Francuska firma UVI znana jest przede wszystkim z szerokiej gamy instrumentów programowych dla komputerów PC i Mac, wśród których większość stanowią biblioteki dla wirtualnego modułu UVI Workstation. W ubiegłym roku firma postanowiła po raz pierwszy spróbować swych sił w środowisku iOS prezentując aplikację o nazwie BeatHawk.
Program UVI BeatHawk przeznaczony dla tabletów z systemem co najmniej iOS7.1 to swoiste wirtualne studio zaprojektowane z myślą o produkcji muzyki. Instalując je na iPadzie (co najmniej 4. generacji) zyskujemy dostęp do odpowiednio zaprojektowanego środowiska, w którym możemy tworzyć rozmaite projekty muzyczne wykorzystując dostępne w programie barwy, próbki, efekty i funkcje.
Podstawowe okno interfejsu graficznego daje nam m.in. dostęp do 16 wirtualnych padów, do których z kolei możemy przypisać pojedyncze dźwięki, zestawy barw (np. perkusyjne), instrumenty oparte na multipróbkach lub pętle. Skąd to wszystko mamy wziąć? Fabrycznie BeatHawk udostępnia dwie biblioteki – EDM Factory i Urban Factory – oferujące barwy różnych instrumentów, zestawy perkusyjne oraz pętle. Jak łatwo się domyśleć z ich nazw, kolekcje te przygotowano z myślą o konkretnych gatunkach/stylach muzycznych. Jeśli chcielibyśmy tworzyć projekty w zupełnie innych klimatach czy też potrzebowalibyśmy szerszej palety barw instrumentalnych możemy dokupić dodatkowe rozszerzenia i to bez wychodzenia z aplikacji.
Aktualnie do wyboru mamy 18 opcjonalnych bibliotek, które różnią się od siebie wielkością oraz ilością próbek, pętli/fraz, instrumentów czy presetów. Poszczególne tytuły to Acoustic Grand, Atlanta Urban, Brass Riffs, Choirs, Disco, Electric Piano, Electro Pop, Funk, Guitar Loops, Latin Percussion, Mello, Scratch, 8o8, Talk Vox, Trip Hop, Vintage Blues Guitar, West Coast Urban oraz World Percussion. Ich ceny oscylują między 1.99 a 9.99 Euro. Do padów możemy przypisywać także próbki nagrane przez siebie z wykorzystaniem np. wbudowanego mikrofonu, a także zaimportowane z zewnątrz.
Co można robić z tymi wszystkimi barwami, pętlami i próbkami? Możemy chociażby grać na żywo wykorzystując ekranowe pady lub zewnętrzne sterowniki MIDI, jednak UVI BeatHawk daje nam również możliwość tworzenia patternów rytmicznych i melodycznych, a z nagranych sekwencji budować bardziej złożone utwory.
Aplikacja udostępnia bowiem 16-ścieżkowy sekwencer, który w danym projekcie pozwala utworzyć maks. 16 patternów o długości od jednego do szesnastu taktów. Tworząc nowy projekt należy określić ogólne tempo (10 – 400 BPM) oraz ewentualną kwantyzację czy ustawienie funkcji GROOVE. Po „przygotowaniu terenu” możemy przystąpić do nagrywania pierwszej sekwencji (oczywiście określając wpierw jej długość) wykorzystując ekranowe pady w jednym z dwóch trybów. O ile przy pomocy padów w układzie 4×4 możemy dla każdej ścieżki wyzwalać tylko dźwięki o określonej wysokości to zakładka PITCH daje nam dostęp do ekranowej „klawiatury” obejmującej dwie oktawy i oferującej możliwość transpozycji oktawowej. Dzięki temu możliwe jest nagrywanie dowolnych fraz melodycznych. Naturalnie podczas tworzenia patternów możemy także sięgnąć po zewnętrzną klawiaturę MIDI czy np. sterownik z fizycznymi padami.
