Music Man to jedna z czołowych marek instrumentów muzycznych. Jak każdy czołowy producent gitar elektrycznych, firma oprócz najdroższych serii oferuje kilka serii instrumentów, dostępnych cenowo dla większości instrumentalistów. Oczywiście, tak jak w przypadku innych gitarowych „gigantów” tańsze instrumenty są produkowane albo na licencji, albo pod innym dodatkowym logo. W przypadku testowanego instrumentu jest to gitara, którą zdobi logo Sterling by Music Man. Nie będę opisywał całej oferty instrumentów z tym logo – jest ona dość obszerna. Testowana gitara AX3 należy do serii S.U.B. i jest jednym z najbardziej oryginalnych modeli tej serii.
OPIS
Instrument dostarczony do testów z całą pewnością można by uznać za tańszy odpowiednik (chociaż „odpowiednik” to niezbyt udane określenie) popularnego modelu Axis Super Sport. Korpus instrumentu wykonano z nieokreślonego bliżej gatunku drewna drzew liściastych (hardwood). Nakładka na przednią część korpusu słojami drewna przypomina odpowiedni gatunek klonu wzorzystego, użytego we wspomnianym wyżej modelu Axis Super Sport. Krawędzie nakładki ozdobiono listwą z materiału sztucznego w kolorze ciemnej kości słoniowej. W bocznej części korpusu umieszczono dwa zaczepy na pasek oraz gniazdo wyjściowe typu jack 1/4”. Przetworniki zamontowano bezpośrednio w korpusie. W testowanym modelu AX3 zamontowano dwa przetworniki typu humbucker „zebra”. Układ elektroniczny wyposażono w dwa potencjometry obrotowe – jeden służy jako regulator barwy sygnału, a drugi pełni funkcję regulacji poziomu sygnału. Zamontowany w gitarze pięciopozycyjny przełącznik umożliwia wysyłanie na złącza gniazda wyjściowego sygnałów pochodzących z każdego z przetworników osobno oraz sumy sygnałów z obu przetworników w różnych konfiguracjach. W tylnej ściance korpusu znajdziemy dwie płytki z czarnego tworzywa sztucznego. Usunięcie jednej z nich umożliwia dostęp do sprężyn i wewnętrznej części ruchomego mostka, druga płytka chroni złącza potencjometrów i przełącznika. Testowany instrument wyposażono w ruchomy mostek typu tremolo. Gryf gitary przykręcono do korpusu za pomocą pięciu śrub. Szyjkę oraz podstrunnicę w testowanej gitarze wykonano z klonu. W podstrunnicy umieszczono dwadzieścia dwa progi Medium. Progi oznaczono czarnymi kropkami w górnej i bocznej części podstrunnicy. Tak jak w większości modeli gitar, są to progi o numerach 3, 5, 7, 9, 12, 15, 17, 19 oraz 21. Gryf jest łączony z korpusem na wysokości szesnastego progu struny E6 oraz dwudziestego pierwszego progu struny E1. Dzięki takiemu sposobowi łączenia i wycięciu w korpusie wykonawca ma łatwy dostęp do wszystkich progów na każdej ze strun. Siodełko nie zostało wyposażono w blokadę strun, tak jak w przypadku większości gitar w mostkiem tremolo. Główka ma kształt charakterystyczny dla gitar Music Man. Umieszczono w niej sześć kluczy w układzie 2 + 4 – także typowym dla firmy Music Man. Klucze dobrze trzymają strój. Główkę śruby regulującej prawidłowe ustawienie gryfu umieszczono na końcu podstrunnicy – pomiędzy gryfem a przetwornikiem. Takie umieszczenie czyni dostęp do śruby wyjątkowo łatwym. Na wierzchniej stronie główki widnieje logo producenta oraz nazwa serii – S.U.B. Cały osprzęt testowanej gitary jest chromowany.
