Werbel jest bardzo specyficznym elementem zestawu, trudnym do sklasyfikowania i jednocześnie podlegającym bardzo indywidualnym ocenom. Tak jak dzielą nas różnice w budowie fizycznej, czy też konstrukcji psychicznej, tak samo podlegamy innej wrażliwości estetycznej i manualnej. Te czynniki można kształtować, lecz nie da się wprowadzić jednej miary dla wszystkich. Podobnie rzecz ma się z instrumentami.
Do naszej redakcji trafiły właśnie trzy werble, które w zasadzie łączy tylko nazwa. Różni je natomiast wiele cech, z których każda może zmieniać swoje znaczenie w innym rodzaju muzyki, w innych warunkach akustycznych, podlegając jednocześnie indywidualnym upodobaniom.
Masters MMP1465S/C
Przyjrzyjmy się pierwszemu z nich. Werbel z serii Masters, oznaczony symbolem MMP1465S/C, ma standardową średnicę 14″ i głębokość 6.5″. Korpus wykonany jest z 4 warstwowej sklejki drewna klonowego (5mm) wzmocnionej obręczami tej samej konstrukcji. Zewnętrzną powierzchnię pokrywa warstwa lakieru w kolorze Black Mist, z zachowaniem widocznej struktury drewna. Wewnętrzna strona korpusu jest wykończona lakierem bezbarwnym. Dolna krawędź korpusu ma lekkie, łagodnie wykończone wcięcia w miejscu przechodzenia sznurków napinających sprężyny. Werbel ma gniazda rurkowe, wspólne dla obu naciągów. Rurki, w których znajdują się gniazda oparte są na owalnych słupkach. Każdy z nich mocowany jest do korpusu dwiema śrubami. Obręcze są odlewne, zawierają po 10 otworów na śruby naciągowe. Śruby mają podkładki z tworzywa sztucznego. Mechanizm napinania sprężyn działa bardzo płynnie, sprawnie i cicho. Wygodna dźwignia odłączająca sprężyny i łatwa w regulacji śruba regulująca siłę napięcia dają dużo komfortu w operowaniu tym mechanizmem. Wszystkie elementy stykające się z korpusem (słupki gniazd, mechanizm sprężyn, wykończenie otworu powietrznego, tabliczka z logo) izolowane są gumowymi podkładkami. Werbel wyposażony jest w membrany REMO Weatherking – Ambasador: górna – biała i szorstka (Coated), dolna – cienka i przezroczysta (Snare Side).
Budowa werbla sugeruje już pewien rodzaj brzmienia. Czasem bywa to złudne, lecz w tym przypadku mamy instrument zbudowany wzorcowo. Ciepłe brzmienie drewna, pełnia i bogactwo alikwotów głębokiego korpusu, to elementy jakby przypisane takiej konstrukcji. Werbel ma nasycone, szerokie brzmienie z dużą ilością niskich i miękkich alikwotów. Każde uderzenie jest wyraziste, jędrne i soczyste. Werbel reaguje bardzo precyzyjnie. Wszystkie dźwięki grane na nim są czytelne, zarówno w pobliżu obręczy jak i na środku. Werbel bardzo łatwo się stroi pod warunkiem zachowania reguł strojenia i rozpoczęcia go od zdjętych membran. Dobre brzmienie utrzymuje się w szerokim zakresie stroju. Znakomita budowa sprężyn i precyzja ich działania znacznie niwelują problem opóźnień w szybkości reakcji sprężyn, jakie pojawiają się w głębszych werblach. Pomimo tak świetnego brzmienia, a może dzięki niemu werbel nie jest instrumentem uniwersalnym. Mięsistość brzmienia daje mu ogromne pole do wykorzystania zarówno w mocnym graniu z nagłośnieniem jak i bardzo delikatnym, nazwijmy go wyrafinowanym, gdzie szerokość i barwa brzmienia wydobyte są już lekkim uderzeniem. Do pośrednich sposobów grania lepsze są werble bardziej agresywne, z wyższym brzmieniem i większą ekspozycją dźwięku. Werbel jest również znakomitym urządzeniem studyjnym.
