Do drzwi mej pracowni zapukał kolejny zestaw firmy Pearl z serii Export. Eksporty, jak często mówi się o nich w potocznej mowie, mają trzy oblicza, trzy wersje zewnętrznego wykończenia korpusów. ELX jest najwyżej cenionym modelem tej serii. Jego korpus jest lakierowany, a części metalowe czarne lub chromowane. EXR jest pokryty wzorzystą okleiną, przypominającą stare instrumenty. EX ma również okleinę z tworzywa sztucznego, lecz w tym modelu wszystkie proponowane rodzaje oklein są gładkie. Równo dwa lata temu testowany był zestaw z wzorzystą okleiną – EXR. Tym razem podobny, również pokryty okleiną – EX.
Wszystkie modele serii Export firmy Pearl są sprzedawane w trzech podstawowych zestawieniach korpusów i wyposażenia, oraz sześciu zestawieniach poszerzonych, nazwanych Performance Packs. To wszystko z informacji katalogowych. Teraz o testowanym zestawie. EX825/B jest zbiorem trzech tom tomów – dwóch wiszących (12” × 9”, 13” × 10”) i stojącego (16” × 16”), dużego bębna o wymiarach 22” × 18” i drewnianego werbla wielkości 14” × 5.5”. Drzewo ścięte do wyprodukowania tych instrumentów nosi nazwę topola. Z pięknego, białego i gładkiego drewna powstała sklejka, której 6 warstw tworzy 7.5 mm ścianki korpusów. Wykończeniem zewnętrznym jest wspominana już okleina, w kolorze Red Wine, oznaczona w katalogu numerem 91. Wszystkie części metalowe pokryte są czarnym chromem. Zestaw uzupełnia komplet wyposażenia składający się z: zawieszenia tom tomów, dwóch statywów do talerzy – prostego (C-800W) i łamanego (BC-800W), pedału do dużego bębna (P-120P), hi-hatu (H-820W) oraz statywu do werbla (S-800W).
W budowie i wykończeniu korpusów nie zauważyłem żadnych uchybień. Wszystko wykonane jest dokładnie i czysto. Nie ma żadnych odchyleń lub braków w drewnie. Wnętrze korpusów jest bardzo dokładnie wyszlifowane, a okleina położona bardzo starannie. Ten sam rodzaj i kolor okleiny wklejony jest w zewnętrzne powierzchnie obręczy dużego bębna. W systemie naciągu membran mamy małe gniazda śrub naciągowych o budowie mostkowej, osobne dla każdej strony. Werbel, ze względu na swoją budowę, ma gniazda wspólne dla obu stron, lecz mostkowym kształtem przypominają gniazda tom tomów i bębna. W konstrukcji haków obręczy dużego bębna rzuca się w oczy zagłębienie, w którym schowane są główki śrub naciągowych. Haki, podobnie jak wszystkie metalowe elementy stykające się z korpusem, izolowane są gumowymi podkładkami.
Zestaw wyposażony jest w przezroczyste membrany – Pearl ProTone. Jedynie górna membrana werbla jest biała – szorstka, a membrana frontowa dużego bębna czarna, z firmowym logo. Oba naciągi dużego bębna mają krążki tłumiące, znajdujące się w przy krawędzi spodniej części membran.
Zawieszenie tom tomów oparte jest na systemie I.S.S., w którym tom tomy uchwycone są za obręcze. Element podtrzymujący tom tom jest jednocześnie uchwytem mocującym go na wieszaku. Te z kolei są osadzone w specjalnym bloku na dużym bębnie. Każdy z wiszących tom tomów ma osobny wieszak wyposażony w „klamry pamięci”, które oprócz zaznaczenia miejsca montażu, mają na celu wzmocnienie stabilności i siły mocowania. Największy – 16-calowy tom tom, stoi na trzech nóżkach.
Długość nóg dużego bębna można regulować teleskopowo. Do transportu składa się je wzdłuż korpusu. Na nogach znajdują się gumowe osłonki, które można wysunąć ponad ostre zakończenia. Konstrukcja werbla jest tradycyjna, z prostym mechanizmem napinającym sprężyny.
