Elektroniczne instrumenty dęte nigdy nie były mocną stroną producentów instrumentów muzycznych i elektroniki. Były to bardzo rzadkie zjawiska na rynku muzycznym, by potem ulegać w ciągu lat jedynie kosmetycznym zmianom. W przypadku omawianego kontrolera modyfikacje polegają jednak na przemyślanych poprawkach, w wyniku których producent zmniejszył gabaryty i wagę przez usunięcie wbudowanego syntezatora obecnego w poprzednim modelu. Na takie zmiany zdecydowała się firma Akai, która jest producentem omawianego jakiś czas temu na łamach naszego miesięcznika instrumentu EWI 4000s. W wyniku zmian powstał lżejszy, mniej skomplikowany instrument o nazwie EWI USB. Firma Akai jako pierwsza na świecie w swoich instrumentach typu EWI zastosowała dwa tryby EWI (dęty instrument elektroniczny dla saksofonistów, oboistów lub flecistów) oraz EVI (dęty instrument elektroniczny wentylowy).
Testowany instrument dęty a raczej kontroler, jest przeznaczony głównie do współpracy z komputerem za pomocą portu USB. Akai wypuszczając na rynek EWI USB wyszedł po raz kolejny naprzeciw oczekiwaniom muzyków grających na instrumentach dętych takich jak saksofon, flet, obój czy nawet instrumenty dęte blaszane. Muzycy ci swoje umiejętności gry mogą teraz spożytkować korzystając z łatwego w obsłudze kontrolera sprzężonego z komputerem za pomocą portu USB, który pozwoli na nagrywanie i edycję dźwięków używając dedykowanego do tego instrumentu programu Garritan Aria Player. Dzięki swoim cechom ergonomicznym zbliżonym do cech fletu, saksofonu czy trąbki grający będzie mógł łatwo wprowadzić swój ślad dźwiękowy korzystając z zapisu w postaci MIDI lub Wave. Wieloletnie doświadczenie w budowie podobnych instrumentów pozwoliło konstruktorom z AKAI zaproponować tym razem profesjonalny, łatwy w obsłudze, tani kontroler pozbawiony wewnętrznego modułu dźwiękowego. Pomimo łatwości w obsłudze, EWI USB dzięki oprogramowaniu jest pełnym możliwości barw, brzmień i ekspresji instrumentem, który może się sprawdzić na scenie jak również w studiu nagraniowym.
BUDOWA
EWI USB jest następcą EWI 4000s. W obu modelach brak dźwigni i klap jak w klasycznych instrumentach dętych. Zastąpiono je 13 czujnikami, które podczas gry trzeba idealnie pokryć palcami, (chwyty odpowiadające konkretnemu instrumentowi) by uzyskać odpowiedni dźwięk. Precyzyjne pokrycie czujników może być jedynym problemem dla niewprawionego muzyka. Standardem w tego typu kontrolerach Akai jest zastosowanie trybu opalcowania „multi fingering” przeznaczonego nie tylko dla instrumentów dętych drewnianych. Również w modelu EWI USB dzięki zastosowaniu innowacyjnego rozwiązania „multi fingering” poza grającymi na flecie, saksofonie czy oboju również muzycy grający na instrumentach dętych blaszanych jak trąbka, tuba czy puzon wentylowy będą mogli grać trzema palcami prawej ręki tak jak w przypadku instrumentów wentylowych. Pomyślano nawet o takich szczegółach jak glissando głębsze lub płytkie wykorzystując odpowiednią klapę. Wszystkie czujniki dotykowe umieszczone są na korpusie kontrolera w takich miejscach gdzie w instrumentach znajdują się klapy. Dla grających na instrumentach dętych blaszanych wentylowych zarezerwowano dla kontroli prawej ręki „3 wentyle” oraz klapy trylowe. Kciuk prawej ręki kontroluje pitchbend służący do płynnej zmiany wysokości dźwięku w zakresie określonego interwału. Wibrato uzyskuje się poprzez pulsacyjne, delikatne przygryzanie ustnika. Dla małych dłoni (krótkie palce) istnieje możliwość regulacji poprzez przesunięcie klap obsługiwanych przez mały palec prawej ręki. Na tylnej części kontrolera znajduje się Pich Bend, port USB, płytki uziemienia, rolki oktawowe, hak do podwieszania instrumentu podczas grania i przycisk Reset, który używamy w przypadku zawieszenie się kontrolera lub potrzeby dostrojenia barwy instrumentu.
