Kurzweil MPS20 jest instrumentem adresowanym do użytkowników domowych, pianistów poszukujących instrumentu do ćwiczenia, studia i na scenę. Krótko mówiąc taki pianistyczny omnibus w świecie instrumentów z klawiszami, na dodatek niewiele kosztujący jak na Kurzweila. Posiada mniejszego brata o symbolu MPS10, od którego odróżnia się między innymi dwukrotnie większą ilością barw fortepianowych i organowych. Na tegorocznych targach Musikmesse we Frankfurcie nad Menem pokazano prototypowy model MP20 w drewnianej obudowie będący instrumentem typowo domowym. MPS20 jest jego znacznie lżejszą odmianą poprzez zastosowanie obudowy z tworzywa, a więc jest instrumentem łatwym w transporcie przez co ma większe możliwości zastosowania. Poza tym MPS20 ma wbudowany własne nagłośnienie.
Fortepiany w instrumentach Kurzweila od początku istnienia firmy mają swoje, rozpoznawalne brzmienie. MPS20 korzysta z barw znanych i lubianych, znanych przede wszystkim z instrumentów serii PC3. To dobra polityka Kurzweila, bo mając jako bazę dobrą, sprawdzoną materię dźwiękową zaimplementowaną z PC3, wiadomo czego można się po MPS20 spodziewać. Oczywiście, instrumenty PC3 różnią się od MPS20 możliwościami i docelową grupą użytkowników, niemniej w podstawowej kwestii jaką jest dźwięk, pokrewieństwo jest bezsporne. Muszę zaznaczyć, że MPS20 swoimi możliwościami i funkcjonalnością wykracza daleko poza granice zakreślone dla typowego, przenośnego pianina cyfrowego. Posiada 24 barwy fortepianowe w tym nową o nazwie Pro Piano, która jakościowo dorównuje głównym programom z fortepianami w MPS20. Jednak same barwy fortepianów i pianin akustycznych to nie wszystko. MPS ma w sumie 200 barw plus 10 zestawów perkusyjnych z setką pętli różnych stylów muzycznych do wyboru. Instrument zawiera szereg programów barw podzielonych na kategorie. Ten zestaw z pewnością wystarczy nie tylko do domowego muzykowania, ćwiczenia, ale również niczego nie zabraknie nam na scenie. Poza wspomnianymi już fortepianami mamy do dyspozycji elektryczne piana, klawinety, organy elektromechaniczne i piszczałkowe, instrumenty smyczkowe, dęte blaszane i drewniane, zestawy orkiestrowe, chóry, syntezatory, gitary, basy, pady i wiele innych. Jak widać MPS20 to instrument uniwersalny o dużym potencjale barw. Jakość większości z nich jest na dobrym poziomie. Bez względu na to w jakim trybie instrument pracuje, dedykowanym przyciskiem Piano natychmiast przywracamy MPS20 do roli, do której został przede wszystkim stworzony, czyli do barwy Grand Piano.
MPS20 jest pierwszym pianinem cyfrowym Kurzweila wyposażonym w nową 88-klawiszową klawiaturę z mechanizmem młoteczkowym LK-40GH+ i funkcją wymyku. Na wzór akcji klawiatury akustycznego fortepianu, mechanizm młoteczkowy klawiatury w MPS20 podzielono na cztery strefy wymagające zróżnicowanego nacisku na klawisze od największego w najniższym rejestrze, do najmniejszego w najwyższym. Akcja klawiszy jest zbliżona do fortepianowej i nie wymaga od grającego specjalnego „oswojenia” się z nią. Po paru minutach jest akceptowalna dla każdego pianisty. To ważny element w tej klasie instrumentów. Ponadto posiada rozbudowaną bo 10-stopniową regulację reakcji na siłę nacisku klawiszy.
Poza najistotniejszymi składnikami jak barwy fortepianów i klawiatura, MPS20 zaopatrzono w szereg funkcji poszerzając przez to jego funkcjonalność. Trzeba jedynie uwzględnić, że MPS20 dysponuje skromnym, przewijanym, alfanumerycznym wyświetlaczem i podawane na nim informacje są dość oszczędne. Nie przeszkadza to jednak w korzystaniu z funkcji MPS20 ponieważ większość z nich obsługiwana jest dedykowanymi przyciskami rozmieszczonymi na panelu sterowania.
Do dyspozycji użytkownika jest SPLIT do podziału klawiatury na dwa obszary, każdy z inną barwą. Można również dwie barwy nałożyć na całej rozpiętości klawiatury dzięki funkcji LAYER, z czego jedną z barw można transponować o oktawę lub dwie w dół lub w górę. Użytkownik kombinacje barw z użyciem SPLIT/LAYER może zapisać w sześciu komórkach pamięci jako FAVORITES. MPS20 ma rekorder na którym można nagrać dwa ślady i perkusyjny pattern. W kombinacji z programami użytkownika FAVORITES pozwalającymi wzbogacić brzmienie przez nałożenie barw lub podział klawiatury, użyteczność tego skromnego rekordera zwiększa się. Mimo podstawowych możliwości nagrywania i edycji przydatność w MPS20 rekordera jest oczywista. Do tego dochodzą jeszcze takie funkcje z dedykowanymi przyciskami jak: metronom z trzema trybami (ON – aktywny podczas grania i nagrywania, REC – aktywny wyłącznie podczas nagrywania oraz OFF – wyłączony), tempo oraz efekty z fabrycznymi ustawieniami. MPS20 ma też własne nagłośnienie wystarczające do muzykowania w domu czy ćwiczenia. Z kolei dwa gniazda słuchawkowe pozwalają na bezgłośne granie, nauczanie bądź odsłuchiwanie muzyki.
PODSUMOWANIE
Przyzwyczailiśmy się do tego, że współczesne instrumenty klawiszowe mogą znacznie więcej od tego co mają w nazwie. Nie inaczej jest w przypadku MPS20. Chociaż jest instrumentem domowym i ćwiczebnym, w istocie może znacznie więcej. Z równym powodzeniem można grać na nim na scenie bądź w studiu. Barwy ma dobre, również funkcje w które został zaopatrzony pozwalają go tak traktować. Prosta obsługa i dobra, pełnowymiarowa klawiatura fortepianowa są dopełnieniem, które zostanie docenione przez wielu użytkowników.
Tekst: Jan Piotrowski
DANE TECHNICZNE
Klawiatura: 88 klawiszy z mechanizmem młoteczkowym LK-40GH+, z regulacją reakcji na siłę nacisku klawiszy
Polifonia: 64 głosy
Barwy: 200 + 10 zestawów perkusyjnych
Funkcje: SPLIT, LAYER, metronom, tempo
Rekorder: dwie ścieżki + akompaniament patternu perkusyjnego
Patterny perkusyjne: 100
Efekty: reverb, chorus
Wejścia/wyjścia: AUDIO IN (L, R), AUDIO OUT (L, R), słuchawkowe × 2, MIDI (IN, OUT), SW PEDAL, CC PEDAL, USB [typ B]
Nagłośnienie: stereo 30 W, cztery głośniki
Wymiary: 1310 × 360 × 90 mm (sam instrument, bez statywu)
Ciężar: 18.3 kg
Cena: 3799 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Madalińskiego 11a
30-303 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.kurzweil.com
Test ukazał się w numerze 6/2012 miesięcznika Muzyk.