W ostatnich latach można zaobserwować wyraźne ożywienie wśród polskich producentów sprzętu muzycznego, którzy dzielnie stawiają opór zalewowi towarów z Dalekiego Wschodu. Nie jest to łatwe zadanie, zwłaszcza w czasach tak zwanego kryzysu, kiedy to muzycy, a więc potencjalni nabywcy, dotkliwie odczuwają skutki recesji. Receptą na sukces jest w tej sytuacji podwyższanie jakości przy możliwie niskich cenach produktów. Jedną z takich firm bardzo aktywnych na rynku polskim i od niedawna także poza granicami naszego kraju jest Hand Box. Firma ta z ponad dwudziestoletnią tradycją systematycznie poszerza swój asortyment i podnosi jakość swoich wyrobów współpracując z naszymi znanymi muzykami. Ostatnio w ofercie Hand Boxa pojawiły się nowe wzmacniacze basowe – Red Fighter oraz kolumny basowe Classic i Black Emperor. Urządzenia te, przeznaczone dla profesjonalistów, zaprojektowano oryginalnie i z gustem. Wyglądają efektownie i prezentują się okazale.
OPIS WZMACNIACZA
Red Fighter to wzmacniacz o dużej mocy zamknięty w metalowej obudowie typu rack o wysokości 2U. Moc urządzenia wynosi 2 × 500 W/4 Ohm lub w mostku 1000 W/8 Ohm. Zapewnia to wysoką dynamikę i czyste, klarowne brzmienie zarówno w salach koncertowych, jak i na scenach plenerowych. Głowa ta zbudowana jest w technologii hybrydowej: przedwzmacniacz jest wyłącznie lampowy – posiada 3 lampy ECC83, natomiast końcówka mocy oparta jest na wysokiej klasy tranzystorach MOSFET. Jest to więc połączenie klasycznych technologii stosowanych już kilkadziesiąt lat temu z nowoczesnymi osiągnięciami elektroniki w zakresie budowy szybkich końcówek mocy.
Na płycie czołowej wzmacniacza Red Fighter znajdziemy m.in. następujące elementy: gniazdo wejściowe (INPUT) typu jack 1/4”, przycisk MUTE wyciszający wzmacniacz z wyjątkiem wyjścia na tuner oraz pokrętło GAIN regulujące siłę sygnału wejściowego (kompensuje różnice sygnałów pomiędzy różnymi instrumentami, wynikającymi przede wszystkim z parametrów przetworników i układów kontrolujących ich brzmienie). Dalej umiejscowione są kolejne elementy: przycisk BRIGHT kontrolujący pasywny filtr rozjaśniający brzmienie (w pozycji wyciśniętej), dwa pokrętła aktywnej korekcji barwy – BASS odpowiedzialny za tony niskie i TREBLE za wysokie oraz przycisk SHIFT – filtr przesuwający punkt częstotliwości regulacji częstotliwości wysokich. Kolejnym elementem jest rozbudowana sekcja korekcji brzmienia autorstwa firmy Hand Box nazwana SOUND MATRIX. Składa się ona z dwóch przełączników 4-pozycyjnych wybierających określone częstotliwości (pozycje 1-3) oraz z dwóch pokręteł regulujących ich poziom o ±15 dB. W pozycji OFF oba selektory są nieaktywne. SOUND MATRIX może być włączony lub wyłączony przy pomocy dedykowanego przycisku lub sterownika nożnego. Jego aktywność sygnalizuje kontrolka LED w kolorze błękitnym. Wybierane częstotliwości to: 240 Hz, 660 Hz i 3740 Hz (pierwszy filtr) oraz 500 Hz, 1140 i 4050 Hz (drugi filtr). Można tutaj zaryzykować tezę, że SOUND MATRIX oddziałuje podwójnie w sposób aktywny na środkowe i wysokie tony instrumentów basowych. Ilość różnych kombinacji i ustawień jest spora. Dalszym elementem jest przycisk FET SHAPE wpływający na pracę tranzystorów i odwracający fazę sygnału. Tuż za nim umiejscowiony jest przycisk HEAD ROOM sterujący układem napięcia anodowego lamp przedwzmacniacza. Kolejne dwa pokrętła dotyczą regulacji ogólnej głośności obu stopni mocy – MASTER A i MASTER B. Obok nich znajdują się kontrolki typu LED, które wskazują pracę wszelkich zabezpieczeń wzmacniacza. Przy prawidłowej pracy urządzenia lampki te świecą w kolorze zielonym. W sytuacjach awaryjnych oraz kilka sekund po włączeniu lub wyłączeniu wzmacniacza kontrolki te świecą na czerwono. Następne dwa przyciski to włącznik/wyłącznik limitera (LIMIT) oraz włącznik trybu pracy w mostku obu stopni mocy (BRIDGE) wraz z kontrolką. Przy pracy w mostku kontrolka zapala się w kolorze błękitnym. Kolejnym elementem płyty czołowej jest gniazdo przełącznika nożnego (FOOTSWITCH), który służy do uaktywnienia lub wyłączenia systemu SOUND MATRIX. Skrajnie z prawej strony znajduje się włącznik sieciowy. Płyta frontowa zawiera jeszcze dwa chromowane uchwyty, otwory wentylacyjne oraz logo firmy Hand Box. Kolorystyka, jak widać na fotografiach, jest czerwono-czarno-srebrna.
