Gdy zobaczyłem kolejne urządzenie będące częścią niewielkiego systemu nagłośnieniowego, zacząłem się zastanawiać nad sensem produkowania kolejnego modelu powermiksera, gdy na rynku jest ich mnóstwo. Odpowiedź znalazłem na stronie producenta. Miksery serii AMX są produkowane w Polsce, co również oznacza że są tu serwisowane, a oprócz tego, producent podejmuje się udzielania wszelkiej pomocy informacyjnej na temat swoich wyrobów telefonicznie.
OPIS
AMX-814 jest powermikserem, który fabrycznie umieszczono w skrzyni typu rack. Takie rozwiązanie uważam za bardzo praktyczne, ponieważ w skrzyniach transportowych typu rack, swoje urządzenia przechowuje większość dbających o sprzęt użytkowników. Umieszczenie AMX-814 w takowej obudowie pozwala użytkownikowi zaoszczędzić kilkaset złotych na kupnie dodatkowej skrzyni oraz redukuje ciężar urządzenia o ciężar jego obudowy. Do przenoszenia powermiksera służy solidny uchwyt umieszczony na górnej ściance. Na panelu tylnym obudowy testowanego urządzenia znajdziemy trzy otwory. Jeden z nich to typowy otwór wentylacyjny, w którym zamontowano stalową siatkę chroniąca wentylator. Dwa pozostałe umożliwiają dostęp do gniazda IEC wraz z bezpiecznikiem oraz do gniazd typu Speakon, służących do podłączenia zewnętrznych pasywnych zestawów głośnikowych. Panel miksera chroniony jest na czas transportu pokrywą, która zabezpieczona jest dwoma zaczepami. Po jej zdjęciu mamy dostęp do wszystkich elementów kontroli.
Tradycyjnie wykorzystamy opis tego, co znajduje się na panelu jako schemat pozwalający krok po kroku opisać całe urządzenie. Zacznę od opisu konsolety. Pierwszych sześć monofonicznych kanałów w AMX-814 jest identycznych więc ograniczę się do opisania jednego z nich. Do wprowadzania sygnału o poziomie mikrofonowym do kanału konsolety służy symetryczne gniazdo wejściowe MIC typu XLR. Tuż nad nim umieszczono gniazdo wejściowe typu jack 1/4” oznaczone jako LINE. Czułość we wszystkich kanałach można płynnie regulować za pomocą potencjometru obrotowego GAIN, umieszczonego nad pokrętłem VOL służącym do regulacji poziomu sygnału w kanale. Główki wszystkich potencjometrów GAIN są oznaczone kolorem czerwonym, natomiast wszystkich pokręteł służących do regulacji poziomu sygnału – granatowym. O zbyt wysokim poziomie sygnału wejściowego informuje dioda PEAK. Sygnał z każdego kanału testowanej konsolety może zostać wysłany do dowolnego urządzenia zewnętrznego (może to być dodatkowy procesor efektów czy linia monitorowa) lub do wewnętrznego procesora efektów. W tym celu kanały konsolety wyposażono w potencjometr ECHO/AUX, służący do regulacji poziomu sygnału wysyłanego na wyjście SEND, albo do wbudowanego procesora efektów. Główki wszystkich pokręteł ECHO/AUX oznaczono żółtą nakładką.
W każdym kanale testowanej konsolety zamontowano trójpasmowy korektor barwy. Korekcji dokonujemy za pomocą dedykowanych potencjometrów obrotowych w zakresie ±15 dB. Zawartość tonów niskich (ok. 100 Hz) w sygnale możemy regulować za pomocą potencjometru LOW, tonów średnich (ok. 1 kHz) – pokrętłem MID, a zawartość tonów wysokich (ok. 15 kHz) – gałką HI. Główki potencjometrów służących do regulacji barwy sygnału są w kolorze jasnoszarym oraz ich nakładki są w kolorze grafitowym. Stereofoniczne kanały konsolety różnią się zewnętrznie od monofonicznych tylko gniazdami wejściowymi. Wyposażono je mianowicie w parę gniazd wejściowych typu jack 1/4” (L/MONO, R). Jak już wspomniałem wyżej, sygnał każdego z kanałów konsolety może zostać wysłany do urządzenia zewnętrznego przez gniazdo wyjściowe typu jack 1/4” nazwane SEND. W przypadku gdy takowym urządzeniem zewnętrznym będzie procesor efektów, to powrót sygnału z zewnętrznego procesora możemy wprowadzić do AMX-814 poprzez dedykowane gniazda wejściowe typu jack 1/4” – AUX RETURN (L, R/MONO). Poziom sygnału powracającego z zewnętrznego urządzenia regulujemy dedykowanym potencjometrem obrotowym. W sytuacji gdy nie korzystamy z zewnętrznego procesora, sygnał z każdego kanału testowanej konsolety może zostać wysłany do wbudowanego procesora efektów. W przypadku testowanego egzemplarza, procesor DSP umożliwia korzystanie z jednego spośród szesnastu programów fabrycznych, przy czym w każdym z nich można edytować poziom głośności, efektu oraz jeden z parametrów. Wybór programów umożliwiają dwa przyciski oznaczone strzałkami. Dwupozycyjny wyświetlacz służy do wskazania aktualnie wybranego numeru programu. Włączenia bądź wyłączenia tego procesora można dokonać za pomocą dodatkowego przełącznika nożnego (nie został dołączony do kompletu gdyż nie jest jego częścią). Wspomniany wyżej przełącznik nożny możemy podłączyć do gniazda typu jack 1/4” oznaczonego jako FX FOOTSW.
