Testowana konsoleta należy do znanej serii StudioLive. Mikser wprowadzony do sprzedaży w roku 2017 można uznać za nową wersję modelu z 2011 roku, od którego różni się m.in. portem służącym do komunikacji z komputerem. W tym przypadku jest to zgodnie z nazwą USB, natomiast tamten łączył się przez FireWire. Dostarczony do testów model StudioLive 16.0.2 USB to kompaktowy mikser przeznaczony zarówno do pracy na koncertach jak i w studiu projektowym. Zobaczmy czym wyróżnia się wśród pozostałych konsolet z tej serii.
OPIS
Urządzenie mieści się w obudowie o wymiarach 406 × 397 × 140 mm (szerokość / głębokość / wysokość), a ciężar miksera wynosi 9 kg. Można zatem powiedzieć że StudioLive 16.0.2 USB jest mikserem kompaktowym. Obudowa konsolety umożliwia zamontowanie urządzenia w skrzyni transportowej typu rack. Mimo niewielkich wymiarów, testowany mikser imponuje możliwościami obróbki sygnałów dźwiękowych oraz innymi parametrami, takimi jak możliwość sterowania przez MIDI czy podłączenie do komputera przez port USB (wtedy mikser zamienia się w interfejs audio). Jak wspomniałem, testowany mikser można zasadniczo uznać za unowocześnioną wersję dobrze znanego modelu sprzed sześciu lat, goszczącego już zresztą na naszych łamach. StudioLive 16.0.2 USB jest wyposażony w 12 przedwzmacniaczy XMAX z możliwością edytowania, zapisywania i przywoływania parametrów pracy. Pierwszych osiem obsługuje kanały monofoniczne (wyposażone w gniazdo wejściowe MIC – XLR oraz wejście LINE – jack 1/4”), natomiast ostatnie cztery współpracują z kanałami stereofonicznymi. Kanały 9/10 oraz 11/12 wyposażono w gniazdo XLR oraz dwa gniazda jack 1/4”, natomiast kanały 13/14 i 15/16 oferują dodatkowo parę gniazd wejściowych typu cinch.
Wszystkie złącza (poza wyjściem słuchawkowym i gniazdem służącym do podłączenia lampy) znajdziemy na tylnej ściance. Poza wymienionymi już wejściami umieszczono tam m.in. gniazda wyjściowe typu XLR – MAIN OUTPUT i MONO OUTPUT (jedne i drugie z oddzielną regulacją poziomu). Mikser wyposażono dodatkowo w wyjścia typu jack 1/4” – dwa gniazda MAIN OUTPUT, dwa MONITOR OUTPUT i cztery gniazda AUX OUTPUT. Do dyspozycji mamy ponadto złącza MIDI (IN, OUT), wejście dla mikrofonu TALKBACK [XLR] oraz wspomniany już port USB.
Oprócz szyny głównej, testowany mikser obsługuje też cztery szyny AUX i dwie wewnętrzne szyny FX wykorzystujące dwa 32-bitowe procesory efektów. Mikser wykorzystuje konwertery A/D D/A Burr-Brown, a działając jako interfejs audio oferuje 18 kanałów wejściowych i 16 wyjściowych (24-bit / 44.1 lub 48 kHz).
Tak jak w poprzedniej wersji miksera, także w StudioLive 16.0.2 USB zamontowano tłumiki o długości 60 mm. Sekcja FAT CHANNEL pozwalająca kontrolować poszczególne parametry wybranego kanału czy szyny również jest ulokowana tak jak w poprzednim modelu, choć zmieniła się nieco kolorystyka panelu i rozmieszczenie napisów. Jako że nie jest to pierwsze nasze spotkanie z tą sekcją, nie będę jej szczegółowo opisywał, gdyż jest ona już dobrze znana użytkownikom mikserów StudioLive. Dla przypomnienia nadmienię tylko że FAT CHANNEL może być przypisany zarówno do kanałów wejściowych jak i do szyn wyjściowych, w których zamiast filtra górnoprzepustowego można sięgnąć po 31-pasmowy korektor graficzny. W sekcji tej mamy do dyspozycji filtr górnoprzepustowy, bramkę szumów, kompresor, limiter oraz 3-pasmowy półparametryczny korektor. Dostępna jest także regulacja położenia w panoramie oraz przełącznik fazy (dla 12 preampów). Procesory efektów oferują 50 fabrycznie ustawionych presetów (kombinacji efektów REVERB i DELAY) oraz miejsce na 49 presetów użytkownika.
