znajdujące się na przednim panelu ukryte pod klapką gniazdo USB do podłączenia pamięci zewnętrznej z utworami audio zapisanymi w formacie WAV, AIFF, MP3 lub utworami MIDI a obsługiwane w bajecznie prosty sposób dwoma przyciskami przez sekcję SONG PLAYER.
Poza możliwościami nagrywania i odtwarzania JUNO-Gi jest przede wszystkim pełnoprawnym syntezatorem z ponad 1300 barwami na pokładzie. Wiele z nich są zupełnie nowymi barwami. Programy barw pogrupowano na kategorie dostępne za pomocą przycisków umieszczonych na panelu sterowania. Posiadają wszystkie cechy i funkcje, których można oczekiwać od instrumentu tej klasy w tym arpeggiator, kontroler D BEAM, dżojstik PITCH BEND/MODULATION. Zasadniczym trybem pracy instrumentu jest LIVE SET w którym klawiatura może być podzielona na cztery strefy lub barwa może składać się z czterech warstw wraz z odtwarzanym schematem perkusyjnym. Programy barw w tym trybie są najczęściej bardzo dobre i zrobione z dużym wyczuciem ich przydatności.
Indywidualne barwy poszczególnych instrumentów (stanowiące podstawę tworzenia barw w trybie LIVE SET) są również bardzo dobre. Szczególnie dobrze wypadają barwy syntetyczne, pianina akustyczne/elektryczne, organy i basy. Jak zwykle w wielu syntezatorach trochę mniej autentyczności mają instrumenty dęte blaszane i gitary. Tak czy owak barw jest tak wiele, że wystarczy ich na pracę w każdych warunkach. Sekcja modyfikacji barw SOUND MODIFY zajmująca prawą część panelu sterowania z trzypasmowym korektorem, zakresem nasycenia pogłosem i filtrem (CUTOFF, RESONANCE), jest skuteczna a w grze na żywo bezcenna. Dynamiczna klawiatura (61 klawiszy) jest lekka w dotyku, ale jej reakcja na nacisk klawiszy jest prawidłowa i właściwa w odniesieniu do barw którymi dysponuje ten instrument.
JUNO-Gi zawiera szereg efektów opartych na technologii COSM mającej zastosowanie w wielu efektach Boss w tym w serii GT. Mogą być stosowane do programów barw jak również do nagrywanego materiału na 8-ścieżkowym rejestratorze cyfrowym zarówno przed jaki i po nagraniu. Można użyć ich również w nagraniach komputerowych z programem DAW przy wykorzystaniu JUNO-Gi jako interfejsu audio. Skoro mowa o nagrywaniu – poza nagrywaniem audio z zewnętrznych źródeł dźwięku lub z nośnika USB, nagrywać można także materiał MIDI bezpośrednio z klawiatury wykorzystując wewnętrzne barwy instrumentu. Proces nagrywania zapewnia przyzwoitą edycję i dobry rezultat końcowy nagrania, chociaż trochę trzeba się „naprzyciskać” różnych funkcji bo są pewne ograniczenia, a obsługa jest mniej poręczna (co zrozumiałe) jak w programach DAW. Wszystkie informacje wyświetlane są na wyświetlaczu LCD dość dobrej wielkości bez częstej potrzeby używania skrótów lub akronimów, ale są funkcje w których jest duży natłok informacji i wtedy przejrzystość jest trochę gorsza. Ważne jest, że można wszystko zrobić bez komputera i oprogramowania. Sekcja rejestratora cyfrowego zapożyczona jest z urządzeń Boss BR, tak więc jeśli ktoś miał z nimi do czynienia ma ułatwione zadanie jego obsługi.
PODSUMOWANIE
JUNO-Gi ma niezwykle szeroki zestaw funkcji bowiem jest nie tylko syntezatorem z setkami użytecznych, dobrze brzmiących barw, ale jest instrumentem bardzo łatwym w obsłudze, posiada opcję zasilania bateriami oraz w pełni cyfrowy rejestrator i możliwość miksowania całego materiału. Ponadto zaopatrzony jest w wejścia i wyjścia ułatwiające proces nagrywania i monitorowania, ma także wsparcie dla kart pamięci o dużej pojemności, importuje i eksportuje pliki audio i MIDI na dodatek może służyć jako interfejs audio. Oczywiście zawsze jest jakieś „ale” typu, lepiej patrzeć na duży ekran i posługiwać się myszką komputerową, bo dotyczy to wszystkich stacji roboczych na rynku, ale z poziomu panelu sterowania instrumentu jest również wszystko osiągalne, to nie stanowi większego problemu, to tylko kwestia naciśnięcia kilku przycisków więcej i poświęcenia trochę czasu na naukę i zapamiętanie czynności. Tak niestety już jest w przypadku rozbudowanych urządzeń, a JUNO-Gi jest rozbudowanym i bardzo wszechstronnym instrumentem.
Tekst: Wojciech Wichłacz
WYBRANE DANE TECHNICZNE
Klawiatura: dynamiczna, 61 klawiszy
Polifonia: 128-głosowa
Barwy: Live Set (1379 + 256 użytkownika), Tone (788 + 14 zestawów perkusyjnych), GM2 (256 + 9 zestawów perkusyjnych), Favorite (100)
Efekty: Multi (2 systemy, 79 typów), Chorus (3 typy), Reverb (5 typów)
Rejestrator cyfrowy: 8 śladów, 64 ścieżki wirtualne (8 na ślad), maksymalnie 99 utworów, zapis na kartę SD/SDHC o pojemności do 32 GB
Sekcja USB MEMORY SONG PLAYER: odtwarzanie plików audio (WAV, AIFF, MP3) i MIDI (SMF format 0/1), maksymalnie 99 utworów
Arpeggiator: 128 schematów fabrycznych + 64 użytkownika
Schematy perkusyjne RHYTHM PATTERN: 371 + 99 użytkownika
Kontrolery: PITCH/MODULATION, D BEAM, 2 programowalne przyciski, 6 pokręteł (sekcja SOUND MODIFY)
Wyświetlacz: LCD (240 × 64 punktów) z regulowanym podświetleniem
Wejścia/wyjścia: GUITAR/MIC IN [combo XLR/jack], LINE IN (L, R), OUTPUT (L/MONO, R), słuchawkowe, SONG/CLICK OUT, MIDI (IN, OUT), PEDAL (CONTROL, HOLD), USB (COMPUTER, MEMORY)
Wymiary: 1008 × 300 × 105 mm
Ciężar: 5.7 kg
Cena: 3999 PLN
Do testu dostarczył:
Roland Polska
ul. Kąty Grodziskie 16B
03-289 Warszawa
tel. (22) 6789512
Internet: www.rolandpolska.pl
Test ukazał się w numerze 1/2011 miesięcznika Muzyk.