Po nagraniu pierwszego patternu możemy przejść do rejestrowania kolejnych, przy czym dla zachowania spójności możemy korzystać z funkcji kopiuj/wklej. Jako że we wszystkich patternach danego projektu używać możemy tylko jednego zestawu instrumentów, próbek i pętli warto przyłożyć się do odpowiedniego zaprogramowania padów. Poza barwami wspólnymi dla wszystkich sekwencji (np. perkusją i basem) będziemy z pewnością chcieli użyć innych aby wyróżnić konkretny pattern spośród pozostałych. Warto o tym pamiętać przed rozpoczęciem nagrywania.
Nawet jeśli przypiszemy do padów konkretne barwy/próbki przygotowane przez producenta to UVI BeatHawk daje nam możliwość dostosowania ich do swoich potrzeb poprzez edycję dostępnych parametrów. Określić możemy poziom głośności, położenie w panoramie, wysokość dźwięku (±24 półtony), a także ustawienia filtrów (dolno- i górnoprzepustowego) i generatora obwiedni ADSR oraz poziomu efektów REVERB i DELAY (same efekty edytować można w menu). W przypadku próbek mamy możliwość przycięcia ich poprzez określenie pozycji markerów, a ponadto skorzystać możemy z funkcji STRETCH (50 – 200%). Jeśli wykorzystujemy pętle to możemy określić dla nich prędkość odtwarzania (zwiększając lub zmniejszając względem podstawowej), a także „poszatkować” ją na segmenty które są automatycznie zmapowane do klawiatury.
Gdy już nagramy wszystkie patterny, jakie chcielibyśmy wykorzystać w danym projekcie możemy zbudować z nich utwór układając je jak „klocki” na linii czasu. Robimy to po prostu przeciągając kolejne patterny w wybranej przez nas kolejności składając je w utwór. Okno SONG pozwala również na zwiększenie lub zmniejszenie długości danego patternu, a także wyciszanie konkretnych ścieżek w wybranym patternie. Ta ostatnia funkcja sprawia, że nawet jeśli zbudujemy utwór z kilku powtórzeń tego samego patternu, wystarczy że w każdym jego wystąpieniu wyciszymy inne ślady a już otrzymamy różne jego wersje bez potrzeby osobnego nagrywania. Zamiast składać utwór z całych patternów w trybie SONG możliwe jest też nagrywanie w czasie rzeczywistym używając patternów jak padów. Niezależnie od sposobu w jaki stworzymy nasz projekt możemy go następnie wyeksportować w różnych postaciach. Możliwy jest eksport stereofonicznego miksu audio lub pakietu niezależnych plików z poszczególnymi ścieżkami (w obu przypadkach w formacie WAV, 24-bit/44.1 kHz). Wyeksportować możemy także wielościeżkowy plik MIDI. Po podłączeniu tabletu do komputera możemy wykorzystać iTunes do przerzucenia plików na dysk twardy. UVI BeatHawk pozwala również na import plików w różnych formatach (FLAC, WAV, MP3, MP4, AIF) do aplikacji.
Współpraca BeatHawk z innymi programami zainstalowanymi na tym samym lub innym tablecie możliwa jest dzięki obsłudze funkcji Inter-App Audio i WIST oraz aplikacji Audiobus. Wsparcie dla sterowników CoreMIDI sprawia z kolei że pracując z UVI BeatHawk możemy wykorzystać klawiaturę sterującą czy inny kontroler MIDI. Wygodny w obsłudze, intuicyjny i przemyślany interfejs graficzny sprawia że korzystanie z aplikacji nie sprawia kłopotów – wręcz przeciwnie pracuje się z nią bardzo przyjemnie, a samo tworzenie projektów sprawia sporo frajdy…
Tekst: Grzegorz Bartczak
Producent: UVI, www.beathawk.com
Cena: 9.99 EUR
Test ukazał się w numerze 2/2016 miesięcznika Muzyk.