Razem z konsoletą z rodziny StudioLive dostajemy pakiet oprogramowania obejmujący m.in. aplikacje UC Surface (kontrola wszelkich funkcji i parametrów z poziomu komputera lub tabletu – w studiu oraz podczas imprez na żywo) i Capture (wielościeżkowy rejestrator audio; PC/Mac) oraz program DAW Studio One 3 w wersji Artist. Mikser może współpracować również z aplikacją QMix-UC dostępną zarówno dla urządzeń mobilnych z systemem iOS jak i Android.
WRAŻENIA
Testowany mikser StudioLive 16.0.2 USB jest łatwy w obsłudze, a przy tym oferuje dużo możliwości. Zmiana portu FireWire na USB uczyniła ten mikser jeszcze bardziej wszechstronnym narzędziem. Na duży plus w mojej ocenie zasługuje możliwość obsługi miksera z poziomu komputera. Dodatkowe oprogramowanie, które otrzymuje użytkownik wraz z tym mikserem zaspokaja zasadniczo większość podstawowych potrzeb w pracy z dźwiękiem.
PODSUMOWANIE
Konsoletę StudioLive 16.0.2 USB polecam zarówno do użytku studyjnego jak i do realizacji koncertów. Te dwa pola eksploatacji często się zresztą pokrywają. Coraz więcej klubów muzycznych oferuje możliwość wielośladowej rejestracji każdego koncertu. Z drugiej strony coraz więcej zespołów preferuje wykorzystywanie własnych niewielkich mikserów w których oprócz zapisanych scen można dokonać rejestracji występu.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Kanały wejściowe: 8 mono, 4 stereo
Pasmo przenoszenia do wyjścia głównego [MIC]: 20 Hz – 20 kHz (±0.5 dBu)
Zniekształcenia harmoniczne (THD) [MIC]: 0.005% (+4 dBu, 20 Hz – 20 kHz)
Dynamika (A/D, D/A): 118 dB (A-ważone, 48 kHz)
Przetwarzanie sygnałów: FAT CHANNEL, dwa stereofoniczne procesory efektów (32-bitowe)
Interfejs audio: 18 IN/16 OUT (24-bit; 44.1/48 kHz)
Wyświetlacze: LCD, LED (2-cyfrowy)
Wejścia/wyjścia: MIC IN [XLR] × 12, TALKBACK MIC IN [XLR], LINE IN × 8, LINE IN (L/MONO, R) × 4, INPUT (L, R) [cinch] × 2, MAIN OUT (L, R) × 2 [XLR, jack 1/4”], MONO OUT [XLR], MONITOR OUT (L, R), AUX OUT × 4, słuchawkowe, MIDI (IN, OUT), USB [typ B], LAMP [BNC]
Oprogramowanie: UC Surface (PC/Mac/iOS/Android), Capture (PC/Mac), Studio One 3 Artist (PC/Mac), QMix-UC (iOS/Android)
Wymiary: 406 × 397 × 140 mm
Ciężar: 9 kg
Sugerowana cena: 4690 PLN
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Kolejowa 93/95
05-092 Łomianki
tel. (22) 1225300
Internet: www.audiostacja.pl, www.presonus.com
Test ukazał się w numerze 1/2018 miesięcznika Muzyk.