Jednym z najnowszych produktów brytyjskiej firmy Ashdown jest wzmacniacz basowy 427 Small Block. Zbudowany w technologii lampowej imponuje on swoją potęgą, mocą oraz gabarytami. Jego moc, jak na wzmacniacz lampowy, jest wielka i wynosi 427 W. Zaglądając przez siatkę wentylacyjną umieszczoną na górnej płycie urządzenia widzimy osiem osiem lamp mocy – model KT88 oraz trzy lampy ECC83, będące sercem przedwzmacniacza. Kolos ten posiada aż trzy różne transformatory.
WYGLĄD
Testowany wzmacniacz to przedstawiciel serii Valve, który przyciąga uwagę już samym wyglądem. Od lewej strony na płycie czołowej znajdują się dwa gniazda wejściowe – standardowe typu jack 1/4” (INPUTS). Pierwsze gniazdo – LOW – służy do przyłączania instrumentów o niskim sygnale wyjściowym, a więc instrumentów pasywnych. Następne gniazdo – HIGH – obsługuje instrumenty o wysokim sygnale wyjściowym, czyli aktywne. Celem uzyskania przesterowanego sygnału można instrumenty aktywne podłączyć do gniazda pasywnego (LOW). Następne dwa gniazda tego samego typu – EFFECTS – przeznaczone są do podłączania procesorów efektów. Pętla efektów jest standardowa i składa się z wysyłki sygnału (SEND) oraz powrotu (RETURN). Sekcja korekcji jest raczej prosta, dzięki czemu nie komplikuje procesu znajdowania optymalnego brzmienia. Korekcja odbywa się przy pomocy trzech pokręteł oraz trzech przełączników przesuwających częstotliwości danych potencjometrów. Kontrola jest trzyzakresowa i obejmuje kolejno tony średnie (MIDDLE), niskie (BASS) i wysokie (TREBLE). Przełącznik MIDDLE SHIFT zmienia zakres regulowanych częstotliwości średnich, przełącznik BASS SHIFT w górnej pozycji obniża częstotliwości regulacji basów, a przełącznik BRIGHT rozjaśnia ogólnie brzmienie. Firma Ashdown nie podaje dokładniejszych szczegółów i parametrów dotyczących korekcji brzmienia. Informuje tylko, że pokrętła są częściowo zależne od siebie, dlatego sugeruje użytkownikom eksperymentowanie i cierpliwe szukanie indywidualnych brzmień. Kolejna uwaga producenta dotyczy przełącznika BRIGHT, który nie działa przy ustawieniu pokrętła GAIN w pozycji maksymalnej. Kolejnym elementem płyty czołowej jest właśnie wspomniany potencjometr kontrolujący poziom sygnału wysyłanego przez przedwzmacniacz do stopnia mocy wyjściowej, regulowanego przez następne pokrętło – MASTER. Przy ustawieniu niskiej wartości regulatora GAIN i wysokiej MASTER brzmienie instrumentu jest czyste. Odwrotne ułożenie tych pokręteł daje sygnał bardziej nasycony i przesterowany. Poniżej, pomiędzy regulatorami GAIN i MASTER znajduje się przełącznik MUTE, którego celem jest wyciszenie wzmacniacza podczas zmiany instrumentu, strojenia itp. Kolejny przełącznik – PRE POST – określa, czy sygnał z wyjścia liniowego jest prze korekcją (PRE) – pozycja dolna lub po korekcji (POST) – pozycja górna. Ostatnim elementem płyty czołowej jest klasyczny wskaźnik VU wysterowania wzmacniacza, za którym znajdują już tylko otwory wentylacyjne.
