Minęły już czasy gdy słowo powermikser kojarzyło się przede wszystkim z dużym ciężarem urządzenia i dość skromnymi możliwościami obróbki sygnału. Produkowane obecnie urządzenia tego typu oferują naprawdę duże możliwości, ale nawet wśród nich APM 120 wydaje się oferować o wiele więcej. Nie traćmy zatem czasu na ogólniki i zobaczmy co „potrafi” APM 120.
OPIS I MOŻLIWOŚCI
Testowany powermikser to urządzenie o gabarytach 565 × 450 × 145 i ciężarze 15.2 kg. Jest to mikser o konstrukcji desktop pozwalający na obróbkę dwunastu sygnałów (w tym dwóch stereofonicznych) za pomocą korektora barwy oraz 24-bitowego procesora efektów wyposażonego w 256 fabrycznych ustawień. Obrobiony sygnał można wysłać do pasywnych zestawów głośnikowych i odtwarzać w trybie stereofonicznym z mocą 500 W na kanał. To tylko wierzchołek góry lodowej możliwości APM 120. Zacznijmy zatem badać je szczegółowo. Najpierw wygląd – testowany powermikser skonstruowano tak że wszystko – potencjometry, gniazda, diody znajduje się w górnym panelu obudowy. Jedynie gniazda wyjściowe służące do sterowania pracą zestawów głośnikowych umieszczono w tylnej ściance obudowy. W niej umieszczono również wyłącznik prądowy i gniazdo do podłączenia zasilacza. Tam tez znajdziemy uchwyty służące do przenoszenia urządzenia. Można też zamontować mikser w skrzyni transportowej typu rack – w tym celu mikser wyposażono w zestaw montażowy znajdujący się w komplecie.
Teraz sam mikser. Do dyspozycji mamy osiem kanałów monofonicznych oraz dwa stereofoniczne. Tory mono zostały rozdzielone (przynajmniej wizualnie) na dwie grupy. Ma to związek z zasilaniem Phantom +48V, które możemy załączać niezależnie właśnie dla grup obejmujących kanały 1-4 i 5-8. Same kanały są jednak identyczne, zatem dla opisu wykorzystamy tylko jeden z nich. Sygnał o poziomie mikrofonowym wprowadzamy poprzez symetryczne gniazdo wejściowe typu XLR oznaczone MIC. Przedwzmacniacze mikrofonowe są rzeczywiście niskoszumowe i oferują bardzo dobra dynamikę sygnału. Tuż pod gniazdem mikrofonowym umieszczono gniazdo wejściowe typu jack 1/4”, służące do wprowadzania do kanału sygnału (zarówno symetrycznego jak i niesymetrycznego) o poziomie liniowym. Jeszcze niżej umieszczono gniazdo insertowe typu jack 1/4”. Czułość w każdym monofonicznym kanale możemy regulować za pomocą potencjometru obrotowego Gain w zakresach 0 – -45 dB lub +15 – -30 dB w zależności od gniazda wejściowego którym wprowadzamy sygnał do konsolety. O obecności sygnału na złączach gniazda wejściowego informuje dedykowana dioda. Plastikowe „gałki” potencjometrów Gain są białe. Każdy monofoniczny kanał wyposażono w filtr górnoprzepustowy 75 Hz o nachyleniu zbocza 18 dB/okt., uaktywniany za pomocą dedykowanego przełącznika. Kolejnym elementem jest trzypasmowy korektor barwy. Każde z pasm możemy regulować w zakresie ±15 dB. Pasma HI oraz LOW mają ustawioną fabrycznie częstotliwość graniczną (odpowiednio 12 kHz i 80 Hz), natomiast pasmo MID jest półparametryczne. Dla pasma środkowego możemy sami ustalać częstotliwość dedykowanym potencjometrem w zakresie 100 Hz – 8 kHz. Gałki wszystkich potencjometrów obrotowych służących do regulacji barwy sygnału (z wyjątkiem MID FREQ) są oznaczone na granatowo. Sygnał z każdego kanału APM 120 może zostać wysłany niezależnie do trzech zewnętrznych urządzeń, a także „przepuścić” go przez wewnętrzny procesor efektów. W tym celu mikser wyposażono w cztery niezależne szyny AUX. W przypadku pierwszej i drugiej sygnał może być pobierany zarówno przed jak i po korekcji – wyboru dokonujemy odpowiednimi przełącznikami. Główki tych potencjometrów obrotowych AUX oznaczono zielonym kolorem nakładki plastikowej. Dwa kolejne oznaczono DFX1 EXT i DFX2 INT. Jak łatwo się domyśleć pozwalają one wysłać sygnał odpowiednio do zewnętrznego i wewnętrznego procesora efektów. Dla odróżnienia, te gałki w sekcji AUX oznaczono na żółto. Do dyspozycji mamy też regulację położenia w panoramie stereofonicznej oraz naturalnie poziom sygnału w każdym kanale. Do tego ostatniego służy wygodny potencjometr suwakowy. Sygnał w każdym z kanałów można wyciszyć za pomocą przycisku Mute, albo wysłać na gniazdo słuchawkowe w celu „podsłuchu” za pomocą przycisku PFL. O zbyt wysokim poziomie sygnału w kanale informuje dedykowana dioda.
Stereofoniczne kanały APM 120 wyposażono w dwa gniazda wejściowe typu jack 1/4”. W przypadku tych torów korektor jest czteropasmowy, a każdy odcinek pasma (HI 12 kHz, HI MID 3 kHz, MID LOW 500 Hz, LOW 80 Hz) możemy regulować w zakresie ±15 dB. Reszta elementów kontroli jest taka sama jak w kanałach mono (jedyna różnica to pokrętło Balance zamiast Pan).
