Bohaterem dzisiejszego testu jest Alvarez RF-17CE – instrument niedrogi, mieszący się w granicach opłacalności przy zakupie gitary dla osoby początkującej, jednak prezentujący cechy mogące zainteresować profesjonalnego gitarzystę.
OPIS
Pudłem rezonansowym gitary akustyczno-elektrycznej RF-17CE jest korpus z pojedynczym wycięciem, umożliwiającym łatwiejszy dostęp do progów o najwyższych numerach na gryfie. Przednia płyta korpusu została wykonana ze świerku. Okrągły otwór rezonansowy umieszczono tradycyjnie w centralnej części płyty i ozdobiono go wstawkami z masy perłowej. Przez otwór ten możliwy jest też dostęp do śruby regulującej naprężenie gryfu. Na płytę wierzchnią naklejono czarną płytkę, której zadaniem jest ochrona powierzchni przed otarciami mogącymi powstać na skutek grania kostką podczas eksploatacji instrumentu. Boki pudła rezonansowego oraz tylną płytę wykonano z palisandru. Miejsca sklejenia poszczególnych części korpusu zostały ozdobione paskami z tworzywa sztucznego w kolorze kości słoniowej. Miejsce łączenia się przedniej płyty z bokami korpusu zostało dodatkowo ozdobiono ciemnymi liniami biegnącymi równolegle do krawędzi przedniej płyty. Wewnątrz korpus został usztywniony za pomocą odpowiednio wyprofilowanych kawałków jasnego drewna. Zaczep na pasek ulokowany jest standardowo, natomiast ciekawym rozwiązaniem jest umieszczenie pojemnika na baterię 9V tuż obok gniazda wyjściowego (nieco niżej niż zaczep na pasek). Gryf jest łączony z korpusem na wysokości czternastego progu struny E6 oraz siedemnastego progu struny E1. Wycięcie w korpusie ułatwia dostęp do najwyższych pozycji na gryfie. Podstrunnicę w testowanej gitarze wykonano z palisandru. Umieszczono na niej dwadzieścia progów. Siodełko oraz próg w mostku wykonano z PPS – termoplastycznego tworzywa sztucznego z dodatkiem włókien szklanych. Na główkę gryfu została naklejona ozdobna listewka z palisandru, na której widnieje logo producenta. Gryf jest wygodny zarówno do grania szybkich pasaży solowych, jaki i akompaniamentu składającego się z „trudnych” akordów.
Bardzo niska akcja strun czyni testowany instrument bardzo interesującą propozycją dla początkujących gitarzystów. Oprócz tego taka akcja strun jest stosowana w instrumentach przeznaczonych dla technik perkusyjnych. Drobnymi kropkami w podstrunnicy (w jej bocznej części, widocznej grającemu „na stojąco” muzykowi, oraz pomiędzy progami) zostały oznaczone następujące progi: 3, 5, 7, 9, 12 (dwie kropki), 15 i 17. Chromowane, odlewane klucze zamontowane w tym instrumencie dobrze trzymają strój. Mostek tej gitary jest przyklejony do płyty przedniej pudła w taki sposób, że menzura gitary wynosi 650 mm. Mostek został wykonany z palisandru, natomiast kołki trzymające struny w mostku zrobiono z jasnego materiału ozdobionego kropkami. W testowanym modelu zastosowano aktywny przetwornik z przedwzmacniaczem do gitar akustycznych Alvarez SYS250 zaprojektowany przez fińską firmę B-Band. Przedwzmacniacz wyposażono w stroik chromatyczny, którego uaktywnienie powoduje wyciszenia sygnały wyjściowego. Stroik jest bardzo dokładny. Oprócz tego przedwzmacniacz wyposażono w trójpozycyjny korektor barwy. Jest on bardzo skuteczny i przydatny… ale o tym nieco później. Korektor wyposażono w dodatkowy suwak PRESENCE. Do regulowania poziomu sygnału wyjściowego służy dedykowany potencjometr obrotowy, obok którego umieszczono diodę LED informującą o słabym stanie baterii.
WRAŻENIA
O walorach estetycznych tego instrumentu nie trzeba dużo pisać – gitara RF-17CE została wykonana starannie. W wykończeniu instrumentu da się wyczuć dążenie do perfekcji i to w dobrym stylu. Pierwsze wrażenia z testu były pozytywne, chociaż osobiście nie przepadam za instrumentami akustycznymi z tak niską akcją strun. Z jednej strony jest to wygodne, ale z drugiej – często brakuje głębi w brzmieniu. W przypadku testowanego instrumentu „brzęczenie” strun na progach na początku wydawało mi się wadą, lecz po ograniu instrumentu zaczęło ono zanikać (albo mimo woli ręka adaptowała się do warunków gryfu). Jak to w przypadku gitar akustycznych z tak niską akcją strun, brzmienie instrumentu wydaje się być klarowne, jasne, lecz nieco twarde, czasami nawet trochę jazgoczące i pozbawione „oddechu” szczególnie w zakresie niskich częstotliwości. Jednak jest to tylko początkowe wrażenie. Ogrywając testowany instrument dostrzegłem w jego brzmieniu niezwykle szlachetną nutkę… postanowiłem zaryzykować i w pewnym nagraniu użyć tylko tej gitary zamiast instrumentu wartego mniej więcej piętnaście razy tyle co Alvarez RF-17CE. We fragmentach opartych na technice fingerstyle, wykonywanych z umiarkowaną dynamiką instrument sprawdził się znakomicie. W dynamiczniejszych fragmentach, owszem sprawiał kłopoty związane ze zbyt niską, moim zdaniem, akcją strun, ale po chwili przyzwyczajenia się do właściwości instrumentu uznałem, że walory brzmieniowe wynagrodziły wysiłek z nawiązką. Brzmienie RF-17CE jest jasne, nie odnajdziemy w nim „zamulającego niskiego środka”. Usłyszymy natomiast, a raczej poczujemy, potencjał niskich częstotliwości. Ślady nagrane na testowanym instrumencie urzekają „świeżością”, szlachetnością brzmienia. Teraz kilka słów o brzmieniu RF-17CE w sytuacji, gdy instrument jest podłączony do wzmacniacza lub systemu nagłaśniającego. W tym przypadku już nie zastanawiamy się czy brakuje częstotliwości niskiego środka w brzmieniu czy nie brakuje. Tyle, że korektor barwy w przedwzmacniaczu jest w stanie skorygować to w sposób naprawdę zadowalający.
PODSUMOWANIE
Testowany model RF-17CE jest wyjątkowo wygodny manualnie. Jego brzmienie jest szlachetne, chociaż nie jest tak głębokie jak brzmienie instrumentów podobnego typu. Układ elektroniczny pozwala uzupełnić tę drobną niedogodność. Pozwala też na więcej. Uważam, że opisywana gitara może być nie tylko cennym nabytkiem dla początkujących gitarzystów. Jest to bardzo interesujący instrument dla gitarzystów stosujących techniki perkusyjne. Biorąc pod uwagę cenę instrumentu – niecały tysiąc złotych, można uznać tę gitarę za bardzo ciekawą propozycję dla gitarzystów o rożnym stopniu zaawansowania.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Płyta wierzchnia: świerk
Boki i tył: palisander
Podstrunnica i mostek: palisander
Preamp: SYS250
Cena: 945 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Madalińskiego 11a
30-303 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.alvarezguitars.com
Test ukazał się w numerze 4/2013 miesięcznika Muzyk.