Czego jak czego, ale procesorów gitarowych na rynku naprawdę nie brak. Co roku jednak pojawiają się nowe urządzenia i znajdują swych nabywców. Wydawałoby się, że już nic nowego nie można wymyślić w tej dziadzienie, a jednak kolejne wprowadzane modele przynoszą ze sobą jakieś nowinki. Dostarczony do testów model należy do kategorii urządzeń bardzo nowoczesnych. Co wyróżnia urządzenia tej kategorii? – łączenie. Otóż nie trzeba tworzyć nowych efektów bądź właściwości urządzeń gdy można wiele z nich połączyć w jedno. G3 może służyć jako procesor podłogowy podłączony pomiędzy gitarą a wzmacniaczem, może zastępować wzmacniacz przy nagraniach, a także może służyć jako interfejs audio łączony z komputerem przez USB.
OPIS
Testowany multiefekt G3 jest najnowszym urządzeniem tego typu znajdującym się w ofercie firmy Zoom, wykorzystującym zupełnie nowy procesor DSP ZFX-IV. Od wcześniejszych modeli z serii G różni go zresztą jeszcze kilka innych cech. Jako podłogowy procesor efektów, G3 składa się niejako z trzech modułów, umieszczonych w jednej solidnej, metalowej obudowie. Każdy z trzech modułów G3 wyposażono w dedykowany przełącznik nożny umożliwiający jego uaktywnienie. Oprócz tego naciśnięcie i przytrzymanie każdego z tych przycisków uaktywnia dodatkowe funkcję procesora: edycję ścieżki sygnałowej (przycisk 1), wbudowany tuner (przycisk 2 ) oraz looper (przycisk 3). W każdym z modułów możemy uaktywnić jeden efekt lub symulację wzmacniacza. Do wyboru efektu służą przełączniki TYPE oznaczone jako strzałki góra/dół. Duży wyświetlacz LCD dostępny w każdym z modułów umożliwia graficzne przedstawianie edytowanych parametrów w wybranym efekcie/wzmacniaczu. Do edycji parametrów w modułach służą trzy dedykowane pokrętła. Oczywiście, liczba parametrów możliwych do edytowania w każdym z efektów jest większa niż trzy. Wyboru strony (jednej z trzech), na których można edytować kolejne parametry dokonujemy przełącznikiem PAGE. Maksymalna ilość edytowanych parametrów wynosi zatem dziewięć. Biorąc pod uwagę, że ilość dostępnych efektów w każdym module wynosi sto siedem otrzymujemy dość pokaźną ilość kombinacji efektów, których można użyć na scenie lub w studiu. Oczywiście producent przygotował także gotowe presety – programy PATCH oferujące zaprogramowane fabrycznie kombinacje trzech efektów/symulacji, stworzone z myślą o wykorzystaniu ich w różnych sytuacjach, w zależności od granego utworu czy preferowanego stylu muzyki. Jest ich 100 (10 banków × 10), a do ich wyboru służą dedykowane przyciski. Możemy także zmieniać je korzystając z przełączników nożnych (wtedy będziemy przy okazji widzieć numer i nazwę programu). Jak dotąd obsługa G3 wygląda rzeczywiście niezbyt skomplikowanie.
Wśród efektów znajdujących się na wyposażeniu G3 znajdziemy praktycznie większość popularnych efektów gitarowych oraz symulacji brzmień wzmacniaczy gitarowych. Są to kompresory, bramki szumów, efekt typu SLOW ATTACK, equalizery, efekty typu WAH, RESONANCE, filtry sekwencerowe, boostery, rozmaite efekty przesterowujące sygnał (oczywiście ich brzmienia są oparte o istniejące klasyczne wzorce). Oprócz tego G3 oferuje pokaźną ilość symulacji brzmień najbardziej popularnych wzmacniaczy. Warto też podkreślić że jakość symulacji jest rzeczywiście przyzwoita. G3 oferuje również dużą ilość efektów modulacyjnych, symulacje brzmienia gitary akustycznej, efekty typu PITCH SHIFTER, efekty przestrzenne typu REVERB, DELAY, SPRING… oprócz tego G3 wyposażono w efekty podwójne – łączące w sobie dwa algorytmy. Dodatkowo testowane urządzenie wyposażono w symulacje brzmienia trzynastu najbardziej popularnych zestawów głośnikowych. Istnieje także możliwość zmiany kolejności modułów w torze sygnałowym (z 1-2-3 na 3-2-1). Jednym słowem G3 oferuje bogatą gamę efektów gitarowych oraz praktycznie dowolną możliwość edycji ich parametrów. Na pokładzie mamy ponadto automat perkusyjny z 40 patternami (+ metronom), looper pozwalający nagrać maks. 40 sekund materiału oraz tuner. G3 wyposażono we wszelkie niezbędne funkcje takie jak wybór trybu pracy (konsumpcji energii) w zależności od rodzaju baterii, możliwość edycji poziomów sygnałów powracających z komputera poprze USB, wybór trybu tunera, edycji tempa i głośności odtwarzania loopów perkusyjnych, edycji czasu nagrywania loopera itp.
