Kawai KDP80 jest modelem niedrogim, jak na swoją kategorię instrumentów. Jednak wygląd nie zdradza, że mamy do czynienia z instrumentem budżetowym. Pianino prezentuje się dobrze, jest starannie wykończone i podkreślić należy fakt, że mimo niskiej ceny ma klapę przykrywającą klawiaturę oraz trzy pedały kontrolne (Soft, Sostenuto, Damper). Posiada też własny system audio 2 × 20 W w zupełności wystarczający w warunkach domowych i nie tylko. Przyciski funkcyjne (każdy z diodą LED) i potencjometr głośności umieszczono po bokach instrumentu na poziomie klawiatury. Elementem jednoznacznie wskazującym, że mamy do czynienia z tańszym instrumentem jest sposób, a właściwie dwa sposoby selekcji barw. Pierwszą metodą jest wybór jednej z piętnastu barw przez wielokrotne naciskanie przycisku SOUND SELECT, a drugą przez przytrzymanie naciśniętego tegoż przycisku z jednoczesnym naciskiem na wybrany, biały klawisz z najniższej części klawiatury. W przypadku KDP80 ważne też jest, że dysponuje gniazdami na dwie pary słuchawek pozwalającymi na ćwiczenie w odizolowaniu od otoczenia np. w trybie FOUR HANDS oraz trochę mniej ważne, że ma złącza MIDI (IN, OUT).
W pianinach cyfrowych arcyważnymi elementami są barwy i klawiatura. W tym przypadku wielowarstwowe próbki fortepianu pochodzą z koncertowego modelu Kawai EX, i sam ten fakt świadczy, że w kwestii brzmienia barwy fortepianu nie ma kompromisu w KDP80. Dla osiągnięcia pełnego, naturalnego brzmienia fortepianu zastosowano 3-stopniowy (SOFT, NORMAL, STRONG) efekt DAMPER EFFECT, który w pewnym sensie zastępuje w KDP80 nieobecny rezonans sympatyczny. Główną barwą jest Concert Grand, fortepian o szerokim zakresie dynamiki z wyrównanym, głębokim, dość jasnym i klarownym brzmieniem na całej rozpiętości klawiatury. Ta barwa nikogo nie rozczaruje, nawet bardzo wybrednych. Z kolei Studio Grand brzmi jak mały fortepian z mniejszym zakresem tonalnym i odrobinę mniejszą dynamiką. Barwa Modern Piano ma jasny, donośny dźwięk z dość dużym rezonansem. Rock Piano brzmi adekwatnie do nazwy, czyli stosunkowo szorstko i sucho, ale dobrze. Następne w kolejności są dwie barwy pian elektrycznych. Pierwsza z nich określona jako Classic E. Piano, to nic innego jak współcześnie brzmiący Rhodes, dobrze reagujący na siłę nacisku klawiszy. Druga o nazwie Modern E. Piano to barwa w stylu dobrze znanej i ciągle popularnej Yamahy DX. Potrafi dobrze wkomponować się zarówno w ballady, jak również w utwory o bardziej zdecydowanym charakterze. KDP80 zaopatrzono też w dwie barwy organów, pełniących (jak należy przypuszczać) drugoplanowe role. Pierwsza z atakiem perkusyjnym udająca elektromechanicznego Hammonda, dedykowana przynajmniej z nazwy (Jazz Organ) do muzyki jazzowej, a druga to organy piszczałkowe (Church Organ). Z tych dwóch lepsze wrażenie robią organy piszczałkowe, które nie są ani dobre ani złe, w każdym razie do grania muzyki barokowej mogą się przydać. Za to klawesyn z jasnym brzmieniem jest dobry i przyjemnie się na nim gra. To samo można powiedzieć o wibrafonie, brzmi realistycznie. Barwy instrumentów smyczkowych String Ensemble oraz Slow Strings brzmią średnio obojętnie co i jak się nimi gra. W końcu trzy ostatnie barwy – chór nadający się do podkładów oraz dwie barwy, które pozytywnie zaskakują. New Age Pad i Atmosphere to programy barw znane z wielu instrumentów różnych producentów. Zazwyczaj są przewidywalne i dość nudne, ale w KDP80 brzmią ciekawie i są użyteczne, szczególnie w powiązaniu z barwami fortepianów i pian elektrycznych.
