Podłogowe procesory gitarowe są coraz mniejsze, coraz wydajniejsze i coraz trudniej je porównywać. Jest ich po prostu bardzo dużo. Niemniej konstruktorzy różnych firm nadal widzą sens tworzenia nowych modeli i mają rację, gdyż rynek te modele wchłania i ciągle jest miejsce na nowe. Wyszukiwanie nowych brzmień od jakiegoś czasu przestało być podstawową ideą w tworzeniu nowych procesorów. Celem tworzenia nowych modeli najczęściej jest umożliwienie użytkownikowi korzystania z jak największej ilości efektów, przy jak najprostszej obsłudze i jak najniższej cenie rynkowej urządzenia. Zachowanie jakości symulacji brzmień na wysokim poziomie w takich warunkach graniczy z cudem, a cuda… owszem zdarzają się, lecz nie na co dzień. Czy testowany procesor StompLab II G należy do tych modeli, w przypadku których „cud” się zdarzył? Jednoznacznej odpowiedzi pewnie nie uzyskamy, ale właściwości testowanego procesora przedstawimy.
OPIS
Powszechne dążenie do miniaturyzacji nie ominęło konstruktorów StompLab II G. Mimo, że samo urządzenie do najmniejszych nie należy, to jednak pedał sterownika nożnego wykonany w rozmiarach telefonu komórkowego, na pewno wywoła uśmiech na twarzy gitarzystów kupujących buty w rozmiarach od 44 wzwyż… Nie będę zbyt wiele uwagi poświęcał obudowie testowanego procesora, ponieważ jest ona typowa dla gitarowych multiefektów podłogowych. Znajdziemy w niej dwa przełączniki nożne służące głównie do wyboru zapisanych brzmień, wspomniany wyżej nożny sterownik do płynnej regulacji wybranych parametrów, jeden przełącznik obrotowy, dwa potencjometry obrotowe, dwupozycyjny wyświetlacz LED oraz dosłownie kilka diod i małych przycisków służących do edycji parametrów. Na tylnej ściance znajdziemy gniazdo wejściowe typu jack 1/4” służące do wprowadzenia sygnału z gitary do urządzenia oraz gniazdo wyjściowe też jack 1/4” służące do wysyłania sygnału do stereofonicznych lub monofonicznych urządzeń zewnętrznych albo do podłączenia słuchawek. Oprócz tego w tylnym panelu znajdziemy gniazdo służące do podłączenia zewnętrznego zasilacza, który trzeba oddzielnie dokupić. StompLab II G może być także zasilany czterema bateriami AA. W celu wymiany baterii należy odkręcić cztery gumowe podstawki w dolnej ściance obudowy – niezbyt wygodne rozwiązanie biorąc pod uwagę fakt, że pojemnik na baterie przymocowano do dolnej ścianki obudowy od wewnątrz i po odkręceniu podstawek dolna ścianka „wisi na kabelkach”. StompLab II G oferuje sto cztery efekty, w oparciu o które przygotowano sto presetów fabrycznych. Presety pogrupowano w dziesięciu bankach według stylów muzycznych, a ich nazwy to: BALLAD, JAZZ/FUSION, POP, BLUES, ROCK & ROLL, ROCK, HARD ROCK, METAL, HARD CORE i OTHER. StompLab II G również wyposażono w stroik oraz tryb BYPASS. Oprócz tego testowany procesor może automatycznie wyłączyć się po godzinie od ostatniego sygnału z gitary – ta opcja jest przydatna, gdyż zapobiega przedwczesnemu wyczerpaniu się baterii. Ze względu na dość dużą ilość efektów, znajdujących się na wyposażeniu StompLab II G nie będę opisywał szczegółowo każdego z algorytmów, ale omówię bloki, w które je pogrupowano. Ścieżka sygnałowa w StompLab II G wygląda następująco:
