Ostatnio zajmowaliśmy się klawiaturami sterującymi, które – chociaż stanowią obszerną i zróżnicowaną grupę produktów – nie wyczerpują bynajmniej tematu kontrolerów MIDI. Nie zawsze bowiem potrzebne są nam klawisze, ale zestaw odpowiednio dobranych programowalnych manipulatorów jak najbardziej. W zależności od tego do jakiego typu programu potrzebny jest nam sprzętowy kontroler (bo właśnie pracując w środowisku komputerowym często brakuje tego „kontaktu” pozwalającego na szybkie zmiany wartości konkretnych parametrów), rozglądać się będziemy za innego typu kontrolerem.
Niezależnie od tego czy korzystamy z programów DAW, instrumentów wirtualnych działających jako wtyczki lub samodzielne aplikacje, efektów czy też różnych wyspecjalizowanych programów, chcielibyśmy mieć możliwość wygodnego sterowania choćby najważniejszymi i najczęściej używanymi funkcjami i parametrami. Tu właśnie z pomocą przychodzą nam kontrolery MIDI, które z komputerem łączą się przez USB. Z powodu tego, że mogą być one przeznaczone do różnych zadań, poszczególne modele oferują różne typy programowalnych kontrolerów, a do tego w rozmaitych konfiguracjach. Wszystko to jest bowiem uzależnione od tego jakim oprogramowaniem chcemy przy ich pomocy sterować.
Wiadomo przecież że czego innego potrzebuje osoba szukająca namiastki konsolety do wykorzystania z programem DAW i dostępnym wewnątrz niej mikserem, a czegoś innego wymaga od kontrolera muzyk używający np. samplerów perkusyjnych czy innych instrumentów wirtualnych albo DJ korzystający z dedykowanego oprogramowania. Oczywiście są też urządzenia łączące w sobie wymagania różnych stron, których używać można do różnych zadań. Nie brakuje też kontrolerów dedykowanych do obsługi konkretnych programów, czego najlepszym chyba przykładem jest Ableton Live i kontrolery Push, seria Launch firmy Novation czy modele APC w ofercie Akai. Dedykowane kontrolery dla swoich programów TRAKTOR i MASCHINE oferuje z kolei firma Native Instruments.
Jak łatwo się domyśleć, układ kontrolerów jest najczęściej ściśle związany z przeznaczeniem urządzenia, co dobrze widać nie tylko we wspomnianych już sterownikach dla programu Live, ale także modelach dedykowanych do obsługi programów DAW. Niezależnie o tego czy mówimy o bardziej rozbudowanych kontrolerach oferowanych np. przez firmy PreSonus (seria Faderport), Behringer (linia X-Touch), Icon lub Avid czy też o prostszych (np. Korg, Akai), zachowany jest pewien układ kontrolerów nawiązujący do mikserów przez co przypominają
one panel konsolety z „kanałami” złożonymi z suwaka, pokręteł i przycisków. Warto wspomnieć, że do współpracy z programami DAW kontrolery te wykorzystują różne protokoły, w tym Mackie Control czy HUI. Dedykowany układ kontrolerów znajdziemy też w urządzeniach skierowanych do DJ’ów jak również w modelach wyposażonych w dynamiczne pady.
Na jakie manipulatory trafimy w dostępnych na rynku kontrolerach MIDI? Przeróżne… Mogą być do różnej wielkości potencjometry obrotowe i enkodery „bez końca” (także z funkcją przycisku), suwaki o różnej długości (w tym także motoryzowane), większe lub mniejsze pady (często z różnokolorowym podświetleniem), wszelkiej maści przyciski, a także kontrolery dotykowe czy – w przypadku sprzętu dla DJ’ów – tłumik krzyżowy i „talerze”. Nie brakuje też nowych rozwiązań w tym zakresie, czego przykładem są np. kontrolery firmy ROLI z serii BLOCKS. Poza samymi pokrętłami, padami, suwakami czy przyciskami kontrolery MIDI oferują czasami także dodatkowe funkcje, takie jak chociażby sekwencer.
W przypadku części kontrolerów dostępnych na rynku poza portem USB służącym do komunikacji z komputerem czy tabletem, dostępne są także tradycyjne złącza MIDI umożliwiające współpracę z innymi urządzeniami i instrumentami. Niekiedy dostępne są także wejścia dla zewnętrznych kontrolerów nożnych, jak również złącza innego typu. Wracając jeszcze do komunikacji to są także kontrolery, które umożliwiają bezprzewodową transmisję komunikatów MIDI (Bluetooth).
Tak jak w przypadku opisywanych przed miesiącem klawiatur, także w części dostępnych na rynku kontrolerów mamy możliwość korzystania z map, skryptów i innych rozwiązań usprawniających współpracę z konkretnymi aplikacjami, jak również dostęp do komórek pamięci, w których można zapisać ustawienia poszczególnych manipulatorów. Ich programowanie ułatwia najczęściej dedykowany edytor programowy. Skoro już mowa o dołączanym (w ten czy inny sposób) oprogramowaniu to często do kontrolerów dodawane są różne przydatne w pracy aplikacje.
Sklep Muzyczny PASJA
ul. Wiktorska 7/11
02-587 Warszawa
Godziny otwarcia:
poniedziałek – piątek: 11-19; sobota: 10-14
Kontakt: tel./fax + 48 22 880 00 00
http://sklep-muzyczny.com.pl/