Pierwsze efekty kontaktu z nowym instrumentem bywają różne. Jedne mogą zachwycić i oczarować, inne nie wzbudzają zaufania, i co ciekawe, tym wrażeniom można ulec bez wydania żadnego dźwięku. Wiele elementów wpływających na takie doznania ma swoje odbicie w brzmieniu. Estetyka wykończenia, budowa oprzyrządowania i mechanizmów, świadczą o staranności i precyzji wykonania. Jeżeli te widoczne detale są wysokiej jakości, to można sądzić, że pozostałe, ukryte przed krytycznym okiem są równie dobre. Wraz z potwierdzeniem się takich przewidywań przeżywa się bardzo przyjemne chwile, a radość grania na takim instrumencie jeszcze się potęguje. Czytając te słowa łatwo wydedukować, że coś podobnego właśnie mnie spotkało. Wyjąłem z kartonów prawie gotowe do grania instrumenty (założone membrany i elementy zawieszenia). Odwijaniu ich z papierów i folii towarzyszył zapach świeżości i daleki odgłos szlachetnego brzmienia w rezonansie membran. Trudno opanować się przed puknięciem w bębenek w takiej chwili… no, nieźle się zaczyna – pomyślałem. Montaż całości to już chwila. Parę minut grania, kilkanaście strojenia i przez parę godzin nie mogłem się oderwać od grania. Dopiero po kilku dniach zacząłem sensowne sprawdzanie możliwości tego instrumentu. Martwię się, że po takiej porcji zwierzeń zmąciłem trochę znaczenie dalszego pisania, ale nie poddaję się…
Nowa seria zestawów firm Pearl o nazwie Reference reprezentująca krańcowo różną półkę niż testowany kilka miesięcy temu set z serii Export, łamie stosowane dotychczas zasady w produkcji instrumentów. W każdym, znanym mi zestawie bęben, tom tomy i werbel zbudowane są z tego samego rodzaju drewna, z jednakowym profilowaniem krawędzi. Różnice mogły powstać jedynie w ilości warstw lub grubości sklejki korpusów. W nowym Reference każdy instrument potraktowano indywidualnie. Zastosowano trzy, podstawowe w produkcji instrumentów perkusyjnych rodzaje drewna: brzozowe, klonowe i mahoniowe. W tom tomach 12-calowych sklejka złożona jest z 6 warstw drewna klonowego. To jedyny instrument wchodzący w skład tej serii, którego korpus wykonany jest z jednego gatunku drewna. W pozostałych łączone są warstwy wspomnianych wyżej gatunków drewna. Tom tomy o średnicy 8 i 10 cali mają dwie wewnętrzne warstwy z drewna brzozowego oraz cztery wykonane z klonu. W większych tom tomach (powyżej 12-calowego) – wewnętrzne warstwy wykonane są już z mahoniu. W przypadku tomów 13” i 14” mamy 4 warstwy klonu + 2 mahoniowe, natomiast w bębnie 16-calowym proporcja jest odwrotna (2 warstwy klonu + 4 wewnętrzne z mahoniu). Korpusy tomów stojących o średnicy od 14 do 18 cali składają się łącznie z 8 warstw, a ilość warstw wykonanych z klonu (zewnętrzne) i mahoniu (wewnętrzne) różni się między modelami. W przypadku tomu 14 × 14 mamy po 4 warstwy z każdego gatunku drewna, natomiast w bębnach o średnicy 16 i 18 cali zastosowano sześć warstw mahoniu i dwie klonowe. Także w bębnach basowych proporcje pomiędzy klonem a mahoniem zmieniają się wraz ze średnicą. W mniejszych – tych o średnicy 18 lub 20 cali do dwóch zewnętrznych warstw klonu dodano 4 warstwy mahoniowe. W większych bębnach – 22- i 24-calowych ilość warstw mahoniowych zwiększa się do sześciu. Największą liczbę warstw zastosowano w werblach wchodzących w skład serii Reference. Ich korpusy składają się z aż 14 warstw klonu i 6 wewnętrznych wykonanych z brzozy. Bardzo duży wpływ na brzmienie instrumentów ma kształt krawędzi. W korpusach z serii Reference wyróżnić możemy dwa rodzaje wykończenia krawędzi. W tom tomach o średnicy 13” i mniejszych oprócz 45-stopniowego ścięcia sam szczyt jest zaokrąglony. Od 14” w górę tom tomy mają krawędzie w pełni zaokrąglone. Tak samo wykonane są krawędzie w dużych bębnach.