Klawiatura Advanced Hammer Action IV-F przypomina fortepianową, pracuje stabilnie i cicho w całym zakresie, a akcja klawiszy zapewnia płynne panowanie nad dynamiką. Jest odrobinę lżejsza od fortepianowej, co zauważą wyłącznie grający na fortepianach, ale szybko można się do niej przyzwyczaić. Jak na dobre pianino przystało, klawiatura KDP80 ma gradację czułości na siłę nacisku klawiszy – jej dolny zakres wymaga odrobinę mocniejszego nacisku od górnego. Posiada też 4-stopniową regulację reakcji na siłę uderzania w klawisze (LIGHT, NORMAL, HEAVY, CONSTANT).
KDP80 dysponuje kilkoma przydatnymi trybami pracy. Jednym z nich jest DUAL, w którym można nałożyć na siebie warstwowo dwie barwy na całej klawiaturze. Jedynym niedostatkiem tego trybu jest brak możliwości nastawienia proporcji głośności barw względem siebie. Tryb FOUR HANDS ma stały punkt podziału klawiatury na dwie strefy. W ten sposób powstają jak gdyby dwa fortepiany, co prawda z krótkimi klawiaturami, ale każda z własnym środkowym C. Metoda ta pozwala nauczycielowi i uczniowi grać dźwięki tej samej wysokości, co z pewnością ułatwia nauczanie. W tym trybie lewy pedał ma automatycznie przypisaną funkcję zaprzestania tłumienia wszystkich dźwięków (Sustain) dla lewej części klawiatury, a prawy dla prawej. Prosty RECORDER bez możliwości edycji pracuje jak magnetofon, z tą różnicą, że dane zapisywane są w postaci cyfrowej. Przydatne narzędzie do ćwiczenia jak również sprawdzania postępów w nauce. Pracuje na zasadzie – każde kolejne nagranie kasuje poprzednie. Tryb CONCERT MAGIC z bazą czterdziestu utworów i trzema poziomami trudności (chociaż może łatwości jest w tym przypadku precyzyjniejszym określeniem), adresowany jest do wszystkich miłośników muzyki nie posiadających umiejętności grania. Dla wielu może być zachętą do bliższego kontaktu z muzyką. Podkreśleniem właściwości edukacyjnych KDP80 jest tryb LESSON. Instrument posiada w pamięci bibliotekę 25 etiud opus 100 Johanna Friedricha Franza Burgmüllera oraz 30 etiud opus 849 Carla Czernego. Utworów można słuchać w różnych tempach na dodatek oddzielnie prawą i lewą rękę.
Kawai KDP80 jest instrumentem ukierunkowanym na edukację. Ma bardzo dobre barwy fortepianów, które dzięki wielowarstwowym próbkom znakomicie reagują na dynamikę. Mocnym punktem instrumentu jest też dobrze współpracująca z generatorem dźwięku klawiatura. KDP80 sprawdzi się jako pianino domowe, sceniczne, instrument ćwiczebny w szkołach, teatrach i podobnych placówkach, czyli w miejscach, w których potrzebne jest nie wymagające konserwacji, ciągle dobrze brzmiące pianino.
DANE TECHNICZNE
Klawiatura: 88 klawiszy, Advanced Hammer Action IV-F z technologią Acoustic Reaction
Polifonia: maksymalnie 96 głosów
Barwy: 15 (Concert Grand, Studio Grand, Modern Piano, Rock Piano, Classic E.Piano, Modern E.Piano, Jazz Organ, Church Organ, Harpsichord, Vibraphone, String Ensemble, Slow Strings, Choir, New Age Pad, Atmosphere)
Efekty: REVERB (3 typy), DAMPER (3 typy)
Rekorder: jednośladowy, 1 utwór, maksymalnie 7500 zdarzeń
Moc wyjściowa systemu audio: 2 × 20 W
Głośniki: 2 × 12 cm
Wejścia/wyjścia: MIDI (IN, OUT), słuchawkowe × 2
Wymiary: 1360 × 403 × 851 mm
Ciężar: 37 kg
Cena: 3799 PLN
Producent: Kawai, www.kawai.co.jp
Dystrybutor: Silesia Music Center, www.silesiamusiccenter.pl
Test ukazał się w numerze 3/2012 miesięcznika Muzyk.