Mikrofony AKG Perception swoim pojawieniem się na rynku wprowadziły duże zamieszanie, po raz pierwszy bowiem renomowany producent mikrofonów wypuścił swój produkt w tak konkurencyjnej cenie. Nie minęło zbyt wiele czasu, a już mamy nową serię mikrofonów Perception – do testów trzymaliśmy dwa „skrajne” modele, Perception 120 oraz Perception 420. Zobaczmy, czy i na ile różnią się one od pierwowzorów.
OPIS
Nowa seria mikrofonów Peception „na oko” różni się niewiele od starej – taka sama obudowa i nieco inny „grill”, zakończony w droższym modelu srebrnym pierścieniem. Mikrofony są niezwykle solidnie wykonane, jest to prawdziwy odlew a nie zwinięta blacha. Mocowanie do statywu odbywa się za pomocą połączenia gwintowanego a nie „na zacisk” i jest zdecydowanie bezpieczniejsze, również uchwyty mocujące, mimo, że chińskie, są solidne, a połączenia gwintowane nie wymagają nadludzkiej siły. Model 120, najtańszy w kolekcji, dostarczany jest w kartonowym pudełku i wyposażony jest tylko w sztywny uchwyt, natomiast model 420 zaopatrzono w elegancką walizeczkę i solidny uchwyt elastyczny. Nietypowy uchwyt elastyczny ze względu na gwint prawdopodobnie musi pochodzić od firmy AKG i trudno będzie coś tańszego dopasować, warto więc przed zakupem przemyśleć, czy kłopoty związane z jego brakiem rekompensują różnice w cenie – zwłaszcza, że mikrofon Perception 120 w istotny sposób różni się od swojego „poprzednika”, modelu Perception 100 – i na plus i na minus. Oba testowane mikrofony mają tłumiki sygnału wyjściowego oraz filtry górnoprzepustowe, i tak jak tłumik 20 dB będzie niezwykle przydatny, tak filtr o częstotliwości granicznej 300 Hz i nachyleniu 12 dB/okt. wydaje się być mniej użyteczny… dopóki go nie włączymy. Droższy z mikrofonów, Perception 420, ma wkładkę z dwoma membranami, i to umożliwia zmianę charakterystyki kierunkowej – mikrofon może mieć charakterystykę dookólną, kardioidalną lub ósemkową. To jednak nie jedyna różnica – mikrofony różnią się też średnicą wkładki. Model Perception 420 ma „pełnowymiarową” wkładkę o średnicy jednego cala, model Perception 120 (w odróżnieniu od Perception 100) ma wkładkę o średnicy 2/3 cala, nie jest więc według standardów mikrofonem wielkomembranowym. Z drugiej strony mniejsza średnica wkładki umożliwiła umieszczenie dodatkowej warstwy gąbki, w pewnym stopniu tłumiącej zakłócenia powstające podczas ruchu powietrza, czyli po prostu „pyki” na głoskach wybuchowych.
TESTUJEMY
Oba testowane mikrofony mają poziom wyjściowy tego samego rzędu, co używany przeze mnie do testów porównawczych Neumann TLM 103, w związku z tym porównanie brzmienia jest ułatwione. Zgodnie z tym, czego się spodziewałem, znając serię Perception, brzmienie nowych mikrofonów nie zaskoczyło mnie. Jest ono bardzo dobre. Zwłaszcza model Perception 420 brzmi „blisko”, charakteryzując się „otwartością” bez przesadnej jasności, charakterystycznej dla tanich dalekowschodnich mikrofonów. Oczywiście to wciąż AKG, a więc nie są to mikrofony brzmiące łagodnie, tylko raczej ostro. Co ciekawe, mimo mniejszej membrany tańszy mikrofon Perception 120 nie brzmi dużo gorzej – owszem, bezpośrednie porównanie ujawnia brak tej „głębi”, ale już inne wykonanie prawie całkowicie maskuje różnice brzmieniowe. Tłumik jest przydatny, zwłaszcza w modelu 420, charakteryzującym się większym poziomem wyjściowym. Warto pamiętać, że tłumik w mikrofonie znajduje się przed układem przedwzmacniacza, tak