Wyprodukowanie dobrego wzmacniacza do instrumentów akustyczno-elektryczych (właśnie tak, niezbyt zgrabnie lecz merytorycznie poprawnie powinniśmy nazywać instrumenty akustyczne wyposażone w przetworniki) nigdy nie było łatwym zadaniem. Skonstruowanie takiego wzmacniacza w taki sposób by móc uzyskać na nim wiarygodne brzmienie, by móc z łatwością przewozić go pomiędzy salami prób i miejscami występów, a przy zakupie takiego wzmacniacza nie wydać „fortuny”… jeszcze bardziej komplikuje zadanie konstruktorów. Ci z firmy Roland kolejny już raz podjęli wyzwanie. Zobaczmy zatem co oferuje nam testowany wzmacniacz.
OPIS
Już samo wymienienie podstawowych cech testowanego wzmacniacza robi wrażenie. AC-40 to dwukanałowy stereofoniczny wzmacniacz o mocy 35 W. Combo wyposażono w stereofoniczne efekty typu CHORUS i REVERB, a każdy z kanałów wzmacniacza udostępnia ponadto trójpasmowy korektor barwy. Do wzmacniacza można podłączyć zarówno instrumenty akustyczne, mikrofon dynamiczny, jak i zewnętrzny odtwarzacz. Sumę sygnałów ze wzmacniacza można z kolei wysłać do zewnętrznego systemu nagłośnieniowego albo rejestrującego. Zanim jednak przejdziemy do opisu tych funkcji warto jest wspomnieć o tym że AC-40 to urządzenie o ciężarze 5.3 kg, umieszczone w obudowie o wymiarach 362 × 241 × 265 mm. Inaczej mówiąc jest to prawdziwie kompaktowy wzmacniacz, którego transport, nie powinien sprawić trudności w zasadzie nikomu.
Na spodzie obudowy umieszczono nie tylko cztery „nóżki”, ale także składaną podstawkę, co pozwala ustawić wzmacniacz pod pewnym kątem względem powierzchni sceny. Do przenoszenia wzmacniacza służy plastikowy uchwyt. Combo wyposażono w dwa głośniki szerokopasmowe 6.5” o mocy 17.5 W każdy, których membrany zabezpieczono materiałową czarną siatką. Jak wspomniałem wyżej wzmacniacz jest dwukanałowy. W górnej części obudowy umieszczono panel, na którym znajdziemy wszystkie niezbędne potencjometry i przełączniki służące do zmiany ustawień parametrów pracy urządzenia.
Kanał pierwszy producent określił jako GUITAR CHANNEL. Docelowym instrumentem, który powinien być do niego podłączony jest gitara akustyczna z wbudowanym przetwornikiem sygnału. Drugi kanał producent nazwał MIC/LINE CHANNEL. Wyposażono go w gniazdo typu combo umożliwiające podłączenie wtyczki typu jack 1/4” (zarówno w wersji symetrycznej jak i niesymetrycznej) lub XLR. Takie rozwiązanie umożliwia podłączenie nie tylko instrumentów akustycznych wyposażonych w przetworniki ale również podłączenie mikrofonów – niestety raczej dynamicznych, ponieważ wzmacniacz nie umożliwia zasilanie pojemnościowych mikrofonów. Oba kanały wyposażono w niezależną regulację głośności oraz osobne korektory. W każdym z nich dedykowane potencjometry obrotowe umożliwiają regulację zawartości w sygnale tonów niskich, środkowych oraz wysokich. Oba kanały wyposażono również w dwa niezależne stereofoniczne bloki efektowe. Pierwszym do którego wysłany być może sygnał w każdym z kanałów jest CHORUS. Dostępne są trzy ustawienia tego efektu: OFF (efekt jest wyłączony), SPACE (efekt stwarza wrażenie większej przestrzeni poprzez odpowiedni sposób modulowania sygnału) oraz WIDE (nasycony efekt z nieco większą głębokością modulacji). Drugi blok dostępny zarówno w pierwszym jak i drugim kanale to REVERB z pokrętłem którym regulujemy stopień nasycenia.
Testowany wzmacniacz wyposażono także w system ANTI-FEEDBACK umożliwiający redukcję sprzężeń zwrotnych poprzez automatyczne wykrywanie częstotliwości bliskich wzbudzaniu się i redukowanie poziomu takowych. Uruchomienie tego procesu umożliwia dedykowany przełącznik. Poziom sygnału sterującego pracę końcowych stopni mocy regulujemy za pomocą potencjometru MASTER. Stan pracy wzmacniacza sygnalizuje dioda umieszczona obok włącznik prądowego.
W tylnej części obudowy znajdziemy m.in. gniazdo do podłączenia zasilacza zewnętrznego, stereofoniczne wyjście typu jack 1/8” do podłączenia słuchawek oraz dwa gniazda typu jack 1/4” – LINE OUT (R, L/MONO). Oprócz tego testowany wzmacniacz umożliwia podłączenie zewnętrznego odtwarzacza muzyki mechanicznej poprzez dedykowane gniazdo typu jack 1/8”. Obok gniazda AUX IN umieszczono potencjometr obrotowy umożliwiający regulacje poziomu głośności odtwarzanej muzyki. Dodatkowo AC-40 umożliwia podłączenie kontrolera nożnego.
WRAŻENIA
AC-40 to wielozadaniowy wzmacniacz, który docelowo stworzono dla gitarzystów wykorzystujących gitary akustyczne. Ze względu na gabaryty i ciężar jest to bardzo poręczne, warte polecenia urządzenie. Do głównych zalet wzmacniacza zaliczyłbym – bardzo klarowne wiarygodne i dynamiczne brzmienie oraz różnorakość zastosowań. AC-40 może okazać się idealnym rozwiązaniem np. dla gitarzysty, który używa dwóch różnych przetworników w instrumencie i może miksować sygnały z nich we wzmacniaczu. AC-40 to również idealny wzmacniacz dla dwóch gitarzystów albo dla śpiewającego gitarzysty. Prostota obsługi i klarowność barwy, bardzo dobrze zaprogramowane a przez to bardzo dobrze brzmiące efekty – oto najistotniejsze cechy testowanego urządzenia.
PODSUMOWANIE
AC-40 warto polecić wielu różnym muzykom, a sam wzmacniacz należy uznać za produkt udany. Combo to równie dobrze może służyć profesjonalnym gitarzystom grającym w wieloosobowych orkiestrach, jak również muzykom występującym czy to w małych klubach czy też na dużych scenach.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Ilość kanałów: 2
Moc wyjściowa: 35 W RMS
Głośniki: 2 × 6.5”
Korekcja barwy: 3-pasmowa (niezależna w każdym kanale)
Efekty: CHORUS, REVERB
Wejścia/wyjścia: GUITAR INPUT, MIC/LINE INPUT [combo XLR/jack], AUX IN [jack 1/8”], LINE OUT (L/MONO, R), słuchawkowe [jack 1/8”], FOOTSW
Wymiary: 362 × 241 × 265 mm
Ciężar: 5.3 kg
Sugerowana cena: 1490 PLN
Do testu dostarczył:
Roland Polska
ul. Kąty Grodziskie 16B
03-289 Warszawa
tel. (22) 6789512
Internet: www.rolandpolska.pl
Test ukazał się w numerze 6/2014 miesięcznika Muzyk.