Dostarczone do testów efekty marki VOX należą do nowej serii Tone Garage, zaprojektowanej tak, by każdy posiadacz tych urządzeń czuł się wyjątkowo. Wszystko, zaczynając od wyglądu zewnętrznego po funkcjonalność, zostało staranie przemyślane. Wykonanie obudowy nawiązującej do estetyki kultowych samochodów, utworzenie czegoś na miarę prawdziwego logotypu dla nazwy każdego z efektów, zastosowanie lamp w niektórych efektach, opracowanie nowoczesnych technologii obróbki sygnału gitarowego… to są tylko wybrane cechy urządzeń Tone Garage.
FLAT 4 BOOST (FL4BT)
Ten efekt podłogowy jak sama nazwa wskazuje służy skokowego zwiększenia poziomu sygnału gitarowego. Nazwa efektu powoduje, że użytkownik spodziewa się boostera, który nie koloryzuje sygnału, jednak konstruktorzy zaoferowali nieco więcej. Oprócz True Bypass – co w naszych czasach jest raczej normą niż wyjątkową cechą – w efektach Tone Garage zastosowano unikalny sposób przetwarzania sygnału gitarowego gwarantujący brak niezaplanowanych zniekształceń. Na skutek tego każdy z efektów (w tym FLAT 4 BOOST) wyposażono w włącznik prądowy nazwany STANDBY/ON – na wzór i podobieństwo wzmacniaczy lampowych. Po włączeniu efektu lampa 12AX7 jest podświetlana granatową diodą, co niewątpliwie podnosi atrakcyjność urządzenia. Konstruktorzy opracowali nowy sposób wykorzystywania lampy w efektach FLAT 4 BOOST, STRAIGHT 6 DRIVE oraz V8 DISTORTION. Nazwano go Hi-Volt i polega on na tym, że 6 baterii AA wystarczają do pracy lampy z napięciem 20 V (!) w taki sposób by uzyskać dynamikę sygnału podobną do tej, jaką lampy wytwarzają w wzmacniaczach pracując z napięciem 200 V.
FLAT 4 BOOST umieszczono w aluminiowej obudowie w kolorze żółtym. W górnej części obudowy użytkownik widzi wspomnianą już, podświetlaną w czasie aktywnego trybu pracy urządzenia lampę. Od spodu mamy dostęp do pojemnika na baterie. W bocznych ściankach tradycyjnie znajdziemy gniazda wejściowe i wyjściowe oraz gniazdo służące do podłączenia zasilacza zewnętrznego, a także wspomniany już przełącznik STANDBY/ON. W pracy samego efektu możemy regulować następujące parametry: poziom sygnału wzmocnionego (VOLUME), stopień przesterowania sygnału wzmocnionego (GAIN) oraz zawartość tonów niskich i wysokich w sygnale wzmocnionym (LOW, HIGH). Regulacje wyżej wymienionych parametrów umożliwiają cztery potencjometry obrotowe umieszczone w górnej części obudowy. Oprócz tego testowane urządzenie umożliwia dodatkowe wzmocnienie środkowego odcinka pasma. Uaktywnienie tego trybu umożliwia dedykowany przełącznik MID BOOST.
Opisywany booster umożliwia kreowanie ogromnej ilości brzmień. Przy odpowiednich ustawieniach rzeczywiście nie koloryzuje sygnału, ale w razie potrzeby umożliwia delikatną modyfikację sygnału z instrumentu. FLAT 4 BOOST dobrze współpracuje ze wzmacniaczami lampowymi oraz z innymi efektami podłogowymi serii Tone Garage.
V8 DISTORTION (V8DS)
Drugi z testowanych efektów umożliwia uzyskiwanie tradycyjnego lampowego brzmienia typu distortion, i to brzmienie jest rzeczywiście dynamiczne, zadziorne i selektywne jak w najlepszych wzmacniaczach lampowych. W sumie po tym stwierdzeniu dalszą część testów można by uznać za nieco mniej istotną, ale opiszę urządzenie dokładniej. Co do kwestii wykorzystywanych technologii, wyglądu i konstrukcji, V8 utrzymano w tej samej konwencji co model opisany powyżej. Gniazdo wejściowe na prawym boku, wyjściowe na lewym, też podświetlana, ale tym razem na czerwono lampa, ten sam typ głównego włącznika urządzenia, dioda wskazująca stan aktywności urządzenia, cztery potencjometry, przełącznik nożny… bardzo dobrze przemyślany wygląd zewnętrzny.
W testowanym urządzeniu możemy regulować poziom sygnału (VOLUME), stopień nasycenia przesteru (GAIN), zawartość tonów niskich (BASS) oraz barwę (TONE). To ostatnie pokrętło jest czymś w rodzaju odpowiednika potencjometrów PRESENCE we wzmacniaczach lampowych. Oprócz tego możemy wybrać skokowo obszar w środkowym odcinku pasma częstotliwości gdzie obróbka sygnału będzie bardziej wyeksponowana (MID SHIFT).
