Minęło już ponad dwadzieścia lat od powstania gitar basowych serii SR firmy Ibanez. Te popularne i cieszące się dobrą opinią instrumenty nadal podlegają ewolucji. Zmiany dotyczą zarówno sfery lutniczej (dobór gatunków drewna, korekty w budowie korpusu i gryfu, sposobów lakierowania), a także strony elektrycznej (dobór przetworników, komponentów elektronicznych) oraz akcesoriów.
SR4000E to należący do najwyższej serii SR Prestige czterostrunowy bas. Jest to elegancki i profesjonalny instrument wyprodukowany w Japonii. Zbudowany jest ze szlachetnych gatunków drewna egzotycznego. Bas ten ma klasyczną konstrukcję bolt-on, co oznacza, że szyjka jest przytwierdzona czterema śrubami do korpusu. Teoretycznie konstrukcja taka sprzyja osiągnięciu tradycyjnego brzmienia z szybszym atakiem dźwięku i z krótszym wybrzmieniem w porównaniu do instrumentów o konstrukcji monolitu (neck-through-body). SR4000E wyposażono w pięcioczęściowy gryf zbudowany z trzech segmentów drewna wenge, oddzielonych dwiema listwami drewna bubinga. Korpus ma klasyczny kształt o niewielkich rozmiarach i jest wykonany z drewna mahoniowego, bejcowanego w kolorze czarnym. Pięcioczęściowa konstrukcja gryfu wpływa korzystnie na jego stabilność oraz wyrównuje brzmienie. Dodatkowe wzmocnienie gryfu stanowi regulowany od strony główki metalowy pręt. Podstrunnica modelu SR4000E jest wykonana z drewna wenge. Umieszczono na niej 24 progi o średniej grubości. Na podstrunnicy widnieją czytelne znaczniki w owalnym kształcie. Łagodnie profilowane i niewielkie kształty gryfu i korpusu wpływają korzystnie na komfort grania. Gryf (typ Atlas 4 HP) jest raczej wąski i cienki w porównaniu z instrumentami czterostrunowymi innych firm. Szerokość gryfu na siodełku wynosi 38 mm, a na wysokości 24 progu 60 mm. Jego grubość na pierwszym progu wynosi 19.5 mm, a na dwudziestym czwartym – 22.5 mm. Rozstaw strun na mostku jest raczej standardowy i wynosi średnio 19 mm. Radius, czyli promień krzywizny łuku podstrunnicy wynosi 305 mm. Menzura jest także standardowa i wynosi 34 cale (864 mm). Gryf jest wykończony bezbarwnym lakierem z lekkim połyskiem, co stanowi wystarczające zabezpieczenie, a sprzyjająco wpływa na komfort gry lewej ręki. Korpus jest wykończony z kolei transparentnym lakierem lekkim połyskiem w kolorze ciemnym, prawie czarnym. Kolor ten producent określa symbolem TKF (Transparent Black Flat).
Wszystkie modele SR Prestige są wyposażone w dwa amerykańskie przetworniki firmy Bartolini. Są to pasywne, dwucewkowe (humbuckery) robione na zamówienie według specyfikacji Ibaneza (model Bartolini Custom). Oba przetworniki wyglądają identycznie i posiadają charakterystyczny, zaokrąglony profil adekwatny do promienia krzywizny łuku gryfu (radiusa). Przetworniki te dają bardzo dynamiczne, wyrównane i nowoczesne brzmienie. Sygnał z przetworników wspomagany jest układem aktywnym z trzyzakresową korekcją barwy dźwięku nazwanym Power Curve III. Przedwzmacniacz ten kontroluje następujące elementy: ogólną głośność, mieszanie sygnału obu przetworników, tony niskie i wysokie oraz średnie z parametryczną regulacją. Dwupozycyjny przełącznik umożliwia włączanie i wyłączanie korektora. Układ aktywny mocno wzbogaca brzmienie basu SR4000E. Przedwzmacniacz ten jest zasilany baterią 9 V. Szkoda, że nie znajduje się ona w osobnym schowku, umożliwiającym szybką jej wymianę. Akcesoria są raczej typowe dla wyższych modeli Ibaneza. Mostek – Mono-Rail IV oraz stroiki Gotoh wykończone są grafitowym chromem z połyskiem (Cosmo Black). Gniazdo wyjściowe jest umiejscowione na płycie czołowej instrumentu pod kątem ostrym, co jest ciekawym i wygodnym rozwiązaniem. Brzmienie tego basu jest nowoczesne, klarowne i czytelne w każdym rejestrze. Dynamika jest spora, co może być przydatne przy wykonywaniu bardziej agresywnych gatunków muzycznych.
W moim subiektywnym odczuciu bardzo ładne brzmienie można osiągnąć wykorzystując tylko jeden przetwornik – przy mostku – z podbitymi tonami niskimi lub oba naraz z niewielką korekcją. Spektrum brzmieniowe jest szerokie, aczkolwiek brakuje mi trochę naturalnej głębi niskich częstotliwości i ciepła klasycznych instrumentów. Trudno wyrazić słowami subiektywne preferencje i odczucia brzmieniowe, ale dla mnie to brzmienie jest trochę za bardzo sterylne i płaskie. Być może wynika to z mocno „odchudzonych” gabarytów instrumentów serii SR lub umiejscowieniu przetwornika zbyt blisko mostka. Kolejnym atutem modelu SR4000E jest wysoki komfort gry, co szczególnie powinni docenić muzycy nie posiadający dużej dłoni. Na uwagę zasługuje też estetyczne, dokładne i solidne wykonanie tego basu.
Tekst: Zbigniew Wrombel
Cena (z twardym futerałem): 4890 PLN
Producent: Ibanez, www.ibanez.com
Dystrybutor: Interton
Test ukazał się w numerze 1/2012 miesięcznika Muzyk.