PEDAL – blok efektów z płynną regulacją wybranego parametru. W tym bloku można wybrać jeden spośród ośmiu dostępnych efektów (COMP, WAH, AUTO WAH, BRN OCTAVE, ACOUSTIC, U-VIBE, TONE, RING MOD)
AMP/DRIVE – blok symulacji brzmień wzmacniaczy oraz efektów typu stomp box. W tym bloku można wybrać jeden spośród 44 dostępnych symulacji AMP (BTQ CLEAN, PURE CLEAN, JAZZ CLEAN 1-2, CALI CLEAN 1-4, VOX AC4, VOX AC15TB, VOX AC15, VOX AC30TB, VOX AC30HH, VOX CRUNCH, US BLUES 1-4, US 2×12 1-4, UK ROCK 1-4, BTQ OD, VOX NT15, VOX AC30BM, UK METAL 1-4, US HIGAIN 1-4, US METAL 1,-4, BTQ METAL 1-3) i 18 efektów DRIVE (TONE DRIVE, BLUE DRIVE, TREBLE BOOST, GOLD DRIVE, TUBE OD, BRIT LEAD, FAT, METAL DIST, ROCK PLANET, TUBE DX, ORANGE DIST, CLASSIC+, GERMANIUM FUZZ, BIG FUZZ, VOX TONE BENDER, OCTA FUZZ, TECHNO FUZZ, CRUSHER)
CAB – blok symulacji brzmień gitarowych zestawów głośnikowych. W tym bloku można wybrać jeden spośród dwunastu dostępnych efektów (TWEED 1×8, TWEED 1×12, TWEED 4×10, BLACK 2×10, BLACK 2×12, VOX AC15, VOX AC30, VOX AD120VTX, UK H30 4×12, UK T75 4×12, US V30 4×12, CUSTOM)
NR – bramka szumów
VOLUME PEDAL – pedał głośności
MOD – blok efektów modulacyjnych. W tym bloku można wybrać jeden spośród dziewięciu dostępnych efektów (CE CHORUS, MULTI CHORUS, FLANGER, ORG PHASE, TWIN TREM, G4 ROTARY, PITCH SHIFT, FILTRON1-2)
DLY – blok efektów typu DELAY. W tym bloku można wybrać jeden spośród ośmiu dostępnych efektów (ANALOG DELAY 1-4, ECHO 1-4)
REV – blok efektów typu REVERB. W tym bloku można wybrać jeden spośród trzech dostępnych efektów (ROOM, SPRING, HALL)
Użytkownik może przeanalizować zawartość ścieżki w gotowych stu presetach i stworzyć na własny użytek dwadzieścia swoich programów, zapisując je w dostępnych komórkach pamięci.
WRAŻENIA
StompLab II G to urządzenie dobrze przemyślane pod względem ułożenia presetów. Owszem, miałbym kilka życzeń chociażby takich jak „prostszy sposób” wymiany baterii, większy wyświetlacz, możliwość podłączenia zewnętrznego pedału ekspresji o standardowej wielkości albo port USB, ale przy tak niskiej cenie urządzenia nie uważam braku wyżej wymienionych opcji za wady. Co do brzmienia testowanego urządzenia, to także nie mogę mieć większych zastrzeżeń z uwagi na cenę i dużą ilość możliwości.
PODSUMOWANIE
Dużym plusem w testowanym urządzeniu jest grupowanie presetów według stylów muzyki. To zdecydowanie ułatwi każdemu początkującemu pracę z urządzeniem oraz naukę gry w konkretnym stylu muzycznym. StompLab II G polecałbym przede wszystkim do ćwiczeń w domu oraz do wszelkiego użytkowania dla początkujących gitarzystów.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Ilość programów: 120 (w tym 20 użytkownika)
Ilość efektów: 104
Przetworniki: 24-bit
Czas pracy na bateriach: do 7.5 h
Wejścia/wyjścia: INPUT, OUTPUT/słuchawkowe
Wymiary: 207 × 125 × 64 mm
Ciężar 0.78 kg
Cena detaliczna: 424 PLN
Do testu dostarczył:
Mega Music
ul. Leśna 15
81-876 Sopot
tel. (58) 5511882
Internet: www.megamusic.pl, www.voxamps.com
Test ukazał się w numerze 5/2013 miesięcznika Muzyk.