V8DS oraz STRAIGHT 6 DRIVE podobają mi się z tej serii najbardziej. W przypadku V8DS urzeka nie tylko wygląd, ale przede wszystkim brzmienie efektu. Jest to prawdziwy, agresywny, lampowy distortion, za pomocą którego możemy ustawić zarówno brzmienie do wyrazistych partii solowych, jak i do masywnych riffów gitarowych. Podstawowe cechy brzmienia to klarowność, dynamika i coś, co sprawia, że jest to brzmienie typu vintage, ale takie jakby mocno „podkręcone”.
STRAIGHT 6 DRIVE (ST6OD)
Ten efekt podłogowy to prawdziwy overdrive, przypominający w brzmieniu legendarne, ciepłe brzmienia klasycznych wzmacniaczy VOX. Oprócz podświetlania lampy na zielono (zgodnie z kolorem obudowy) zewnętrznie ten efekt nie rożni się od poprzednich (oczywiście mowa tu o umieszczeniu gniazd i potencjometrów). Tak jak w V8DS, także w tym urządzeniu możemy regulować poziom sygnału, stopień nasycenia przesteru, zawartość tonów niskich oraz barwę. W modelu ST6OD mamy ponadto do dyspozycji przełącznik BRIGHT.
STRAIGHT 6 DRIVE wygląda i brzmi spektakularnie. Intensywny kolor obudowy koresponduje z intensywnie ciepłym, potężnym, a jednocześnie miękkim i stonowanym brzmieniem efektu. Ciekawostką jest działanie potencjometrów barwy, które nie zmieniają sygnału w sposób znaczący, a jednak zmiany są bardzo odczuwalne w obrazie dźwiękowym całego utworu, wykonywanego z zespołem. Z jednej strony zmiany są istotne, a z drugiej… w każdej pozycji brzmienie jest na tyle ciekawe, że użytkownik zaczyna się zastanawiać czy nowe ustawienia nie są ciekawsze, gdyż brzmienie nie przestaje być atrakcyjnym.
TRIKE FUZZ (TRFZ)
W tym efekcie nie zastosowano lampy, lecz mimo to brzmieniowo TRIKE FUZZ nie odstaje od pozostałych urządzeń tej serii. Miejsce, w którym w innych efektach Tone Garage znajduje się lampa, w TRIKE FUZZ jest podświetlane na czerwono, a przez „okienko” widzimy płytkę drukowaną. Skrajne potencjometry w tym modelu służą do regulowania poziomu sygnału (VOLUME) i nasycenia przesteru (GAIN). Dwa środkowe potencjometry umożliwiają regulację poziomu sygnału odstrojonego o 2 oktawy niżej niż oryginalny oraz regulacji barwy sygnału odstrojonego o oktawę wyżej niż oryginalny. Przełącznik w testowanym efekcie jest 3-pozycyjny i umożliwia wybór jednego z trzech trybów pracy. Dzięki temu możemy dodawać albo sygnał wyższy o oktawę (ustawienie +), albo niższy o jedną i dwie oktawy (-), albo wszystkie jednocześnie (BOTH). Taka konstrukcja efektu pozwala kreować rozmaite barwy kojarzone przez gitarzystów jednoznacznie z efektem FUZZ.
TRIKE FUZZ jest efektem pozwalającym uzyskiwać brzmienia nieco bardziej eksperymentalne niż pozostałe efekty z serii Tone Garage. Ogólne cechy tego efektu to potęga i wyrazistość brzmienia. TRIKE FUZZ będzie stanowił bardzo ciekawe uzupełnienie w arsenale środków do kreowania brzmienia każdego gitarzysty.
PODSUMOWANIE
Testowane urządzenia są ciekawą propozycją dla wielu gitarzystów, poszukujących własnego brzmienia i ceniących dobre jakościowo efekty. Każde z testowanych urządzeń z serii Tone Garage jest godne polecenia. Należy oddać hołd tym, którzy pracowali nad estetyką wyglądu zewnętrznego tych efektów. Odnoszę wrażenie, że tym razem w VOX podjęto próbę stworzenia kolejnych „kultowych” urządzeń. Zobaczymy czy się przyjmą…
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Impedancja wejściowa: 1 MOhm (V8DS, ST6OD, FL4BT), 680 Ohm (TRFZ)
Impedancja wyjściowa: 2.2 kOhm
Lampa (V8DS, ST6OD, FL4BT): ECC83 / 12AX7
Wejścia/wyjścia: INPUT, OUTPUT
Zasilanie: 6 baterii AA lub zewnętrzny zasilacz 9V
Wymiary: 87 × 132 × 63 mm
Ciężar: 420 g (bez baterii)
Cena każdego z efektów: 499 PLN
Do testu dostarczył:
Mega Music
ul. Leśna 15
81-876 Sopot
tel. (58) 5511882
Internet: www.megamusic.pl, www.voxamps.com
Test ukazał się w numerze 2/2014 miesięcznika Muzyk.