Druga część zestawu to wyposażenie. Wszystkie jego elementy mają masywną, lecz nie ciężką budowę. Nogi statywów są podwójne, z dużymi, gumowymi końcówkami. Ramię statywu do talerza jest karbowane. Konstrukcja przegubu ramienia pozwala schować je do wnętrza pionowej rurki, tworząc statyw prosty. Zębatki w przegubach regulujących pochylenie talerza są gęste, ułatwiające precyzyjne ustawienie kąta. Zaciski regulacji wysokości statywów mają wkładki z tworzywa sztucznego, ułatwiające przesuwanie i stabilizujące trwałość montażu. Pedał dużego bębna osadzony jest na dużej platformie z gumowymi podkładkami antypoślizgowymi. Dostępne regulacje dotyczą podstawowych elementów działania pedału – regulacja siły napięcia sprężyny, regulacja kąta pochylenia pałki (znajduje się na osi, przy wahaczu sprężyny), oraz regulacja pięty pedału (przesunięcie do przodu lub do tyłu). W połączeniu sprężyny z wahaczem znajduje się małe, plastykowe łożysko. Oczko, które zaczepia się na łożysku można zdjąć Oczko łączące sprężynę z wahaczem zaczepia się na łożysku, dzięki czemu można odłączyć sprężynę jednym ruchem ułatwiając tym samym złożenie pedału do transportu. Pałka pedału jest dwustronna – filcowa i plastikowa. Przeniesienie napędu ze stopki na pałkę oparte jest na półokrągłej krzywce z łańcuchem. Stopka pedału – jej kształt i wzornictwo, zapożyczona jest z systemu – Eliminator.
Hi-hat ma taką samą stopkę, z łącznikiem składającym się z dwóch sprężynujących prętów. Regulacja siły napięcia sprężyny odbywa się przy pomocy dużej, plastykowej obejmy, znajdującej się na głównej rurze konstrukcyjnej hi-hatu. Mechanizm ma bolce zabezpieczające przed poślizgiem, klamrę zabezpieczającą w miejscu regulacji wysokości, śrubę regulującą kąt pochylenia dolnego talerza. Statyw do werbla jest w miarę niski, umożliwiający granie osobom siedzącym nisko. Ma zębatkową regulację kąta pochylenia kosza. Zacisk regulacji wysokości ma plastikową wkładkę, wzmacniającą siłę montażu.
TESTUJEMY
Strojenie instrumentów zestawu nie sprawia żadnych kłopotów. Mam tu na myśli głównie dostrojenie membrany, choć zmiany wysokości również są utrudnione lub niewygodne. Każdy z instrumentów (z wyjątkiem werbla) można regulować w dość dużym zakresie wysokości. Tom tomy najlepsze brzmienie uzyskują w średnim zakresie. Nie można „ciągnąć” ich zbyt wysoko. Luźniejsze membrany również dają gorsze brzmienie, wymagają zbliżenia wysokości (nie mówię wyrównania) dolnej i górnej membrany i przy mocniejszym graniu dają dużo głębi i soczystości. Tom tomy są dość duże, więc ich siła jest również znaczniejsza. Duży, 16-calowy, stojący tom tom ma dużo mocy i natężenia w brzmieniu. Barwa tom tomów jest otwarta i czysta. Nietłumione mają swobodne i równomierne wybrzmienie. Duży bęben jest trochę hałaśliwy, niespecjalnie nadający się do użycia bez uprzedniego spreparowania. Polega ono na lekkim stłumieniu wnętrza korpusu i ewentualnie dodatkowym przytłumieniu membrany od strony pedału. Bęben ma silne brzmienie, jest donośny i masywny. Werbel wzbudza najmniej emocji. Jego najlepsze strony pojawiają się w wysokim stroju. Średnie i niskie napięcie membran nie wchodzi w rachubę. Nawet najstaranniejszy strój nie poprawi jego płaskiego brzmienia, z czym łączy się dość krótkie wybrzmienie. Tym samym werbel nie wymaga specjalnego tłumienia. Jest trochę szorstki i suchy. W wysokim stroju nieźle odpowiadają sprężyny.
PODSUMOWANIE
Zestaw Export EX825/B w testowanej konfiguracji jest dość mocno brzmiącym instrumentem, idealnie nadającym się do rockowego grania. Powinien sprawdzić się w różnorodnych warunkach akustycznych, choć niewielkie pomieszczenia mogą sprawić wrażenie suchego brzmienia lub dużej hałaśliwości instrumentu. W takich pomieszczeniach najgorzej wypadnie werbel i nie spreparowany duży bęben. Dużo pozytywnych wrażeń zapewnią sprawne mechanizmy pedału bębna i hi-hatu jak również stabilność statywów.
Tekst: Krzysztof Przybyłowicz
Cena: 2600 PLN
Do testu dostarczył:
Silesia Music Center
ul. Partyzantów 6
32-650 Kęty
tel. (033) 8451780
Internet: www.silesiamusiccenter.pl, www.pearldrum.com
Test ukazał się w numerze 1/2007 miesięcznika Muzyk.