Fenomenem na rynku gitar basowych jest ciągle niezwykła popularność instrumentów typu Fender. Dotyczy to szczególnie dwóch najczęściej spotykanych modeli – Jazz Bass i Precision Bass w przeróżnych odmianach kombinacjach. Ich klasyczne wzorce, zarówno stylistyczne jak i brzmieniowe, sprawiają, że instrumenty te są najczęściej kopiowane przez manufaktury i pojedynczych lutników na całym świecie od kilkudziesięciu lat. Kopie te są bardzo zróżnicowane pod względem jakości oraz – co się z tym wiąże – ceny. Są przeznaczone zarówno dla profesjonalistów, jak i początkujących lub mniej zaawansowanych muzyków. Jednym z takich niskobudżetowych modeli jest bas Jay Turser JTB-400C. Instrument ten, przedmiot niniejszego testu, jest basem typu Precision nawiązującym do pierwszych instrumentów skonstruowanych ponad sześćdziesiąt lat temu przez Leo Fendera.
OPIS INSTRUMENTU
Bas Jay Turser JTB-400C charakteryzuje się tradycyjną konstrukcją bolt-on. Klonowa szyjka jest przymocowana do korpusu przy pomocy czterech śrub. Gryf mocno przypomina klasyczny kształt szyjki typu Precision; jest dosyć masywny i wyraźnie szerszy niż szyjka instrumentów typu Jazz Bass. Na palisandrowej podstrunnicy umieszczono 20 progów. Jej menzura jest standardowa – wynosi 34 cale (864 mm). Orientację na gryfie ułatwiają jasne punktowe znaczniki rozmieszczone w typowych dla gitar miejscach. Szyjka instrumentu jest wzmocniona standardowym prętem, którego regulacja możliwa jest od strony korpusu. Wymiary gryfu są mocno zbliżone do standardowych: szerokość na siodełku wynosi 42.5 mm, a rozstaw strun na mostku wynosi około 19.5 mm. Jedynym zauważalnym elementem różniącym od pierwowzoru jest nieco inny kształt główki. Korpus, zbudowany z trzech części drewna lipowego, posiada klasyczne kształty o prostych, lekko profilowanych krawędziach. Frontową część testowanego egzemplarza osłania plastykowa płytka ochronna w kolorze określanym tradycyjnie jako „żółwiowy” (tortoise). Gryf JTB-400C jest pokryty przezroczystym lakierem z połyskiem. Korpus, także wykończony z połyskiem, jest dwukolorowy, przechodzący łagodnie z żółtego w czarny, co firma określa jako Tobacco Sunburst.
Testowany bas wyposażono w jeden pasywny podwójny przetwornik typu Precision (jednocewkowy w układzie Split). Jego klasyczne umiejscowienie sprawia, że wytwarzane brzmienie jest mocne i szerokie z dużą ilością tonów niskiego środka. Obecność dwóch cewek pomaga eliminować niepożądane przydźwięki i zakłócenia prądowe z sieci. Pasywna kontrola brzmienia składa się z regulacji głośności oraz barwy, czyli redukcji poziomu wysokich częstotliwości.
Chromowane akcesoria są klasyczne i nawiązują do dawnego osprzętu. Dotyczy to zwłaszcza mostka i kluczy wytwarzanych metodą odlewniczą. Testowany model wyposażony jest w struny z oplotem nieszlifowanym.
WRAŻENIA Z TESTU
Powyżej opisany instrument testowałem w warunkach studyjnych. JTB-400C jest basem wygodnym i prostym w obsłudze, głównie ze względu na obecność tylko jednego przetwornika. Jego brzmienie jest typowe dla basów typu Precision – mocne i dynamiczne, aczkolwiek dosyć „ciepłe”. Jego pasmo jest pełne z uwypuklonym niskim środkiem. Przy odkręconym regulatorze wysokich częstotliwości można uzyskać znacznie jaśniejsze brzmienie, zwłaszcza posługując się techniką slap. Gryf JTB-400C jest raczej szeroki, co dla nieprzyzwyczajonych muzyków może stanowić na początku pewien problem. Jednak po oswojeniu się z jego parametrami komfort gry jest wysoki. Mimo obecności tylko jednego przetwornika brzmienie testowanego basu można z powodzeniem wykorzystać w różnych gatunkach muzyki.
OGÓLNE REFLEKSJE
Jay Turser JTB-400C jest przyzwoitym instrumentem niskobudżetowym, który powinien spełnić oczekiwania muzyków mniej lub średnio zaawansowanych. Relacja jego jakości do ceny jest bardzo korzystna.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Konstrukcja: bolt-on
Korpus: lipa
Szyjka: klon
Podstrunnica: palisander
Przetworniki: jednocewkowy w układzie split
Cena: 680 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Madalińskiego 11a
30-303 Kraków
tel. (12) 2672480
Internet: www.musicinfo.pl, www.jayturser.com
Test ukazał się w numerze 7/2012 miesięcznika Muzyk.