Amerykańska firma Ampeg ma bardzo bogatą historię sięgającą korzeniami lat czterdziestych XX wieku. Początkowo produkowała lampowe wzmacniacze basowe o niewielkiej mocy oraz kontrabasy elektryczne (Ampeg „baby bass”). Wielki przełom w produkcji urządzeń Ampega nastąpił w latach sześćdziesiątych, kiedy to moc wzmacniaczy basowych dramatycznie wzrosła; najpierw do 50 W (combo B-15), a w 1969 roku nawet do 300 W. Hitem stały się prototypy lampowych głów SVT, wykonane pospiesznie na zamówienie menadżera grypy The Rolling Stones z myślą o trasie koncertowej tego zespołu po Stanach Zjednoczonych. Nowe wzmacniacze i zestawy głośnikowe serii SVT zostały owacyjnie przyjęte zarówno przez Stonesów, jak i przez innych znanych muzyków i wkrótce stały się wyznacznikiem klasycznego brzmienia basu w muzyce rockowej. Z czasem Ampeg wprowadził do produkcji wzmacniacze tranzystorowe, które ukazywały się w różnych wersjach i odmianach. Obecna produkcja tej firmy obejmuje nadal głównie wzmacniacze basowe, choć wprowadzono niedawno także wzmacniacze gitarowe oraz planowane jest wznowienie gitar basowych z lat 60. z przezroczystym korpusem wykonywanym z pleksi. Do testu otrzymaliśmy combo basowe serii Bassamp – model BA300-210.
Jest to urządzenie o dosyć pokaźnych gabarytach, którego moc wynosi 300 W RMS @ 4 Ohm. „Sercem” modelu BA300-210 jest wzmacniacz klasy D zbudowany w technologii hybrydowej, wyposażony w przedwzmacniacz z obwodem lampowym (lampa 12AX7) oraz tranzystorową końcówkę mocy. Testowane combo to jedna z dwóch wersji BA300. W tym przypadku wyposażono ją w dwa 10-calowe głośniki niskotonowe oraz przetwornik wysokotonowy. Dostępna jest też wersja z jednym głośnikiem 15” i tweeterem.
OGÓLNY OPIS WZMACNIACZA
Combo BA300-210 jest typowym sprzętem przeznaczonym do nagłaśniania basu na małej lub średniej scenie: w klubach, salach koncertowych, czy niewielkich imprezach plenerowych. Konstrukcja wzmacniacza sprawiła, że panel kontrolny przedwzmacniacza jest umiejscowiony na górze. Na panelu tym znajdziemy m.in. dwa gniazda wejściowe typu jack o standardowej średnicy 1/4 cala, przeznaczone do instrumentów z elektroniką pasywną (0 dB Input) i aktywną (-12 dB), kontrolkę Peak/Mute wskazującą czerwonym światełkiem błyskającym zbyt silne sygnały lub światełkiem ciągłym wyciszenie wzmacniacza, przycisk Mute odcinający sygnał wejściowy (wycisza wzmacniacz, ale umożliwia ciche strojenie poprzez wyjście TUNER OUT) oraz pokrętło Volume regulujące siłę sygnału wchodzącego do przedwzmacniacza, także potencjometr Master (ogólna kontrola głośności wzmacniacza). Do edycji barwy służy kilka różnych elementów. Pierwszym z nich jest trzypasmowy korektor podbijający lub obcinający o 18 dB następujące pasma akustyczne: tony niskie (Bass) w paśmie 40 Hz, tony średnie (Mid) w paśmie 400 Hz i tony wysokie (Treble) – w paśmie 10 kHz. Na panelu znalazły się także przełączniki aktywujące układy podbijające wybrane odcinki pasma – Ultra Hi (podbija tony wysokie w paśmie 8 kHz o 9 dB) i Ultra Low (podbicie basów w paśmie 100 Hz o 9 dB), jak również pięciozakresowy przełącznik Style pomagający w uzyskaniu pożądanego brzmienia. Poszczególne charakterystyki brzmienia w kolejnych pozycjach są następujące: redukcja tonów średnich w pasmie 500 Hz o 25 dB, analogiczna redukcja o 12 dB, korekcja liniowa „płaska” bez ingerencji, podbicie o 5 dB tonów wysokich w paśmie 2 kHz i powyżej, obcięcie tonów niskich o 6 dB w paśmie 50 Hz i poniżej. Do dyspozycji mamy też sekcję kompresora (Compression) składającą się z kontrolki LED wskazującej jego uaktywnienie, pokrętła Treshhold regulującego próg zadziałania kompresora (od -6 dB do -30 dB) i włącznika/wyłącznika (On/Off).
