Instrumenty ozdobione logo Walden można by zaliczyć do licznej kategorii instrumentów wyprodukowanych na Dalekim Wschodzie, ale z udziałem europejskich firm (choć w tym przypadku marka jest amerykańska). Ów udział sprowadzać się może do projektowania, nadzorowania bądź innych etapów produkcji. Tego typu kooperacji oprócz zaspokojenia potrzeb muzyków o mniej zasobnym portfelu pozwoliła wyprodukować kilka ciekawych modeli instrumentów. Zobaczmy w jakiej kategorii umieścimy testowana gitarę – model CS500CE z serii Concorda.
OPIS
Płytę przednią pudła rezonansowego testowanej gitary CS500CE wykonano z selekcjonowanego (testowanego na właściwości rezonansowe pod ciśnieniem), litego świerku sitkajskiego. Boki i płytę tylną wykonano z palisandru. Łączenia boków i płyt wierzchniej i tylnej ozdobiono paskami z tworzywa sztucznego. Otwór rezonansowy ozdobiono rozetą, a tuż pod nią umieszczono nakładkę z tworzywa sztucznego chroniącą płytę przednią od zarysowań i uszkodzeń lakieru. Gryf wykonano z jednego kawałku mahoniu. Szyjkę wzmocniono prętem umożliwiającym dokładną regulację krzywizny szyjki gryfu. Główka jest odchylona do tyłu w stosunku do szyjki. Gryf połączono z korpusem na wysokości czternastego progu struny E6 oraz siedemnastego progu struny E1. Wycięcie w korpusie umożliwia swobodny dostęp do wyższych progów. Podstrunnicę wykonano z palisandru i umieszczono na niej dwadzieścia progów. Progi są oznaczone tradycyjnie. Testowaną gitarę wyposażono w przetwornik umożliwiający podłączenie gitary do wzmacniacza lub systemów nagrywających czy też nagłośnieniowych. Jest on połączony z preampem Fishman Aero+, który oprócz tradycyjnego, trzypasmowego korektora barwy wyposażono w stroik oraz filtr za pomocą którego możemy wybrać pożądany odcinek pasma częstotliwości i zredukować jego zawartość w sygnale. Dodatkowo przedwzmacniacz umożliwia odwrócenie fazy sygnału, co jest niezwykle przydatne w sytuacjach, gdy sprzężenie zwrotne jest wywołane wzbudzaniem się na jednej częstotliwości. Oczywiście poziom sygnału wyjściowego jest regulowany osobnym potencjometrem. Gniazdo wyjściowe zostało umieszczono tradycyjnie w bocznej ściance korpusu. Służy ono jednocześnie jako zaczep na pasek. Układ elektroniczny testowanego instrumentu jest zasilany baterią 9V, która znajduje się w specjalnym pojemniku umieszczonym w obudowie przetwornika. Gitara sprzedawana jest w komplecie z nawilżaczem wyprodukowanym przez firmę Planet Waves.
WRAŻENIA
Instrument wykonano starannie, jednak akcja strun wymaga, moim zdaniem, zdecydowanego zredukowania. Możliwe, że wtedy instrument będzie lepiej stroił na progach. W zasadzie mogłoby to być uznane za wadę i to dość poważną, ale… skoro 90% sprzedawanych instrumentów tej lub wyższej klasy cenowej ma dokładnie taką samą przypadłość, to z przykrością stwierdzam, iż ten stan rzeczy wypada uznać za normę… Choć może i nie wypada?
Teraz brzmienie. Jest naprawdę niezłe – jest w nim głębia, śpiewność, może nie jest to tak miękkie brzmienie jak w bardzo drogich instrumentach, ale naprawdę testowana gitara CS500CE nie brzmi źle. W zasadzie to brzmienie rekompensuje fabryczne ustawienie akcji strun. Inne aspekty, takie jak wykończenie i precyzja lutnicza są bez zarzutu. O wygodzie gry nie będę się wypowiadał gdyż po ingerencji lutnika dopiero będzie wiadomo jak na instrumencie się gra. Na szczęście taka ingerencja nie jest kosztownym zabiegiem, zatem możemy uznać, że testowany instrument jest gitarą średniej klasy (każdy taki instrument po zakupie musimy zanieść do lutnika… no chyba, że sprzedawca w sklepie popracuje nad ustawieniem gitary). Po podłączeniu do systemu nagłośnieniowego instrument brzmi klarownie, może nieco zbyt konturowo, ale takie brzmienie jest dość często spotykane w różnego typu nagraniach. Zaletą testowanej gitary jest odporność na sprzężenia zwrotne. Przy dość dużym natężeniu dźwięku sprzężenie nie występują.
PODSUMOWANIE
Gitarę Walden Concorda CS500CE można polecić tym, którzy potrzebują przyzwoitego brzmienia, ale nie uprawiają wirtuozerii gitarowej. Oprócz tego wbudowany stroik ułatwia wykorzystywanie gitary podczas koncertów z zespołem. Brzmienie instrumentu podłączonego do wzmacniacza lub innego typu systemu nagłośnieniowego pozwala wykorzystywać gitarę w profesjonalnych zespołach, co jest niewątpliwą zaletą instrumentu.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Typ korpusu: Stage Cutaway
Płyta wierzchnia: selekcjonowany świerk sitkajski
Boki i płyta tylna: palisander
Szyjka: mahoń
Podstrunnica i mostek: palisander
Elektronika: Fishman Aero+
Futerał w komplecie
Cena: 1380 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Madalińskiego 11a
30-303 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.music.info.pl
Test ukazał się w numerze 12/2010 miesięcznika Muzyk.