Firma Washburn w swojej bogatej ofercie posiada także instrumenty akustyczne, w tym gitary basowe. Przedstawicielem serii Acoustic Basses jest model AB5, będący przedmiotem niniejszego testu.
OGÓLNY OPIS
Washburn AB5 jest instrumentem czterostrunowym z dosyć pokaźnym pudłem rezonansowym o szerokości 9 cm. Korpus posiada jedno wycięcie (cutaway) oraz klasyczny okrągły otwór rezonansowy. Płyta wierzchnia korpusu wykona jest z wysokogatunkowego drewna świerkowego z Alaski (Sitka Spruce), natomiast płyta tylna oraz ścianki boczne z drewna mahoniowego. Jest to najczęściej spotykana kombinacja w gitarach akustycznych. Gryf wykonano również z drewna mahoniowego. Menzura jest nieco mniejsza od standardowej i wynosi 32 cale (813 mm). Na palisandrowej podstrunnicy umieszczono 22 progi. Jej szerokość przy siodełku wynosi 42 mm. Rozstaw strun na mostku wynosi około 17.5 mm (licząc odległość pomiędzy środkami strun). Znaczniki ułatwiające orientację na gryfie mają kształt kropek i umieszczone są standardowo. Siodełko wykonano z tworzywa zwanego ABS. Główka jest doklejana. Nie jestem fanem przyklejanych główek, ale zważywszy spore oszczędności drewna, a co za tym idzie lasów, jestem za ekologią i popieram tę ideę. Testowany instrument jest wykończony bezbarwnym przezroczystym lakierem z połyskiem.
PRZETWORNIKI I KONTROLA BRZMIENIA
Washburn wyposażony jest w przetwornik piezoelektryczny znajdujący się pod siodełkiem palisandrowego mostka. Producent nie podaje bliższych danych o tym przetworniku. Aktywny przedwzmacniacz o symbolu Q-PH kontroluje ogólną głośność instrumentu, fazę sygnału oraz barwę instrumentu w trzech zakresach (BASS, MIDDLE, TREBLE), a całości dopełnia suwak PRESENCE. Przedwzmacniacz jest zasilany baterią 9V, umieszczoną w pudełku pod suwakami i pokrętłami przedwzmacniacza. Dostęp do baterii jest bardzo łatwy, co umożliwia jej szybką wymianę.
WRAŻENIA Z TESTU
Washburn AB5 jest ciekawym instrumentem brzmiącym bardzo akustycznie. Pod względem lutniczym wykonanie jest staranne i solidne. Wygodny gryf zapewnia komfort gry, aczkolwiek dostęp do najwyższych pozycji jest ograniczony. Moim zdaniem wycięcie korpusu mogłoby być trochę większe. Nie jest to jednak istotny problem, gdyż w tego typu gitarach najwyższe pozycje nie są często używane. Wysokie walory estetyczne i wygoda są istotnymi atutami tego instrumentu. Także brzmienie jest godne uwagi – naturalne, pełne i bez sprzężeń akustycznych, co często jest mankamentem gitar akustycznych.
PODSUMOWANIE
Testowany model basu akustycznego w moim odczuciu może stanowić ciekawy dodatek w arsenale instrumentalnym muzyków. Jego brzmienie jest specyficzne i nadaje się najlepiej do takich gatunków jak country, piosenka aktorska, poezja śpiewana, delikatny jazz akustyczny oraz wszelkiego typu projekty tak zwane unplugged.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Płyta wierzchnia: świerk
Boki/płyta dolna: mahoń
Szyjka: mahoń
Podstrunnica: palisander (22 progi)
Menzura: 32 cale
Mostek: palisander
Preamp: VOLUME, PHASE, BASS, MIDDLE, TREBLE, PRESENCE
Cena: ok. 1100 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. 28 Lipca 1943 17a
30-233 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.washburn.com
Test ukazał się w numerze 5/2014 miesięcznika Muzyk.