Niezależnie od tego czy pracujemy nad projektami muzycznymi w domowym zaciszu czy w profesjonalnym studiu nagraniowym, istotnym elementem wyposażenia pomieszczenia, w którym dokonujemy odsłuchu materiału są monitory. Zapotrzebowanie na te wyspecjalizowane zestawy głośnikowe jest tak duże że oferta odsłuchów studyjnych jest bardzo obszerna. Oczywiście ma to też związek z zakresem zastosowań, preferencjami i potrzebami użytkowników, wielkością pomieszczenia i szeregiem innych uwarunkowań. Z tego też chociażby powodu oferta najbardziej powszechnych monitorów bliskiego pola obejmuje wiele różnych modeli różniących się średnicą głośników, mocą wzmacniaczy i wieloma innymi parametrami.
W zestawieniu, które publikujemy w tym numerze naszego miesięcznika postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej najmniejszym modelom, w których woofer ma od trzech do nieco ponad pięciu cali średnicy. Aby zaprezentować różnorodność panującą w tym wycinku oferty odsłuchów studyjnych zgromadziliśmy w nim informacje o ponad trzydziestu monitorach pochodzących z oferty trzynastu różnych marek.
Jak można się przekonać z lektury listopadowego zestawienia, oferta małych monitorów odsłuchowych jest dość zróżnicowana i dotyczy to różnych aspektów. Zanim przejdziemy do szczegółów warto jeszcze zaznaczyć, że wśród prezentowanych modeli znalazły się zarówno odsłuchy zaprojektowane z myślą o bardziej ogólnych zastosowaniach (także multimedialnych), jak i monitory typowo studyjne po które bez obaw sięgnie niejeden profesjonalny realizator. W gronie tym nie brakuje też modeli, które są oferowane są jako zestaw, w którym cała elektronika mieści się w jednym z odsłuchów, a drugi to jego pasywny odpowiednik.
Dwudrożne, aktywne monitory prezentowane w tym zestawieniu obejmują modele, w którym średnica głośnika średnio-niskotonowego wynosi od 3” do 5.25”. Różnice dotyczą oczywiście nie tylko wielkości, ale chociażby materiału, z którego wykonano membranę. Podobnie wygląda kwestia głośników wysokotonowych, przy czym o ile różnice w średnicy nie są tu aż tak duże, to znajdziemy wśród nich także przetworniki wstęgowe. Tak jak membrany wooferów także kopułki tweeterów mogą być wykonane z różnych materiałów. Nie mniej istotne jest wyprofilowanie falowodu połączonego z przetwornikiem obsługującym górę pasma.
Jak łatwo się domyśleć, spore zróżnicowanie panuje także w odniesieniu do mocy wzmacniaczy wykorzystywanych w prezentowanych odsłuchach. Trzeba też zaznaczyć że w większości przypadków mamy do czynienia z oddzielnymi końcówkami dla woofera i tweetera.
Na przykładzie zgromadzonych w zestawieniu ponad trzydziestu modeli widać też, że poszczególne monitory różnić się mogą od siebie także typem i ilością gniazd wejściowych czy dostępnymi układami korekcji i różnymi dodatkowymi filtrami pozwalającymi przystosować zestawy do warunków akustycznych. Nie brakuje tu również odsłuchów wykorzystujących wbudowany procesor DSP. Wśród prezentowanych monitorów są także modele wykorzystujące technologię Bluetooth i obsługujące sygnały przesyłane bezprzewodowo. Są tu też odsłuchy wyposażone w port USB (a nawet wbudowany interfejs audio) czy port sieciowy, umożliwiający współpracę z dedykowaną aplikacją ułatwiającą sterowanie.
Różnice dotyczą także takich kwestii jak materiały, z których wykonane są obudowy odsłuchów, ich kształt czy lokalizacja i wielkość otworów systemu bass-reflex. Niektóre modele oferują też specjalne otwory montażowe, dzięki którym możemy umieścić je na statywie bądź też podwiesić.
Jako że część monitorów prezentowanych tym w zestawieniu dostępna jest wyłącznie w parach, na potrzeby widocznej tu tabeli przeliczyliśmy ceny wszystkich modeli do tej postaci aby informacje w niej umieszczone były ujednolicone i spójne.
MONITORY WG CEN ZA PARĘ
1) Kurzweil KS40A – 382 PLN/para
2) ESIO nEar 03 classic II – 399 PLN/para
3) Numark N-Wave 360 – 399 PLN/para
4) Alesis M1 Active 330 USB – 415 PLN/para
5) Alesis Elevate 3 MKII – 419 PLN/para
6) Mackie CR3 – 440 PLN/para
7) Mackie CR4 – 484 PLN/para
8) Alesis Elevate 4 – 499 PLN/para
9) Alesis Elevate 5 MKII – 549 PLN/para
10) Numark N-Wave 580L – 639 PLN/para
11) Mackie CR4BT – 645 PLN/para
12) Mackie CR5BT – 810 PLN/para
13) ESI Audio Activ05 – 850 PLN/para
14) ESIO nEar 05 classic II – 938 PLN/para
15) KRK Rokit 4 G3 – 960 PLN/para
16) Resident Audio M5 – 998 PLN/para
17) ESIO nEar 05 eXtreme – 1000 PLN/para
18) Alesis M1 Active MK3 – 1070 PLN/para
19) KRK Rokit 5 G3 – 1100 PLN/para
20) Mackie MR5 Mk3 – 1110 PLN/para
21) Mackie MR524 – 1230 PLN/para
22) Yamaha HS5 – 1762 PLN/para
23) ESI Audio UniK 05+ – 1858 PLN/para
24) Denon DJ SM50 – 1998 PLN/para
25) Yamaha HS5i – 2084 PLN/para
26) EVE Audio SC203 – 2100 PLN/para
27) Yamaha MSP3 – 2388 PLN/para
28) EVE Audio SC204 – 2580 PLN/para
29) Yamaha MSP5 Studio – 3116 PLN/para
30) KRK V4 S4 – 3300 PLN/para
31) EVE Audio SC205 – 3380 PLN/para
32) Gibson LP4 – 3400 PLN/para
33) Neumann KH 80 DSP A – kontakt z dystrybutorem
34) Neumann KH 120 A – kontakt z dystrybutorem
35) Neumann KH 120 D – kontakt z dystrybutorem
Zestawienie ukazało się w numerze 11/2018 miesięcznika Muzyk.