Kilka lat temu miałem okazję testować gitarę Vintage, była to gitara elektryczna. Szczerze mówiąc nie pamiętam nawet jaki to był model, ale pamiętam pozytywne emocje wywołane faktem, że instrument był bardzo przyjemny w graniu i brzmiał bardzo dobrze mimo niewysokiej ceny. Teraz do testów dostarczono gitarę akustyczną wyposażoną w przetwornik i preamp. Doświadczenie podpowiada mi, że gitara akustyczna jednak musi trochę kosztować by jej posiadacz był zadowolony z jej brzmienia. Czy testowany instrument będzie wyjątkiem? W chwili gdy piszę te słowa odpowiedź już znam, ale nie będę wyprzedzał faktów i przedstawiam test od początku…
OPIS
Testowana gitara VEC500MP to instrument akustyczny z korpusem typu dreadnought z wycięciem w dolnej części. W odróżnieniu od innych modeli serii VEC, jest wykonana głównie z klonu. Płyta wierzchnia korpusu została zrobiona z litego jasnego („bladego”) świerku, ale już boki i płyta dolna oraz szyjka są klonowe. Do bindowania użyto listew czarnego oraz białego materiału sztucznego. Otwór w płycie wierzchniej został ozdobiony dodatkowymi inkrustacjami. W dolnej części płyty wierzchniej umieszczono plastikową nakładkę (pickguard), chroniącą powierzchnię płyty przed zarysowaniami, które powstają przy grze kostką. W bocznej ściance korpusu umieszczono – oczywiście w odpowiednich miejscach – zaczep na pasek, pojemnik na baterię zasilającą i gniazdo wyjściowe jack 1/4” oraz przedwzmacniacz. Gryf testowanej gitary jest wygodny, mimo że do najcieńszych nie należy. W palisandrowej podstrunnicy umieszczono dwadzieścia progów. Gryf łączy się z korpusem na wysokości czternastego progu struny E 6 oraz na wysokości siedemnastego progu struny E 1. Takie połączenie umożliwia swobodny dostęp do każdego progu każdej ze strun. Skala instrumentu to 648 mm. Progi o numerach 3, 5, 7, 9, 15 i 17 oznaczono kropkami z tworzywa o wyglądzie masy perłowej, a próg dwunasty oznaczono tradycyjnie dwiema kropkami. Identyczne oznaczenia znajdziemy w bocznej ściance podstrunnicy. Mostek w testowanej gitarze również wykonano z palisandru. W główce umieszczono sześć chromowanych, odlewanych kluczy, które dobrze trzymają strój. Opisywany instrument wyposażono w przetwornik Fishman Sonicore, z którego sygnał trafia do przedwzmacniacza Isys+, także marki Fishman. System zasilany jest baterią 9V. Przedwzmacniacz zastosowany w gitarze VEC500MP umożliwia regulację poziomu sygnału wyjściowego i barwy oraz odwrócenie fazy. Korektor barwy składa się z dwóch potencjometrów, regulujących odpowiednio zawartość niskich i wysokich tonów w sygnale. Do odwracania fazy sygnału służy dedykowany przełącznik. Dużym udogodnieniem dla użytkownika jest stroik chromatyczny znajdujący się na wyposażeniu przedwzmacniacza. Uaktywnienie stroika powoduje wyciszenie sygnału wyjściowego. Stroik jest dokładny, a jego wyświetlacz jest wyraźny mimo, że jest on niewielkich rozmiarów. Oprócz tego przedwzmacniacz wyposażono w diodę sygnalizującą słaby stan baterii.
WRAŻENIA
Wygląd zewnętrzny testowanego instrumentu jest naprawdę ciekawy. Mimo, że klonowe gitary akustyczne nie są rzadkością, to jednak więcej jest instrumentów na rynku wykonanych z innych gatunków drewna. Niewątpliwą zaletą gitary VEC500MP jest jakość wykonania. Oprócz tego gitara była dobrze wyregulowana, co też jest zaletą, gdyż nie jest to normą w niedrogich instrumentach. Wygoda gry na tej gitarze stanowi kolejną zaletę. Dość niska akcja strun z powodzeniem rekompensuje nie najcieńszą szyjkę, więc granie szybkich pasaży na tej gitarze nie wymaga zbytniego wysiłku. Teraz najważniejsze – brzmienie. Jak każdy nowy instrument – gitara wydaje się brzmieć nieco twardo. Jednak ciekawostką jest fakt, że mimo braku odczuwalnych drgań korpusu (tym zazwyczaj urzekają instrumenty z wyższej półki), barwa jest bardzo przyjemna, okrągła, chociaż jasna i wcale nie jest „jazgocząca”, jak to bywa w przypadku wielu jasno brzmiących gitar akustycznych. To połączenie miękkiego i jasnego brzmienia czyni brzmienie testowanej gitary dość oryginalnym i z całą pewnością umieszcza tę gitarę wśród instrumentów, o których nie można powiedzieć nic innego jak „dobrze brzmi”. Brzmienie gitary VEC500MP jest wyrównane, grubsze struny nie „buczą” i nie zagłuszają strun wiolinowych. W akordzie każdy „składnik” odzywa się dokładnie tak jak powinien – jest słyszalny, ale nie wyróżnia się z tła. Oczywiście mowa była o naturalnym brzmieniu gitary, które słyszymy grając na instrumencie i które możemy zarejestrować w studiu za pomocą mikrofonów. Teraz czas na brzmienie układu elektronicznego. Brzmienie gitary podłączonej do wzmacniacza oraz do systemu nagłośnieniowego jest bliskie temu, co słyszymy grając na instrumencie bez podłączenia. Poziom sygnału opuszczającego układ elektroniczny jest nie za duży i nie za mały. Korektor barwy działa bardzo dobrze. Ciekawostką jest działanie potencjometru regulującego zawartość niskich tonów, ponieważ przy dodawaniu niskich tonów znacznie zwiększa się ogólny poziom głośności. Kolejną ciekawostką w brzmieniu podłączonego instrumentu jest fakt, że wiolinowe struny brzmią nie za ostro, wręcz głęboko, natomiast w brzmieniu strun basowych wyraźnie słychać dużą zawartość tonów wysokich, co powoduje iż brzmią one selektywnej.
PODSUMOWANIE
Vintage VEC500MP mimo swej niewysokiej ceny jest instrumentem godnym polecenia dla muzyków, którzy szukają dobrego brzmienia. Wygoda gry, wysoka jakość wykonania i bardzo przyzwoite brzmienie – oto podstawowe cechy testowanego instrumentu. Jeżeli do tego dodamy wbudowany stroik, możliwość odwrócenia fazy sygnału, będziemy mieli wszelkie podstawy by uznać, iż testowana gitara jest warta uwagi wielu gitarzystów.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Korpus: dreadnought single cutaway
Płyta wierzchnia: jasny świerk
Boki i płyta dolna: klon
Szyjka: klon
Podstrunnica: palisander
Progi: 20
Elektronika: Fishman (Sonicore, Isys+)
Cena: 1450 PLN
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Główna 20A
03-113 Warszawa
tel. (22) 6161398
Internet: www.audiostacja.pl, www.jhs.co.uk
Test ukazał się w numerze 7/2012 miesięcznika Muzyk.