Firma Ashdown specjalizująca się w produkcji wzmacniaczy i zestawów głośnikowych służących do nagłośnienia gitar i basów nie raz była prezentowana na łamach naszego pisma. Jej wyroby są coraz bardziej popularne wśród muzyków na całym świecie. Ostatnio otrzymaliśmy do testu combo basowe – model EB15-180. Jest to wzmacniacz o mocy 180 W RMS wyposażony w 15-calowy głośnik szerokopasmowy BlueLine.
OPIS
Jest to najnowszy przedstawiciel serii Electric Blue różniący się od pozostałych miernikiem VU stosowanym dotychczas tylko w wyższych seriach, który zastąpił znane z EB diody. W całej serii zmieniono końcówkę mocy, a testowane combo – podobnie jak inne zaprezentowane w ubiegłym roku nowe modele basowe – zaopatrzono w zmieniony grill zabezpieczający głośnik. Combo EB15-180 jest wzmacniaczem o raczej niewielkich gabarytach, estetycznie zaprojektowanym i wykonanym. „Głowa” znajduje się tradycyjnie w obudowie metalowej – zgodnie z nazwą serii w kolorze niebieskim. Drewniana obudowa comba jest pokryta czarnym welurem. Wzmacniacz Electric Blue EB15-180 jest zbudowany w technologii tranzystorowej (tranzystory typu MOSFET), a jego moc wynosi jak już wspomniałem 180 W RMS. Combo zaopatrzono w dwa standardowe wejścia typu jack 1/4” – jedno o wysokiej czułości przeznaczone dla instrumentów z pasywną elektroniką oraz drugie o niskiej czułości – dla instrumentów z aktywnymi przedwzmacniaczami lub przetwornikami. Sygnał wejściowy możemy dopasować pokrętłem INPUT. Obok gniazd wejściowych i pokrętła INPUT znajduje się klasyczny wskaźnik wysterowania VU. Wzmacniacz zaopatrzono ponadto w wyjście liniowe/do stroika (TUNER/LINE OUT) i symetryczne wyjście liniowe po korekcji DI OUTPUT typu XLR, a także złącza pętli efektów SEND i RETURN (to ostatnie pełni też rolę dodatkowego wejścia). Na tylnej płycie znajdują się dwa gniazda typu jack 1/4” służące do podłączenia wewnętrznego głośnika, jak i zewnętrznych zestawów głośnikowych. Łączna impedancja nie może wynosić mniej, niż 4 Ohm.
Korekcja wzmacniacza jest klasyczna, umożliwiająca kontrolę dźwięku w pięciu oddzielnych pasmach częstotliwości akustycznych:
• tony niskie (BASS) – 100 Hz (±15 dB)
• niski środek (LO MID) – 220 Hz (±15 dB)
• tony średnie (MID) – 660 Hz (±20 dB)
• wysoki środek (HI MID) – 1.6 kHz (±15dB)
• tony wysokie (TREBLE) – 7 kHz półkowy (±15dB)
Dodatkowo wzmacniacz EB15-180 jest wyposażony w dwa przyciski akcentujące barwę dźwięku oraz jeden włączający lub wyłączający korekcję barwy dźwięku (EQ ON/OFF). Podbicie tonów niskich o +8 dB przy częstotliwości 50 Hz można osiągnąć wciskając przełącznik DEEP, natomiast tony wysokie możemy podbić przy pomocy przycisku BRIGHT (+10 dB przy częstotliwości 10 kHz).
Interesującą opcją wzmacniaczy Ashdown jest sekcja subharmoniczna generująca dudnienia o częstotliwości dwukrotnie mniejszej od pierwszego tonu składowego granego czystego dźwięku, co daje efekt zdwojenia dźwięku w oktawie. Poziom tego efektu (oktawera) można regulować pokrętłem LEVEL. Przycisk IN/OUT SUB uaktywnia lub wyłącza sekcję subharmoniczną.
Kontrola głośności jest dwustopniowa – osobno regulujemy siłę sygnału wejściowego (wspomniane już pokrętło INPUT) oraz poziom sygnału wychodzącego na głośniki (OUTPUT).
Odstęp od szumów, czyli stosunek sygnału użytecznego do szumów, wynosi ponad 80 dB przy płaskiej korekcji. Zniekształcenia harmoniczne (THD) są mniejsze niż 0.5%. Pasmo przenoszenia według producenta wynosi od 33 Hz do 25 kHz (-3 dB).
WRAŻENIA Z TESTU
Do testowania sprzętu Ashdown Electric Blue EB15-180 użyłem kilku instrumentów – gitar basowych progowych oraz kontrabasu akustycznego. Uzyskane brzmienia instrumentów było bardzo przyzwoite. Wzmacniacz jest przyjazny i łatwy w obsłudze, głównie dzięki prostej i skutecznej korekcji barwy dźwięku. Szczególnie podobało mi się brzmienie kontrabasu z przetwornikiem piezo, co nie było dla mnie zaskoczeniem, gdyż kilka lat temu test głowy Ashdown Electric Blue 150H wypadł podobnie. Przy grze na gitarach basowych progowych może być odczuwalny brak głośnika wysokotonowego, zwłaszcza przy określonych dynamicznych stylach muzycznych i technikach gry. Najbardziej odpowiada mi prosta korekcja przedwzmacniacza, co bardzo ułatwia korzystanie z niego. Grając na dobrym instrumencie niewiele trzeba zmieniać i ustawiać, aby uzyskać naturalne brzmienie. Przy stosowaniu techniki kciukowej, w razie potrzeby można wykorzystać opcję podbicia tonów wysokich, co jednak radzę robić z wyczuciem i bez przesady.
PODSUMOWANIE
Opcja podbicia tonów niskich i subharmonicznych (oktawer) brzmi interesująco i może w oryginalny sposób wzbogacić brzmienie instrumentu. Electric Blue 180 dobrze sprawdza się podczas koncertów klubowych oraz imprez na niewielkiej scenie. W swojej klasie wzmacniaczy, EB15-180 stanowi atrakcyjną propozycję, głównie ze względu na dobre parametry, niewielkie rozmiary i niewysoką cenę.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE:
Moc: 180 W RMS (300 W Peak)
Głośnik: 15” BlueLine
Korekcja: BASS, LO MID, HI MID, TREBLE + DEEP i BRIGHT
Złącza: INSTRUMENT (HIGH, LOW), DI POST EQ OUT, EFFECTS (S/R), TUNER/LINE OUT, SPEAKERS × 2
Wymiary: 474 × 581 × 300 mm
Ciężar: 19 kg
Cena: 1500 PLN
Do testu dostarczył:
SoundTrade
ul. Przyokopowa 31
01-208 Warszawa
tel. (022) 6320285
Internet: www.soundtrade.pl, www.ashdownmusic.com
Test ukazał się w numerze 1/2007 miesięcznika Muzyk.