Wszystkie gniazda, w jakie wyposażony jest G3 umieszczono na tylnej ściance obudowy. Do dyspozycji mamy m.in. gniazdo wejściowe typu jack 1/4”, służące do wprowadzenia sygnału z gitary do urządzenia (czułość może zostać dopasowana do poziomu sygnału w zależności od rodzaju przetworników w gitarze za pomocą dedykowanego przełącznika ACTIVE/PASSIVE), a także symetryczne gniazdo wyjściowe typu XLR, służące do wysyłania sygnału do urządzeń zewnętrznych (przełącznikiem PRE/POST możemy wybrać, czy sygnał wysyłany poprzez to gniazdo jest pobierany przed lub po modułach efektowych; możemy także odłączyć masę za pomocą przełącznika GRND/LIFT). Urządzenie wyposażono także w dwa gniazda wyjściowe typu jack 1/4” OUTPUT (L/MONO, R), służące do wysyłania sygnału z urządzenia do jednego lub dwóch wzmacniaczy gitarowych lub gitarowego końcowego stopnia mocy. Gniazdo oznaczone jako L/MONO może służyć jednocześnie jako stereofoniczne wyjście słuchawkowe. Do dyspozycji mamy także wejście CONTROL IN typu jack 1/4” służące do podłączenia opcjonalnego kontrolera nożnego, a także port USB i gniazdo zasilacza. Obok tego ostatniego znajdziemy trójpozycyjny przełącznik umożliwiający dostosowanie trybu pracy (ON/ECO/OFF) urządzenia do sposobu zasilania (zasilacz/baterie/USB). Pojemnik na cztery baterie AA, którymi możemy zasilać G3 został umieszczony od spodu urządzenia.
Fabryczne programy PATCH możemy w łatwy sposób modyfikować z poziomu G3, zapisując zmiany efektów z poszczególnych modułach w pamięci urządzenia. Możliwa jest jednak także edycja przy pomocy znanej już i współpracującej również z wcześniejszymi modelami aplikacji Edit & Share. Ten przejrzysty edytor programowy dla komputerów PC i Mac pozwala nie tylko zmieniać fabryczne programy PATCH, ale także tworzyć zupełnie nowe, a następnie przesłać je do G3. Interfejs graficzny edytora jest bardzo przejrzysty, a każdy z efektów czy symulacji wzmacniacza prezentowany jest w nim przez odpowiednie graficzne odwzorowanie. Budowanie presetów przy pomocy tej aplikacji jest proste, a do dyspozycji mamy także tryb RADAR wskazujący programy o podobnym charakterze brzmieniowym. W komplecie znajduje się ponadto sekwencer Steinberg Sequel LE.
WRAŻENIA
Sam opis wszystkich możliwości G3 mógłby świadczyć o funkcjonalności testowanego urządzenia. Faktycznie, jest to procesor, który pozwala konfigurować ogromną ilość brzmień. Czy przy tej ilości możliwości użytkownik jest w stanie szybko zmieniać ustawienia podczas koncertu? Tak, obsługa G3 jest rzeczywiście dobrze przemyślana i intuicyjna. Naprawdę nie trzeba długo studiować instrukcji by móc swobodnie korzystać z urządzenia. Dodatkowym atutem G3 jest możliwość zasilania za pomocą baterii. Co do brzmień G3, to wrażenia są bardzo pozytywne. Rzeczywiście niektóre efekty są wyjątkowe i pozwalają kreować unikalne brzmienia. Co do tradycyjnych symulacji… są one naprawdę przyzwoite, lecz w dalszym ciągu są symulacjami. Jako interfejs audio (16-bit/44.1 kHz) współpracujący z komputerami PC i Mac, G3 sprawuje się bez zarzutu.
PODSUMOWANIE
Testowane urządzenie jest ciekawą propozycją dla gitarzystów, którzy spędzają dużo czasu w domowym studiu. Za pomocą G3 można zarejestrować bardzo przyzwoite demo, a niektóre ślady z całą pewnością mogą być później wykorzystane w profesjonalnym studiu. Fabrycznie przygotowane programy PATCH są wyjątkowo przemyślane. Rzadko się zdarza, żeby fabryczne ustawienia można było wykorzystywać bez dodatkowej edycji… w przypadku G3 jest inaczej. Większość fabrycznie przygotowanych programów jest ciekawa, gdyż opracowano je w oparcie o klasyczne wzorce brzmieniowe. Na scenie profesjonalnej G3 może zostać wykorzystany jako proste narzędzie do kreowania nietypowych barw. Jednym słowem – urządzenie warte uwagi.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Typy efektów/symulacji: AMP (13), DYNAMICS (7), FILTER/EQ (10), DRIVE (21), DELAY (12), MODULATION (21), REVERB (8), SFX (4), TWIN FX (7), PEDAL FX (4)
Moduły efektów: 3 dostępne jednocześnie
Programy PATCH: 100 (10 banków × 10)
Częstotliwość próbkowania: 44.1 kHz
Przetworniki A/D D/A: 24-bitowe
Przetwarzanie sygnału: 32-bit
Wyświetlacz: 3 × LCD
Wejścia/wyjścia: INPUT, BALANCED OUT [XLR], OUTPUT (L/MONO/PHONES, R), CONTROL IN, USB
Zasilanie: 4 baterie AA, zewnętrzny zasilacz lub USB
Opcje: FS01, FP01, FP02
Wymiary: 234 × 170 × 54 mm
Ciężar: 1.2 kg
Cena: 798 PLN
Do testu dostarczył:
Sound Service
Am Spitzberg 3
DE-15834 Rangsdorf
tel. w Niemczech: +49 (0) 33708-933-0
Internet: www.sound-service.eu, www.zoom.co.jp
Test ukazał się w numerze 10/2011 miesięcznika Muzyk.