Płyta tylna zawiera trzy gniazda wyjściowe typu Speakon firmy Neutrik, służące do przyłączenia zestawów głośników, gniazdo wyjściowe TUNER typu jack 1/4” oraz dwa gniazda jack 1/4” szeregowej pętli efektów – wysyłki (SEND) i powrotu (RETURN). Kolejne elementy to gniazdo XLR symetrycznego wyjścia liniowego na konsoletę zewnętrzną wraz z pokrętłem regulującym jego poziom (LEVEL) oraz z przełącznikiem odcinającym masę eliminującym ewentualne przydźwięki. Z prawej strony tylnej płyty znajduje się wiatrak pracujący dwustopniowo, służący do chłodzenia wzmacniacza. Sterowany elektronicznie wymuszony obieg powietrza ma zagwarantować równowagę termiczną urządzenia.
Egzemplarz wzmacniacza Red Fighter, który otrzymaliśmy do testu zamknięty był w efektownej skrzynce wykonanej ze sklejki drewna liściastego, pokrytej bejcą rustykalną i bezbarwnym lakierem półmatowym.
PRZEBIEG TESTU
Red Fighter testowałem w zestawie z nową kolumną firmy Hand Box z serii Black Emperor. Zbudowana jest ona również z bejcowanej sklejki drewna brzozowego wykończonej w stylu retro. Wyposażono ją w dwa 10-calowe głośniki niskotonowe firmy Stage Line o łącznej mocy 500 W RMS/4 Ohm oraz tweeter wysokotonowy z trójstopniową regulacją jego poziomu pracy. Głośniki te są wykonane w technologii neodymowej, dzięki czemu ciężar kolumny jest stosunkowo niewielki. Do testu użyłem tym razem dwóch gitar basowych czterostrunowych progowych – Fender Jazz Bass i Precision Bas oraz dwóch „bezprogowców” 5- i 6-strunowych – Carvin LB-75 oraz SMG Signature, a także kontrabasu akustycznego z przetwornikiem Wilkinson. Efekt już od początku, to znaczy przy neutralnej „zerowej” korekcji, był bardzo dobry. Wszystkie gitary basowe brzmiały bez zarzutu, zwłaszcza po drobnych zmianach korekcji, indywidualnych dla każdego instrumentu. System SOUND MATRIX jest rozbudowany, ale na szczęście niezbyt skomplikowany. Po kilku próbach można skutecznie znaleźć odpowiednie ustawienia. Może on być przydatny także przy szybkiej zmianie instrumentu podczas koncertu. Lampowy przedwzmacniacz spisuje się tutaj bardzo dobrze dając klasyczne, solidne i konkretne brzmienie. Moc tego zestawu jest bardzo duża nawet przy użyciu jednego zestawu głośnikowego. Brzmienie jest bardzo dynamiczne i selektywne z wyeksponowanym niskim środkiem. Trochę brakuje dołu przy użyciu basów z niską struną H (Low B), ale taka jest specyfika tego modelu kolumny. Według informacji producenta inne modele firmy Hand Box posiadają większą głębię brzmienia. Moje ulubione ustawienia uwzględniały niewielkie podbicie basów i niskiego środka (pierwszy filtr SOUND MATRIX), włączenie filtra SHIFT oraz minimalną redukcję tonów wysokich. Nieco inaczej było z kontrabasem, gdzie przy przetworniku piezo należało zdjąć dużo więcej sopranów. Kontrabas akustyczny, który jest specyficznym instrumentem i rządzi się swoimi prawami brzmiał na tym zestawie bardzo przyzwoicie. Model Red Fighter posiada wszystko to, czego oczekuje profesjonalny muzyk. Jedyną rzeczą, o której można by pomarzyć, to… mniejszy ciężar. Niestety, wzmacniacze o tak dużej mocy z użyciem tradycyjnych transformatorów i technologii lampowych muszą trochę ważyć.
PODSUMOWANIE
Red Fighter jest uniwersalnym w pełni profesjonalnym wzmacniaczem, który powinien usatysfakcjonować wybrednych i wymagających użytkowników. Jego walory, zarówno estetyczne jak i brzmieniowe, oceniam wysoko.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Moc: 2 × 500 W/4 Ohm; Bridge – 1000 W/8 Ohm
Przedwzmacniacz: lampowy (3 × ECC83)
Korekcja: BASS, TREBLE, filtr SHIFT, układ SOUND MATRIX
Inne funkcje: MUTE, BRIGHT, FET SHAPE, HEADROOM, limiter
Wejścia/wyjścia: INPUT, BALANCED LINE OUT [XLR], EFFECT LOOP (SEND, RETURN), TUNER OUT, FOOT SWITCH, SPEAKER (A, B, BRIDGE) [Speakon]
Ceny:
· 2490 PLN (head Red Fighter)
· 450 PLN (case)
· 1875 PLN (zestaw głośnikowy Black Emperor 2 × 10” + tweeter)
Do testu dostarczył:
Hand Box
Gąsówka-Osse 96
18-100 Łapy
tel. (85) 8141397
Internet: www.handbox.pl
Test ukazał się w numerze 1/2011 miesięcznika Muzyk.