WRAŻENIA
Instrument wykonano rzetelnie, gitara dobrze stroi i trzyma strój. Trzeba przyznać, że porządne wykonanie i wygoda gry nie zawsze towarzyszą instrumentom tańszych serii, jednak w przypadku gitary AX3 wszystko jest jak należy. Szyjka „wygodnie leży” w dłoni, instrument jest rzeczywiście wygodny zarówno w graniu akordowym jak i solowym. Brzmienie gitary jest naprawdę interesujące. Niezależnie od ustawień układu elektronicznego jest ono bardzo bogate w częstotliwości środkowe. Gitara faktycznie nie szumi nawet na ustawieniach, przy których uzyskujemy brzmienie przypominające brzmienie przetworników typu single coil. Układ elektroniczny zaprojektowano tak, że użytkownik ma wrażenie jakby gdzieś po drodze była wpięta inteligentna bramka szumów wysokiej jakości. Przyjrzyjmy się brzmieniom dokładniej posługując się ustawieniami przełącznika. Zakładając, że pozycja 1 to skrajne ustawienie najbliższe mostkowi, a pozycja 5 to skrajne ustawienie najbliższe gryfowi:
• pozycja 1 – brzmienie uzyskiwane z obu cewek przetwornika znajdującego się przy mostku. Jest ono twarde bogate w środkowe częstotliwości. Na czystym kanale wzmacniacza raczej nie za często ta barwa zostanie użyta (chociaż są pewne środowiska, w których takie barwy są popularne). Na przesterowanym kanale otrzymujemy mocną, rockowa barwę bogatą w alikwoty, skondensowaną i selektywną.
• pozycja 2 – brzmienie uzyskiwane z obu cewek przetwornika umieszczonego przy gryfie oraz z jednej cewki przetwornika znajdującego się przy mostku. To brzmienie przypomina brzmienie gitar z przetwornikami typu single coil. Na czystym kanale wzmacniacza otrzymujemy barwę, którą można usłyszeć w tysiącach ballad. Na przesterowanym kanale otrzymujemy przezroczystą barwę, którą można z powodzeniem stosować w różnych stylistykach od bluesa, poprzez rock, jazz i do fusion.
• pozycja 3 – brzmienie to również jest uzyskiwane z obu cewek przetwornika znajdującego się przy gryfie oraz z jednej cewki przetwornika ulokowanego przy mostku. Tym razem jest to brzmienie typowe dla humbuckerów. Na czystym kanale jest ono pełne, nieco ciemniejsze niż w pozycji 1 oraz bardziej śpiewne. Na przesterowanym kanale otrzymujemy „tłuste”, rockowo-jazzowe brzmienie.
• pozycja 4 – brzmienie uzyskiwane z obu cewek przetwornika zamontowanego przy gryfie. To kolejne brzmienie przypominające brzmienie gitar z przetwornikami typu single coil. Podobne do brzmienia z pozycji 2, ale jest nieco inne, trochę cieplejsze. Na czystym kanale jest barwa, której najprawdopodobniej użyjemy nie tylko w balladach i w utworach funkowych. Na kanale przesterowanym brzmienie jest mieszanką pochodzącą z nagrań w stylach blues i fusion.
• pozycja 5 – brzmienie to również jest uzyskiwane z obu cewek przetwornika znajdującego się przy gryfie. Tym razem jest to brzmienie typowo humbuckerowe. Na czystym kanale wzmacniacza otrzymujemy ciemną lecz nie „zamuloną” barwę. Na przesterowanym kanale otrzymujemy potężną barwę, którą można użyć w solowych partiach.
PODSUMOWANIE
Testowana gitara AX3 to bardzo ciekawa propozycja dla gitarzystów, którzy chcą nabyć uniwersalny, współcześnie brzmiący lecz niedrogi instrument. Porządne wykonanie, wygoda gry i bardzo uniwersalne brzmienia – oto podstawowe cechy testowanej gitary. Jednak najbardziej zszokowała mnie cena tego instrumentu: 1230 PLN. Uważam, że to naprawdę niedużo jak na walory, które posiada ta gitara.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Typ konstrukcji: bolt-on
Korpus: hardwood z nakładką klonową
Szyjka: klon
Podstrunnica: klon
Progi: 22 medium
Mostek: tremolo
Przetworniki: pasywne w układzie HH
Przełącznik: 5-pozycyjny
Osprzęt: chromowany
Cena: 1230 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Madalińskiego 11a
30-303 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.sterlingbymusicman.com
Test ukazał się w numerze 5/2013 miesięcznika Muzyk.