więc nawet jeżeli nasz przedwzmacniacz mikrofonowy nie przesterowuje się podczas nagrań głośnych instrumentów perkusyjnych, bezpieczniej jest aktywować tłumik w mikrofonie, co może zapobiec przesterowaniu elektroniki mikrofonu. Oba mikrofony testowane były z głosami lektorskimi i pokazały pełną przydatność podczas nagrań reklamowych. Zwłaszcza droższy model, mimo, że jaśniejszy, doskonale brzmiał po „dopaleniu”, choć przyznać trzeba, że tańszy, mimo, że nieco bardziej „płaski”, również się bronił. Najciekawsza rzecz – filtr górnoprzepustowy, według instrukcji odcinający „wszystko poniżej” 300 Hz, okazuje się być bardzo przydatny i na pewno ma niższą częstotliwość graniczną albo mniejsze nachylenie charakterystyki. Odcięcie na 300 Hz w praktyce stosuje się w mikrofonach podczas nagrań filmowych w trudnych warunkach, a brzmienie tak nagranego głosu jest niezwykle charakterystyczne i niezbyt ładne. W serii Perception filtr lekko tłumi najniższe częstotliwości i w niczym nie szkodzi nawet niskim głosom lektorskim, „na ucho” mając częstotliwość graniczną przynajmniej dwa razy mniejszą. Ciekawe… ale to dobrze, bo klasyczny filtr typu „video” byłby całkowicie nieprzydatny. Dodatkowa osłona „przeciwwietrzna” wbudowana w mikrofon Perception 120 nie zastępuje tradycyjnej „pończochy”, ale w sytuacjach awaryjnych, zachowując ostrożność i odpowiednio ustawiając mikrofon, nagranie lektorskie może się udać, zwłaszcza z towarzyszeniem filtra. Różne charakterystyki kierunkowe dostępne w modelu Perception 420 przydadzą się w niektórych sytuacjach, i wprawdzie tradycyjnie mikrofon o charakterystyce dookólnej brzmi „najpełniej” i ma najrówniejszą charakterystykę częstotliwościową, to jednocześnie pozbawiony jest efektu zbliżeniowego i wymaga lepszego pomieszczenia – warto rozważyć nietestowany model Perception 220, będący w tym przypadku swego rodzaju „złotym środkiem”.
PODSUMOWANIE
Oba testowane mikrofony stanowią bardzo ciekawą propozycję. Cena, zwłaszcza modelu Perception 120 jest bezkonkurencyjna – mimo filtra i tłumika jest on tańszy od modelu Perception 100! Wprawdzie wkładka nie jest „pełnowymiarowa”, ale w praktyce w tej kategorii cenowej nie to ma znaczenie, a brzmienie, które jest bardzo dobre. Trzeba wspomnieć o „pośrednim” modelu Perception 220 – duża membrana i uchwyt elastyczny to istotne argumenty, w sumie uchwyt nawet ważniejszy. Mikrofon Perception 420 kosztuje tyle samo ile poprzedni model 400, tu można mieć wątpliwości, co wybrać – tak naprawdę nie wiadomo, czym i czy w ogóle te dwa modele się różnią. Ogólnie „odświeżone” mikrofony serii Perception są niezwykle ciekawą propozycją, stanowiąc poważną konkurencję dla mniej markowych produktów. Zwłaszcza model Perception 120 ze swoją ceną stanowi niezwykle atrakcyjną ofertę, musimy tylko pamiętać o braku uchwytu elastycznego. Za taką cenę jednak nie ma co marudzić.
Tekst: Przemysław Ślużyński
WYBRANE DANE TECHNICZE
Pasmo przenoszenia: 20 Hz – 20 kHz
Czułość: 18 mV/Pa (Perception 120), 28 mV/Pa (Perception 420)
Maksymalny SPL: 130 dB (Perception 120), 135 dB (Perception 420), bez tłumika
Poziom szumu, ważony-A: 22 dB (Perception 120), 16 dB (Perception 420)
Ceny: 392 PLN (Perception 120), 839 PLN (Perception 420)
Do testu dostarczył:
ESS Audio
ul. Graniczna 17
05-092 Łomianki-Dąbrowa
tel. (022) 7514246
Internet: www.essaudio.pl, www.akg.com
Test ukazał się w numerze 8/2008 miesięcznika Muzyk.