Najnowszym kompaktowym efektem podłogowym renomowanej firmy BOSS jest BB-1X Bass Driver. Nie jest to jedynie zwyczajna kostka z „przesterami” do basu, ale przedwzmacniacz wzbogacający brzmienie i dynamikę instrumentów basowych oferujący całą gamę różnorodnych brzmień, od czystych do mocno przesterowanych.
OPIS
To niewielkie kompaktowe urządzenie zamknięte jest w estetycznej metalowej obudowie o wymiarach i kształtach typowych dla firmy BOSS. Patrząc z góry, z pozycji użytkownika, widzimy dwa gniazda wyjściowe typu jack 1/4” umieszczone z lewej strony – OUTPUT (standardowe wyjście do wzmacniacza) i LINE OUT (symetryczne wyjście do konsolety mikserskiej lub urządzenia nagrywającego) oraz jedno wejściowe (INPUT) ulokowane z prawej strony.
Na panelu BB-1X umieszczono cztery potencjometry obrotowe, w tym jeden współosiowy. On właśnie – LEVEL/BLEND – to podwójny potencjometr regulujący ogólny poziom sygnału wyjściowego (górne pokrętło) oraz mieszanie sygnału czystego z efektem (dolne pokrętło). Dwa kolejne potencjometry to korektor, a gałki LOW i HIGH służą do regulacji odpowiednio niskich i wysokich częstotliwości. Ostatnim potencjometrem – DRIVE – kontrolujemy poziom przesteru. Nad pokrętłami znajduje się dioda LED opisana jako CHECK, która świecąc czerwonym światłem sygnalizuje uaktywnienie efektu oraz wskazuje poziom baterii. Przycisk włączający/wyłączający efekt ma formę tradycyjną dla produktów BOSS. Podobnie też wygląda kwestia wymiany baterii 9V, którą umieszczamy w komorze pod przełącznikiem, do której dostęp otrzymujemy po odkręceniu śrubki. Żywotność baterii jest przewidywana na około sześć godzin pracy, dlatego wskazane jest stosowanie opcjonalnego zasilacza prądowego.
WRAŻENIA Z TESTU
Test BB-1X przeprowadzałem grając na gitarze basowej progowej oraz kontrabasie. Trzeba przyznać, że jest to efekt skuteczny, prosty w obsłudze, dający sporą paletę barw zarówno czystego jak i przesterowanego basu. Moje ulubione brzmienia powstawały przy ustawieniach pokręteł sterujących mniej więcej na „godz. 6”. Ciekawie brzmiał też kontrabas z użyciem efektu przesteru.
Niezależna korekcja tonów niskich i wysokich to bardzo przydatna opcja. Zapobiega spadkowi dynamiki przesterowanego sygnału oraz zakresu częstotliwości jego pasma – eliminuje ubytki brzmieniowe, zwłaszcza niskich tonów. Działa ona skutecznie także przy czystych brzmieniach.
PODSUMOWANIE
BB-1X może służyć jako mały, ale efektywny preamp do wszelkich instrumentów basowych. Preferując na ogół czyste brzmienia basu mogę subiektywnie ocenić, że najlepiej brzmiały delikatne i łagodne przestery dodawane do czystego sygnału. Zdaję sobie jednak sprawę, że w pewnych gatunkach „ciężkiej” muzyki rockowej, zwłaszcza metalowej, ostre przestery są jak najbardziej wskazane.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Impedancja wejściowa: 1 MOhm
Impedancja wyjściowa: 1 kOhm (OUTPUT), 600 Ohm (LINE OUT)
Kontrolery: LEVEL/BLEND, LOW, HIGH, DRIVE
Wejścia/wyjścia: INPUT, OUTPUT, LINE OUT
Zasilanie: bateria 9V lub zewnętrzny zasilacz
Wymiary: 73 × 129 × 59 mm
Ciężar: 450 g
Cena: 670 PLN
Do testu dostarczył:
Roland Polska
ul. Kąty Grodziskie 16B
03-289 Warszawa
tel. (22) 6789512
Internet: www.rolandpolska.pl
Test ukazał się w numerze 5/2015 miesięcznika Muzyk.