Na tylnej płycie wzmacniacza umieszczono z kolei m.in. dwa wyjścia liniowe (jack 1/4” i XLR) z pokrętłem regulującym poziom wysyłanego przez nie sygnału oraz przełącznikami Pre/Post (umożliwia wybór sygnału liniowego przed lub po korekcji przedwzmacniacza) i Gnd Lift. Wzmacniacz wyposażono również w dwa niesymetryczne gniazda pętli efektów typu jack 1/4” – wysyłki sygnału (SEND) i powrotu (RETURN) oraz wyjście do tunera.
Combo BA300-210 zostało wykończone czarnym mocnym materiałem winylowym. Jak już wspomniałem, wyposażono je w dwa głośniki niskotonowe o średnicy 10 cali (zaopatrzone w magnes ceramiczny) oraz głośnik wysokotonowy, którego poziom reguluje pokrętło Horn Level Control umieszczone na tylnej ściance. Głośniki osłania szary materiał przypominający wzmacniacze typu retro, a narożniki comba ochraniają metalowe osłony. Na tylnej płycie kolumny (w jej dolnej części) znajdują się dwa okrągłe otwory bass reflex zwiększające jej dynamikę. Do przenoszenia sprzętu służą dwa wygodne uchwyty boczne oraz jeden umiejscowiony na górnej ściance. W transporcie pomocne są również kółka.
WRAŻENIA Z TESTU
Wzmacniacz BA300-210 testowałem przez kilkanaście dni w różnych warunkach akustycznych. Do testu użyłem kilku gitar basowych oraz kontrabasu akustycznego. Brzmienie gitar basowych było bardzo dobre, jak na combo o średnich gabarytach. Kontrabas akustyczny brzmiał przyzwoicie, ale nie tak dobrze w moim odczuciu, jak gitary basowe. Pożyteczny i wygodny okazał się przełącznik Style, który ułatwia szybką zmianę brzmienia wzmacniacza. Najbardziej odpowiadały mi pozycje 2 – obcięcie tonów średnich o 12 db w paśmie 500 Hz oraz 3 – korekcja „płaska”. Imponująca jest dynamika i szerokie pasmo brzmienia tego comba.
KRÓTKIE PODSUMOWANIE
Wzmacniacz Ampeg BA300-210 może okazać się korzystnym wyborem dla basistów poszukujących niewielkiego comba o dobrym i uniwersalnym brzmieniu. Jego funkcjonalność i prosta obsługa to dalsze jego zalety. Reasumując jest to profesjonalny produkt, który powinien zadowolić wymagającego klienta.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Moc: 300 W RMS/4 Ohm
Głośniki: 2 × 10” + tweeter z regulacją głośności
Korekcja: 3-pasmowa + Ultra Hi, Ultra Low, Style
Inne funkcje: kompresor
Złącza: INPUT (0 dB, -12 dB), LINE OUT × 2 [jack 1/4”, XLR], EFFECTS LOOP (SEND, RETURN), TUNER OUT
Wymiary: 540 × 546 × 406 mm
Ciężar: 29 kg
Cena: 4130 PLN
Do testu dostarczył:
Music Info
ul. Madalińskiego 11a
30-303 Kraków
tel. (012) 2672480
Internet: www.music.info.pl, www.ampeg.com
Test ukazał się w numerze 6/2009 miesięcznika Muzyk.