Firma Knaggs Guitars została założona w 2009 roku. Doświadczony lutnik Joe Knaggs i ekspert od marketingu Peter Wolf to specjaliści z ogromnym doświadczeniem, dlatego szybko zrobiło się głośno o tych instrumentach. Knaggs to gitary akustyczne i elektryczne, a ich poszczególne serie nazywają się Chesapeake, Influence i Quebec. Drewno i materiały są starannie dobrane i na najwyższym poziomie. Wszyscy pracownicy to bardzo wykwalifikowani profesjonaliści.
OPIS
Do testu otrzymaliśmy pochodzącą z serii Chesapeake gitarę Choptank Tier 3, będącą jedną z trzech odmian tego modelu. Instrument ten możemy kupić z korpusem wykonanym z olchy lub jesionu bagiennego. Nam do testów przypadła ta druga wersja w tajemniczym wykończeniu Aged Ivory. Korpus jest płaski z lekkim zaokrągleniem przy bokach i jednym wycięciem cutaway. Skala jaką obdarzono ten instrument wynosi 25.5”. Radius to 8.5”, a kształt szyjki oznaczono jako „52” (1 5/8” do 2 3/16”). Do gryfu użyto drewna klonowego, natomiast rodzaj drewna na podstrunnicę możemy sobie wybrać (do wyboru palisander lub klon). Do testów dostarczono wersję z podstrunnicą palisandrową, na której umieszczono 22 progi wykonane z cienkiego drutu. Kropki do orientacji wykonano z tworzywa sztucznego i umieszczono na 3, 5, 7, 9, 12, 15, 17, 19 i 21 progu. Na główce instrumentu widnieje logo firmy, a na płytce zakrywającej śrubę do regulacji pręta widnieje nazwa modelu. Klucze umieszczone są w jednym szeregu. Siodełko szyjki wykonano z kości, co polepsza przenoszenie dźwięku i lepsze strojenie. Mostek określony przez producenta nazwą Chesapeake, wygląda jak nowoczesny mostek skrzyżowany z mostkiem od telecastera. Struny są zakładane przez korpus, co lepiej wpływa na sustain instrumentu. Siodełka mostka wyglądają na masywne i nie ma między nimi luzu, więc instrument możemy ustawić bardzo precyzyjnie.
Przetwornik mostkowy jest zamontowany skośnie właśnie na tym mostku. Całą resztę elektroniki czyli dwa przetworniki jednocewkowe (przy szyjce i na środku), potencjometry i przełącznik umieszczono na płytce ochronnej z wenge. Wszystkie przetworniki zamknięto w kremowych obudowach, ale istnieje możliwość zamówienia ich w czarnej wersji. Do zmiany konfiguracji pickupów służy standardowy 5-pozycyjny przełącznik. Do dyspozycji mamy ponadto trzy pokrętła – dwa służące do regulacji barwy oraz jedno regulujące głośność. Zaczepy do paska zamontowano tradycyjnie. Fabrycznie założone struny to tzw. „dziesiątki”. Jak wspomniałem, testowany egzemplarz charakteryzuje się wykończeniem Aged Ivory. Gitarę możemy też zamówić w wykończeniach Golden Natural, Hickory Burst, Opaque Black czy English Walnut. Futerał oczywiście dostajemy z gitarą.
WRAŻENIA
Gitara Choptank Tier 3 na sucho jest dość głośna, a gryf choć nie należy do cienkich fajnie leży w dłoniach. Podłączamy i sprawdzamy jak gra na wzmacniaczu. Na czystym kanale w pozycji bridge uzyskujemy dźwięk bardziej typu Tele, co akurat osobiście lubię. Twarda, mocna barwa na której świetnie brzmią country’owe i bluesowe zagrywki. W połączeniu z środkowym przetwornikiem uzyskujemy bardziej funkowy, skompresowany sound. Bardzo fajnie też brzmią rozłożone akordy. W pozycji middle barwa jest ciemniejsza i uzyskujemy lekko brudny dźwięk. W pozycji czwartej zaokrągla nam się dźwięk, bardziej kompresuje i powstaje taka fajna „klucha”. Świetna barwa dla miłośników stratów okrągła, z fajnym środkiem. Hendrix i Stevie Ray Vaughan byliby zadowoleni z tego brzmienia. Ostatnia pozycja to dużo więcej pasma dolnego i silniejszy sygnał, dobra barwa solowa. Zmieniając ustawienia wzmacniacza i dodając efekty uzyskuje się szeroką paletę brzmień od jazzowych po rockowe. Instrument fajnie brzmi na kanałach typu crunch. Po długim czasie grania gitara nadal stroi, a katuje ją cały czas. Na ciężkim przesterze też wszystko działa – fajny dół i środek. Mimo wszystko single to single i nie są przeznaczone do grania metalu. W wysokich pozycjach gitara jest wygodna i mamy dostęp do ostatnich progów.
PODSUMOWANIE
Słychać i widać, że mamy do czynienia z instrumentem z wysokiej półki. Osprzęt i wykonanie na najwyższym poziomie. Jeśli chodzi o brzmienie to Choptank Tier 3 przypomina mi skrzyżowanie Tele ze Stratem. Instrument ma wiele możliwości barwowych i świetnie nadaje się do grania bluesa, jazzu, country, funku, popu i rocka. Cieszę się że na naszym krajowym rynku pojawiają się takie gitary, cena nie jest niska, ale instrument jest wart tych pieniędzy. Czekam tylko aż ktoś z moich znajomych pojawi się z tym instrumentem na scenie.
Tekst: Łukasz Kulczak
DANE TECHNICZNE
Korpus: jesion bagienny lub olcha
Płytka ochronna: wenge
Szyjka (wklejana): klon
Podstrunnica: palisander lub klon
Ilość progów: 22
Menzura: 25.5”
Mostek: stały (Chesapeake)
Przetworniki: 3 jednocewkowe
Elektronika: 5-pozycyjny przełącznik, VOLUME, TONE × 2
Wykończenie: Golden Natural, Hickory Burst, Opaque Black, English Walnut, Aged Ivory
Cena: 11,500 PLN
Do testu dostarczył:
Sound Service
Am Spitzberg 3
DE-15834 Rangsdorf
tel. w Niemczech: +49 (0) 33708-933-0
tel. w Polsce: 503 146 513
Internet: www.sound-service.eu, www.knaggsguitars.com
Test ukazał się w numerze 11/2011 miesięcznika Muzyk.