Testowany mikser wyposażono w dwie pary gniazd typu cinch umożliwiających wprowadzanie lub wysyłanie sygnału do/ z urządzeń zewnętrznych. Sumę sygnałów możemy wysyłać do systemu nagłośnieniowego lub rejestrującego poprzez dwie pary gniazd wyjściowych typu jack 1/4”, oznaczonych jako ST OUT (L, R) i ST SUB OUT (L, R). Oprócz tego istnieje możliwość wysłania monofonicznej sumy sygnałów do urządzenia zewnętrznego poprzez dedykowane gniazdo typu jack 1/4”. Wyjście MONO OUT może być użyte do sterowania aktywnym zestawem subbasowym – w tym celu mikser wyposażono w filtr dolnoprzepustowy (80 – 120 Hz). Poziom sygnału na gniazdach oznaczonych jako ST OUT i ST SUB OUT oraz MONO OUT regulujemy suwakami ST OUT i MONO OUT. Poziom sumy sygnałów wyjściowych odzwierciedla podwójny rząd diod. Wysyłkę DFX2 INT można wykorzystać jako czwarta szynę AUX używając gniazda wyjściowego DFX 2 SEND. Sygnały z urządzeń do których wysyłamy sygnały z pierwszych trzech szyn AUX możemy wprowadzić do miksera poprzez dedykowane pary gniazd ST SUB IN 1 – 3. Możliwe jest wysyłanie sygnałów powrotnych na dowolna szynę AUX. Oprócz tego mikser wyposażono w dwa gniazda wejściowe typu jack 1/4” służące do wprowadzenia sygnału bezpośrednio do wzmacniaczy. Praktycznie testowany mikser umożliwia wysłanie każdego sygnału na każda możliwą szynę lub na wszystkie naraz. Dodatkowo mikser wyposażono w gniazdo służące do podłączenia lampy oświetlający panel miksera. APM 120 wyposażono również w dziewięciopasmowy korektor barwy za pomocą którego można regulować poziomy sygnałów w zakresie od ±15 dB. Czas na opis procesora efektów. Obsługa tego procesora jest wyjątkowo prosta. Do dyspozycji mamy dwa obrotowe przełączniki – pierwszym (Presets) wybieramy program, a drugim (Variations) – jego odmianę. Procesor oferuje szesnaście odmian każdego z szesnastu programów: Vocal 1, Vocal 2, Large Hall, Small Hall, Large Room, Small Room, Plate, Tape Reverb, Spring Reverb, Mono Delay, Stereo Delay, Flanger, Chorus, Rev + Delay, Rev + Flanger, Rev + Chorus. Możliwa jest także obsługa procesora za pomocą nożnego przełącznika podłączonego do dedykowanego gniazda. Testowane urządzenie może pracować zarówno jako zwykły mikser przy wyłączonych wzmacniaczach jak i jako powermikser przy włączonych końcówkach mocy. Wzmacniacze mogą pracować w trzech trybach: MAIN L + MAIN R, AUX 1 + MONO oraz BRIDGE. Pasywne zestawy głośnikowe o dedykowanych parametrach można podłączyć poprzez gniazda typu Speakon i jack 1/4” umieszczone w tylnym panelu.
WRAŻENIA
Możliwości APM 120 są naprawdę imponujące. Urządzenie sprawuje się doskonale – jakość przetworników mikrofonowych jest bardzo dobra, a brzmienie procesora efektów niemal doskonałe. Poziom szumu jest również dość niski, co wyróżnia APM 120 wśród podobnych mikserów. Wygoda obsługi jest oczywista ze względu na kolorowe oznaczenia potencjometrów, podświetlane przyciski oraz dobrze przemyślaną konstrukcję płyty górnej.
PODSUMOWANIE
Alto APM 120 to wielofunkcyjny i dobrze „brzmiący” produkt. Sprawdzi się on na scenie w przypadku muzyków wykorzystujących własne systemy odsłuchowe, a także w małym systemie nagłośnieniowym w klubach, pubach, salach konferencyjnych i domowych studiach nagraniowych.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
Moc: 2 × 500 W EIAJ/4 Ohm; Bridge 1000 W EIAJ/8 Ohm
Ilość kanałów 12 (8 mono, 2 stereo)
Zasilanie Phantom: +48V dla grup kanałów (1-4, 5-8)
Korekcja: 3-pasmowa z „przemiatanym” środkiem (mono), 4-pasmowa (stereo), 9-pasmowy korektor graficzny w sekcji Master
Wbudowany procesor efektów 256 programów
Złącza: MIC IN [XLR] × 8, LINE IN × 8, LINE IN (L/MONO, R) × 2, INSERT × 8, TAPE IN (L, R), TAPE OUT (L, R), ST OUT (L, R), ST SUB OUT (L, R), MONO OUT, P.AMP IN (L, R), ST SUB IN (L/MONO, R) × 3, AUX SEND × 2, DFX SEND × 2, FOOTSWITCH, słuchawkowe, SPEAKER (A × 2, B × 2)
Wymiary: 565 × 450 × 145 mm
Ciężar: 15.2 kg
Cena: 2600 PLN
Do testu dostarczył:
SoundTrade
ul. Kineskopowa 1
05-500 Piaseczno k/Warszawy
tel. (022) 6320285
Internet: www.soundtrade.pl, www.altoproaudio.com
Test ukazał się w numerze 8/2008 miesięcznika Muzyk.