Signature – Virgil Donati VG-1450
Werbel ten zbudowany jest w połowie z drewna klonowego (4 zewnętrzne warstwy), oraz drewna brzozowego (4 wewnętrzne warstwy sklejki). Ważnym elementem w konstrukcji korpusu jest okrągłe wyprofilowanie krawędzi. Kolejnym, niespotykanym rozwiązaniem jest kształt wcięcia w dolnej krawędzi korpusu, w miejscu przechodzenia sznurków naciągu sprężyn. Zazwyczaj, jeżeli już stosuje się takie zagłębienie, przeprowadzone jest ono w sposób łagodny. Tutaj jest to wyraźne załamanie – wcięcie, mniej więcej szerokości sprężyn. Wykończenie tego instrumentu jest też nietypowe, gdyż zastosowano tu okleinę (Smoke Flake). Wielkość werbla jest standardowa – 14″ × 5″. Oprzyrządowanie opiera się na systemie osobnych gniazd połączonych rurką wspartą na owalnych słupkach. Obręcze są odlewane, przygotowane na 10 śrub naciągowych. Wszystkie elementy stykające się z korpusem izolowane są gumowymi podkładkami, podobnie jak w poprzednim werblu. Działanie mechanizmu napinania sprężyn jest bez zarzutu. Wyposażenie w membrany jest analogiczne do poprzedniego werbla, czyli REMO Weatherking – Ambasador Coated oraz Ambasador Snare. Brzmienie tego werbla niewiele przypomina poprzednika. Równie szerokie i nasycone nie ma już tego samego ciepła z niskimi alikwotami. Jest za to bardziej zadziorne, bardziej dynamiczne i wyraziste. Werbel jest bardziej uniwersalny, szybki i precyzyjny. Znakomicie wtapia się w brzmienie zestawu, pozostając czytelnym i wyrazistym dzięki sporej projekcji dźwięku.
Philharmonic PHM 1465
Po raz pierwszy znalazł się w naszych testach instrument o tak niespotykanej budowie. Werbel zbudowany z jednej warstwy klonu z trzema różnymi grupami sprężyn to raczej dalekie od standardu. Zbudowanie korpusu z jednej warstwy wydaje się być sporym wyzwaniem, lecz jak widać osiągalnym. Dolna krawędź werbla ma mocne wcięcia w miejscu przechodzenia sprężyn. Werbel jest lakierowany w ciemnym kolorze określanym przez producenta numerem 101. System naciągu membran jest podobny do poprzedniego werbla, oparty na tradycyjnym systemie rurkowym. Obręcze są odlewane, z 10 otworami na śruby. Werbel wyposażono w membrany firmy REMO – na górze Weatherking Renaissance RD, na dole Weatherking Diplomat. Sprężyny, jak wspomniałem nie są jednorodne. Mamy trzy grupy – zestawy sprężyn: 1 – pięć grubych linek (owijanych strun), przeznaczonych do grania od mf do ff, zapewniających dobrą i szybką reakcję w tej dynamice, bez niepożądanych zakłóceń i „odbić” dźwięku; 2 – cztery typowe sprężyny, wykonane ze stali nierdzewnej, umieszczone na środku i przeznaczone do grania bardzo delikatnego w dynamice od ppp do mp; 3 – osiem stalowych strun, przeznaczonych do grania w średniej dynamice (od mp do mf). Dwa zewnętrzne zestawy strun rozpięte są aż do uchwytów przy mechanizmach napinających, bez pośrednictwa sznurków lub pasków. Środkowe sprężyny napinane są z wykorzystaniem sznurków. W celu bardziej precyzyjnego ułożenia sprężyn / strun na dolnej membranie zastosowano specjalne mostki – belki przymocowane do obręczy, podtrzymujące sprężyny pomiędzy krawędzią korpusu a mocowaniem do mechanizmu. Każdy zestaw sprężyn / strun ma osobny zestaw śrub napinających – jedną przy dźwigni załączającej, drugą po przeciwnej stronie. Śruby są na tyle długie, by zupełnie poluźnić dany zestaw, ponadto istnieje możliwość zupełnego odpięcia sprężyn przy pomocy śrub odkręcanych kluczykiem do strojenia. Dźwignia załączająca sprężyny działa jednocześnie na wszystkie zestawy sprężyn. Taki mechanizm pozwala na bardzo precyzyjne operowanie sprężynami / strunami, co w efekcie znajduje swój wydźwięk w ogromnej ilości brzmień, jakie można uzyskać z tego werbla. Pomijając udział sprężyn, podstawowe brzmienie werbla jest bardzo bogate i nasycone. Zawiera dużo niskich alikwotów, dzięki czemu barwa dźwięku jest ciepła, niska i mięsista. Werbel nie ma tendencji do dudnienia i produkowania niemiłych przydźwięków. Współpraca ze sprężynami jest zaskakująco dobra, pomimo tak skomplikowanej obsługi i nietypowego zestawienia. Werbel ma ogromne możliwości kreowania brzmień potrzebnych do wykonywania muzyki symfonicznej i perkusyjnej.
Tekst: Krzysztof Przybyłowicz
Ceny:
MMP1465S/C – 1,747.54 PLN + 22% VAT
VG-1450 Virgil Donati – 1,691.80 PLN + 22% VAT
PHM 1465 – 5,901.64 PLN + 22% VAT
Do testu dostarczył:
Silesia Music Center
ul. Partyzantów 6
32-650 Kęty
tel. (033) 8451780
Internet: www.silesiamusiccenter.pl, www.pearldrum.com
Test ukazał się w numerze 9/2007 miesięcznika Muzyk.