Firmy Beyerdynamic nie trzeba nikomu przedstawiać – dla większości użytkowników ta nazwa jest synonimem wysokiego poziomu jakości. Dostarczone do testów mikrofony TG V50d i TG V70d pochodzą z nowej serii Touring Gear. Czy uzyskają one taką popularność jak istniejące od lat wyroby Beyerdynamic? Tego akurat w teście nie odkryjemy, ale o wadach i zaletach testowanych mikrofonów się dowiemy.
Rodzina mikrofonów Touring Gear obejmuje kilkadziesiąt modeli wykorzystujących szereg nowo opracowanych rozwiązań technologicznych. W jej skład wchodzą zarówno tradycyjne, estradowe mikrofony wokalne, mikrofony nagłowne i typu lavalier, jak również mikrofony przeznaczone do nagłaśniania perkusji oraz innych instrumentów. Linia TG obejmuje mikrofony dynamiczne i pojemnościowe o różnych charakterystykach kierunkowości.
TG V50d
TG V50d to dynamiczny mikrofon wokalny o charakterystyce kardioidalnej. Umieszczono go w litej, metalowej obudowie pokrytej od zewnątrz cienką warstwą sztucznego tworzywa amortyzującego skutki delikatnych uderzeń. Głowicę mikrofonu umieszczono na elastycznym zawieszeniu dzięki któremu lepiej przenosi ona wysokie częstotliwości oraz – dzięki specjalnym otworom – jest odporniejsza na sprzężenia zwrotne szczególnie w niższym odcinku pasma. Głowicę mikrofonu osłonięto stalową siatką. Wewnątrz siatki umieszczono filtr wytłumiający niepożądane efekty powstające na skutek błędów dykcji, podmuchów powietrza oraz zbyt ekspresyjnie wymawianych sybilantów. Kształt siatki ochronnej oprócz walorów estetycznych i funkcji zabezpieczającej zwiększa również „odporność” mikrofonu na niepożądane przydźwięki powstające na skutek rozmaitych przyczyn podczas użytkowania mikrofonu na scenie. TG V50d wyposażono standardowo w gniazdo wyjściowe typu XLR. Mikrofon jest sprzedawany wraz z uchwytem i opakowaniem ochronnym.
TG V50d charakteryzuje się dobrą dynamiką sygnału i wysokim jego poziomem wyjściowym. Mimo stosunkowo wyrównanego pasma przenoszenia daje się wyczuć delikatne wzmocnienie pasma górnego środka w okolicach 5 kHz oraz 9 kHz. Ważnym atutem mikrofonu jest jego odporność na sprzężenia zwrotne. To pozwala z kolei na większe pole manewru przy ustawianiu czułości w konsoletach analogowych. Przy współpracy z konsoletami cyfrowymi testowany mikrofon, a raczej sygnał wychodzący z niego, jest dość stabilny mimo dużej dynamiki, co zdecydowanie ułatwia pracę realizatora. Głos ludzki nagłaśniany za pomocą TG V50d brzmi naturalnie i selektywnie.
TG V70d
Model ten jest dynamicznym mikrofonem wokalnym o charakterystyce hiperkardioidalnej. Podobnie jak opisywany wyżej mikrofon, także TG V70d jest umieszczony w litej, metalowej obudowie. Jest ona podobna do obudowy TG V50d. Głowicę mikrofonu umieszczono na elastycznym zawieszeniu umożliwiającemu dwustopniowe wzmocnienie częstotliwości wysokich. Dzięki specjalnym otworom w zawieszeniu oraz specjalnie opracowanemu kształtowi powierzchni jest ona odporniejsza na sprzężenia zwrotne. Głowicę mikrofonu osłonięto czarną, stalową siatką. Wewnątrz siatki umieszczono filtr wytłumiający. Kształt siatki ochronnej jest podobny do kształtu siatki TG V50d. Także w tym modelu mamy standardowe wyjście XLR. Także ten mikrofon jest sprzedawany wraz z uchwytem i ochronnym etui.
TG V70d oferuje nieco jaśniejsze brzmienie niż TG V50d. Do podstawowych zalet tego mikrofonu należałoby zaliczyć selektywne brzmienie oraz większą odporność na sprzężenia zwrotne. Oczywiście praca z tym mikrofonem wymaga od wokalisty nieco większej precyzji w umieszczaniu mikrofonu względem źródła dźwięku, ale wysiłek ten zostanie nagrodzony wyrównanym brzmieniem testowanego mikrofonu. TG V70d dobrze sprawdza się zarówno przy nagłaśnianiu głosów damskich jak i męskich. Głosy nagłaśniane za pomocą TG V70d wyróżniają się w miksach o dość gęstej fakturze.
PODSUMOWANIE
Testowane mikrofony to dowód na to, że pewne marki (w tym przypadku Beyerdynamic) są symbolem dobrej jakości. Uważam ze TG V50d i TC V70d są ciekawą propozycją zarówno dla dużych jak i małych firm nagłośnieniowych oraz dla indywidualnych wykonawców. Oba mikrofony występują także w wersji z włącznikiem (odpowiednio TG V50d s, TG V70d s).
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
TG V50d
Typ: dynamiczny
Charakterystyka: kardioidalna
Pasmo przenoszenia: 50 Hz – 17 kHz (80 Hz – 17 kHz przy większej odległości, mierzone przy 1 m)
Impedancja: 600 Ohm
Czułość: 2.4 mV/Pa (±3 dB)
Wymiary: 54 (średnica) × 185 mm
Ciężar: 270 g
TG V70d
Typ: dynamiczny
Charakterystyka: hiperkardioidalna
Pasmo przenoszenia: 25 Hz – 18 kHz (90 Hz – 16 kHz przy większej odległości, mierzone przy 1 m)
Impedancja: 280 Ohm
Czułość: 3.2 mV/Pa (±2.5 dB)
Wymiary: 54 (średnica) × 185 mm
Ciężar: 345 g
Ceny: 429 PLN (TG V50d), 468 PLN (TG V50d s) 663 PLN (TG V70d), 702 PLN (TG V70d s)
Do testu dostarczył:
Mega Music
ul. Leśna 15
81-876 Sopot
tel. (58) 5511882
Internet: pro.megamusic.pl, www.beyerdynamic.com
Test ukazał się w numerze 11/2011 miesięcznika Muzyk.