Do testu trafił zestaw Reference w konfiguracji oznaczonej RF924XSP składający się z bębna basowego 22” × 18”, dwóch tomów wiszących – 10” × 8” i 12” × 10” oraz tomu stojącego 16” × 16”. Brzmienie instrumentów zależy również od budowy elementów naciągu membran oraz sposobu zawieszenia. Wszystkie instrumenty wyposażone są w małe uchwyty śrub naciągu o kształcie mostkowym, z ciekawym rozwiązaniem samego gniazda gwintu, który jest ruchomą tuleją osadzoną w uchwycie. Zapewnia to swobodne ułożenie całej śruby w stosunku do obręczy i uchwytu. Tom tomy i duży bęben maja osobne gniazda dla każdej strony. Wyjątkiem są werble, gdzie gniazda są wspólne, lecz takiego instrumentu nie mamy w tym teście. Wszystkie obręcze są odlewne, z wyjątkiem obręczy dużego bębna, wykonanych z drewna. Haki trzymające obręcze są masywnymi odlewami, ukształtowanymi w taki sposób by osłonić główki śrub. Wszystkie części metalowe stykające się z korpusem izolowane są gumowymi podkładkami, a śruby naciągu membran mają podkładki z tworzywa sztucznego. W tom tomach zestawów Reference zastosowano membrany firmy REMO – Ambasador, a do dużego bębna membrany PowerStroke3 tej samej firmy.
Zawieszenie tom tomów oparte jest na systemie OptiMount – nie ingerującym w ścianki korpusu. W wydaniu Reference system ten został znacznie unowocześniony: wszystkie elementy profilowane są aluminiowymi odlewami, tworząc bardziej jednolity blok. Tom tomów nie montuje się na dużym bębnie. W tym celu używane są statywy lub rama z odpowiednim ramieniem. Największy, 16-calowy tom tom stoi na własnych nogach. Pręty nóg mają gumowe zakończenia z okrągłym otworem zwiększającym miękkość posadowienia. Na prętach znajdują się znaczniki stabilizujące montaż i jego powtarzalność. Duży bęben ma teleskopowe nogi, składane do transportu wzdłuż korpusu. W zakończeniu nóg mamy dwie opcje – gumowa, duża osłona lub ostry bolec zabezpieczający przed poślizgiem. W miejscu montażu pedału do obręczy znajduje się metalowa osłona z szorstkim wykończeniem.
Brzmienie zestawu Reference, a właściwie jego jakość w pewnym sensie zasugerowałem wcześniej. Rzeczywiście jest to instrument, od którego trudno się oderwać. Duży bęben ma ogromną siłę. Niczym nie tłumiony, nie preparowany brzmi szeroko, masywnie, mięsiście i okrągło, bez niepotrzebnych dudnień i przydźwięków. Ma bardzo plastyczny dźwięk, wyraźnie reaguje na zmiany dynamiczne, bez utraty swoich zalet. Bęben łatwo poddaje się różnym procesom tłumienia, tzn. każdy zabieg jest odczuwalny w brzmieniu. Wymieniam tę cechę, gdyż zdarza się spotkać bębny, które bez względu na jakość i sumienność wykonania tłumienia pozostają, nazwijmy to nijakie. Duży bęben z testowanego zestawu ma słuszną wielkość, by cechy, którymi się charakteryzuje mogły zaistnieć. Zastanawiam się jak mogą zabrzmieć bębny o mniejszej średnicy. Przypuszczam, że równie dobrze.
Tom tomy nie są gorsze od większego brata. Nastrojenie ich do pożądanej wysokości nie sprawia najmniejszych kłopotów. Tom tomy brzmią soczyście i dynamicznie. Odzywają się pięknym, nasyconym dźwiękiem w każdej dynamice. Ich klarowne brzmienie jest ekspresyjne, sugestywne i plastyczne. Jest w nich dużo ciepła, a jednocześnie dynamicznej sprężystości. Tom tomy mają świetną projekcję dźwięku. Brzmią znakomicie w każdej dynamice i w szerokim zakresie stroju. Zróżnicowanie w budowie korpusów niweluje drobne rozbieżności jakie często powstają w wyniku zmian gabarytów poszczególnych instrumentów.
PODSUMOWANIE
Testowane instrumenty mają tak dobre brzmienie, że powinny idealnie harmonizować z każdą stylistyką. Są tak elastyczne brzmieniowo, że łatwo przystosować je do każdego rodzaju wykonawstwa perkusyjnego. Przysłane do testu tom tomy (wiszące 10” × 8” i 12” × 10”, stojący 16” × 16”) i duży bęben (22” × 18”) z serii Reference to najwyższej klasy instrumenty. Szkoda tylko, że brak werbla w teście nie dopełnił całości obrazu.
Tekst: Krzysztof Przybyłowicz
Cena: 13,000 PLN
Do testu dostarczył:
Silesia Music Center
ul. Partyzantów 6
32-650 Kęty
tel. (033) 8451780
Internet: www.silesiamusiccenter.pl, www.pearldrum.com
Test ukazał się w numerze 4/2007 miesięcznika Muzyk.