Efekty Mad Professor zaliczają się raczej do elity wśród efektów gitarowych. W ofercie tej firmy dostępne są dwie grupy produktów – efekty wytwarzane seryjnie oraz składane ręcznie (czyli elita wśród elity). Otrzymany do testu KOSMOS należy do seryjnie produkowanych efektów.
OPIS
KOSMOS został umieszczony w stosunkowo niewielkiej obudowie, jak na efekt oferujący tak dużo możliwości. Kolejna cecha wyróżniająca KOSMOS to fakt, że jest to efekt monofoniczny. Gitarzyści zdążyli już przyzwyczaić się do tego, że efekty analogowe odpowiadające zazwyczaj za jeden rodzaj efektu przestrzennego są monofoniczne, natomiast efekty w których możemy wybierać tryby pracy lub zmieniać sam rodzaj efektu są najczęściej stereofoniczne. KOSMOS jest monofoniczny. Ciekawą natomiast opcją jest możliwość wyboru jednej z dwóch konfiguracji pracy urządzenia – WET ONLY albo DRY + WET.
Kompaktowy KOSMOS jest wyposażony w jedenaście rodzajów efektów przestrzennych. Do wyboru jednego z nich służy dedykowany wielopozycyjny przełącznik obrotowy. Dostępne rodzaje efektów to pogłosy typu PLATE, ROOM, SPRING i HALL, trzy różne kombinacje efektów REVERB i SHIMMER, dwa różne połączenia pogłosu i delaya (ROOM + SLAPBACK DELAY, ROOM + MULTIHEAD DELAY) oraz dwa rodzaje efektu SWELL.
Na panelu umieszczono potencjometry którymi możemy kontrolować odpowiednio poziom efektu, jego barwę oraz czas trwania. Czwarte pokrętło – CONTROL – przeznaczone jest do sterowania dodatkowym parametrem, który zmienia się w zależności od wybranego rodzaju efektu. Przełącznik nożny (True Bypass) służy nie tylko do włączania/wyłączania urządzenia, gdyż w większości trybów jego przytrzymanie aktywuje funkcję FREEZE (w dwóch ostatnich trybach w ten sposób regulujemy efekt SWELL). KOSMOS może być zasilany baterią 9V albo zasilaczem zewnętrznym.
WRAŻENIA
Mnie przede wszystkim urzekła możliwość przełączenia go w tryb WET ONLY – bardzo przydatna opcja gdy używamy efektu w pętli wzmacniacza. Sam fakt, że KOSMOS wyposażono w tak dużą ilość rodzajów efektów jest dodatkową zaletą dla tych, którzy lubią eksperymenty albo będą używać efektu nie tylko w pedalboardzie ale i w produkcji studyjnej. Przydatną opcją jest informowanie o zbyt wysokim napięciu w zasilaczu (efekt automatycznie wyłączy się, a LED „wskaże” przyczynę). Moim zdaniem efekt ten ma dobrze wyważony stosunek ceny do jakości brzmienia.
PODSUMOWANIE
Bardzo dobrze brzmiący efekt, który warto polecić każdemu gitarzyście.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Kontrolery: LEVEL, TONE, TIME, CONTROL
Typy efektu: 11 (PLATE, ROOM, SPRING, HALL, 3 × REVERB + SHIMMER, 2 × REVERB + DELAY, 2 × SWELL)
Impedancja wejściowa: 500 kOhm
Impedancja wyjściowa: 1 kOhm
Wejścia/wyjścia: INPUT, OUTPUT
Zasilanie: bateria 9V albo zasilacz 9 V DC (minus w środku)
Wymiary: 113 × 65 mm
Ciężar: 300 g
Cena: 1075 PLN
Do testu dostarczył:
Firma Muzyczna
ul. Sezamkowa 5
32-087 Bibice k/Krakowa
tel. (12) 3075741
Internet: www.firmamuzyczna.pl, www.mpamp.com
Test ukazał się w numerze 11/2018 miesięcznika Muzyk.