Płyta tylna „głowy” 427 daje dostęp do gniazda sieciowego wraz z kieszonką bezpieczników oraz podwójnego włącznika zasilania prądem sieciowym – OFF/PREHEAT (służącego do podgrzania lamp) oraz STANDBY/FULL, włączającego urządzenie gotowe do pracy. Z prawej strony panelu tylnego znajdują się m.in. dwa gniazda jack 1/4” – stereofoniczne symetrycznego wyjścia liniowego (DI OUT) na zewnętrzną konsoletę mikserską oraz LINE IN, które w tym modelu wzmacniacza nie jest aktywne i nie należy go uwzględniać. Poniżej znajdują się trzy wyjścia głośnikowe typu Speakon, które służą do podłączenia zestawu lub kilku zestawów głośnikowych w ścisłej zależności od impedancji. Możliwości kombinacji są spore i można tutaj przyłączać zestawy o łącznej impedancji 8, 4 lub 2 Ohm, ale tylko do odpowiednich gniazd.
Wzmacniacz jest wykończony estetycznie. Jego narożniki chronią metalowe narożniki pokryte czarnym chromem. Do przenoszenia służą dwa uchwyty pasowe zamocowane na górze. Chłodzenie urządzenia odbywa się zarówno biernie poprzez liczne otwory wentylacyjne, jak i wymuszonym obiegiem powietrza przez wentylator. Wymiary urządzenia są następujące: 610 mm (szerokość), 362 mm (wysokość) i 300 mm (głębokość). Wzmacniacz waży aż 35 kg.
WRAŻENIA Z TESTU
Wzmacniacz 427 Small Block testowałem w pomieszczeniu o dobrych parametrach akustycznych. Tym razem do testu użyłem kilku gitar basowych różnych firm oraz kontrabasu akustycznego i elektrycznego. Gitary basowe były zarówno progowe, jak i bezprogowe, 4-, 5- i 6-strunowe. Trzeba przyznać, że brzmienie gitar basowych było bardzo oryginalne i dynamiczne, na pewno odmienne od wzmacniaczy zbudowanych w technologii tranzystorowej. Zakres palety brzmieniowej jest też spory, zależny nie tylko od ustawień korekcji, ale także od stopnia nasycenia obwodu lampowego przedwzmacniacza. Do rockowej i popowej muzyki wzmacniacz ten pasuje idealnie. Moc jest bardzo duża, ale i gabaryty, zwłaszcza niestety ciężar, są spore. Small Block waży około 40 kg i bez pomocy drugiej osoby przenoszenie jego nie należy do łatwych zadań. A do tego jeszcze dochodzi zestaw głośnikowy (jeden lub kilka)…
Jedyne drobne mankamenty, które zauważyłem, to dosyć głośna praca wiatraka chłodzącego urządzenie oraz trzask przy przełączaniu BASS SHIFT (tylko za pierwszym razem po każdorazowym włączeniu wzmacniacza; przy kolejnych próbach trzask na szczęście nie występuje).
WNIOSKI KOŃCOWE
Ashdown 427 Small Block to poważny sprzęt przeznaczony dla profesjonalistów zakochanych w brzmieniu lampowym, grających często na dużych scenach. W moim odczuciu najbardziej pasuje do muzyki rockowej i popowej, co nie oznacza, ze nie może być z powodzeniem stosowany także w innych gatunkach muzyki. Jego walory brzmieniowe i estetyczne oceniam wysoko. 427 Small Block jest produkowany w Wielkiej Brytanii.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE:
Moc: 427 W RMS
Lampy: KT88 × 8, ECC83 × 2, ECC82 × 2, ECC99 × 1
Korekcja: 3-pasmowa + MID SHIFT, BASS SHIFT, BRIGHT
Złącza: INPUTS (LOW, HIGH), EFFECTS (SEND, RETURN), DI OUT, LINE IN, SPEAKERS × 3 [Speakon]
Wymiary: 610 × 362 × 300 mm
Ciężar: 35 kg
Cena: 9780 PLN
Do testu dostarczył:
SoundTrade
ul. Kineskopowa 1
05-500 Piaseczno
tel. (22) 6320285
Internet: www.soundtrade.pl, www.ashdownmusic.com
Test ukazał się w numerze 4/2011 miesięcznika Muzyk.