AMX-814 umożliwia doprowadzenie zasilania typu Phantom +48V na złącza wszystkich gniazd wejściowych typu XLR jednocześnie. Uruchomienie zasilanie następuje po wciśnięciu dedykowanego przełącznika (jego aktywność sygnalizuje dioda). Do regulacji poziomu sygnału wyjściowego w sekcji MASTER służy potencjometr obrotowy VOL. Oprócz tego w tej sekcji znajdziemy potencjometr obrotowy BAL, służący do regulacji balansu pomiędzy poziomami sygnałów w lewym i prawym kanale panoramy stereofonicznej. Sumę sygnałów o poziomie liniowym możemy wysłać do zewnętrznego systemu nagłośnieniowego poprzez gniazda wyjściowe typu jack 1/4” oznaczone jako LINE OUT (L, R). Dodatkowo AMX-814 wyposażono w gniazdo słuchawkowe z niezależną regulacją poziomu sygnału. W sekcji MASTER umieszczono ponadto wskaźniki wysterowania zrealizowane na diodach LED. Każda z par oznaczona została odpowiednio oznaczona (-10 dB, 0 dB, CLIP, PROTECT). Ostatnia sygnalizuje uaktywnienie się zabezpieczeń, których jest dość dużo jak na takie urządzenie. Są to zabezpieczenia termiczne (system wyłącza się przy 95 stopniach w skali Celsjusza), przeciwzwarciowe, przeciw stałemu prądowi, przed częstotliwościami powyżej 20 kHz oraz inne… Stopień końcowy powermiksera AMX-814 pracujący w klasie AB, oferuje moc 2 × 400 W/4 Ohm.
WRAŻENIA
O podstawowych zaletach AMX-814 wspomniałem już na wstępie. Przede wszystkim – szybki serwis i możliwość konsultacji z producentem. Następnie – bardzo praktyczne rozwiązanie obudowy. Wśród zalet urządzenia należałoby również wymienić wygodę pracy, którą daje dobrze przemyślana konstrukcja i umiejscowienie poszczególnych potencjometrów na przednim panelu konsolety. Kolorowe wykończenia potencjometrów tradycyjnie ułatwiają ich szybkie odnalezienie podczas koncertu. Zarówno dynamika, jakość brzmienia, jak i pasmo przenoszenia są w pełni zadowalające. Korektory barwy są skuteczne i precyzyjne, procesor efektów brzmi naprawdę dobrze, a przy tym oferuje szerokie możliwości w kreowaniu brzmień. Testowane urządzenie jest poręczne, wygodne w transporcie oraz lekkie, co też ma duże znaczenie dla dedykowanej grupy użytkowników.
PODSUMOWANIE
Dostarczony do testów powermikser AMX-814 należy uznać za produkt wielofunkcyjny i dobrze brzmiący. Uniwersalność zastosowania urządzenia w połączeniu z jego ceną powodują, że należy polecić testowane urządzenia wszystkim tym, którzy pracują z małymi systemami nagłośnieniowymi i z niewielkimi (pod względem liczebności wykonawców) formacjami artystycznymi.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Moc wyjściowa: 2 × 400 RMS W/4 Ohm
Liczba kanałów: 14 (6 mono, 4 stereo)
Korekcja w kanałach: 3-pasmowa
Procesor efektów: 16 programów
Pasmo przenoszenia:
• mikser 25 Hz – 20 kHz
• końcówka mocy 20 Hz – 40 kHz (±0.5 dB)
Zniekształcenia harmoniczne (THD): <0.01% (20 Hz – 20 kHz)
Złącza: MIC IN [XLR] × 6, LINE IN × 6, STEREO IN (L/MONO, R) × 4, SEND, RETURN (L, R/MONO), LINE OUT (L, R), słuchawkowe, FOOTSW, SPEAKER (L, R) [Speakon]
Wymiary: 520 × 270 × 300 mm
Ciężar: 12.5 kg
Cena: 2285 PLN
Do testu dostarczył:
Hand Box
Gąsówka-Osse 96
18-100 Łapy
tel. (85) 8141397
Internet: www.handbox.pl
Test ukazał się w numerze 4/2011 miesięcznika Muzyk.