OPROGRAMOWANIE
Moją intencją nie jest tłumaczenie instrukcji obsługi, ale przybliżenie najważniejszych funkcji jakie spełnia dołączone, nieskomplikowane w obsłudze oprogramowanie. Kontynuacją myśli uproszczenia do maksimum kontrolera EWI USB przy zachowaniu pełnej jego funkcjonalności jest z pewnością dołączone do niego oprogramowanie Garritan Aria Player. Prosty Setup zainstaluje nam program podzielony na 3 podgrupy: Setup Controls, Performance Controls, Controller Configuration.
W głównym oknie EWI Configuration znajdziemy 3 podgrupy umożliwiające edycję dźwięku. Pierwsza podgrupa Setup Controls pozwala nam na ustawienie poszczególnych cech kontroli wydobywania dźwięku i programowanie funkcji ekspresji poprzez regulację czujników: siły zadęcia, siły docisku (zgryzu), zakresu glissanda, ustalenia czasu reakcji od momentu dotyku klapy do uzyskania dźwięku. Elektroniczne wydobycie dźwięku następuje szybciej niż w instrumentach akustycznych, dlatego możliwość opóźnienia w milisekundach uzyskiwanych dźwięków powinna zminimalizować problem niechcianych dźwięków wydobywanych przez przypadkowy dotyk któregoś z czujników. Należy pamiętać, że EWI USB nie ma dźwigni mechanicznych tak jak to jest w przypadku np. saksofonu. Pożądaną wysokość dźwięku uzyskujemy dzięki zwarciu jednocześnie w tym samym czasie odpowiedniej ilości czujników osadzonych na instrumencie w tym płytki uziemienia. To jedyna trudność, którą można opanować w krótkim czasie. W oknie Performance Controls możemy wybrać kanał MIDI, pożądany strój (transpozycja) 12 półtonów w górę i w dół, oraz dostępne w oprogramowaniu typy palcowania (chwytów) charakterystycznych dla instrumentów takich jak saksofon, flet, obój czy instrumenty dęte. Controller Configuration to miejsce gdzie dostępna jest konfiguracja czujników odpowiedzialnych za ekspresję, siłę zadęcia, opóźnienie wydobywanego dźwięku charakterystyczne dla poszczególnych instrumentów, siłę ataku przy zadęciu czy wibrato poprzez szybką zmianę docisku wargi do ustnika tak jak to się robi w przypadku akustycznego instrumentu dętego np. saksofonu. W tym oknie można również ustawić kierunek (w górę lub w dół) płynnego przejścia w ustalonym zakresie interwału z dźwięku do dźwięku (glissando). Dla tych 3 podgrup wspólną cechą jest możliwość „resetowania” (powrotu do ustawień fabrycznych) lub odtworzenie wcześniej zapisanych ustawień użytkownika.
Przechodząc do samego już ustawionego programu w oknie Podglądu Kanałów (Channels Overview) mamy do dyspozycji Mikser (Mix), w którym możemy przygotować cztery kanały, ale z możliwością wykorzystania tylko jednego z nich podczas grania. Dla każdego z kanałów przeznaczono trzy główne parametry: głośność, panoramę i pogłos. Kontrolery w tym oknie pozwalają na zmiany parametrów takich jak głośność i strój podczas przejścia z instrumentu na instrument. Reverb to miejsce, w którym znajdziemy oprócz wielu „gotowców” możliwość dowolnego edytowania tego efektu za pomocą ośmiu pokręteł. W oknie informacji ogólnej (About) dowiemy się o systemie.
Początkującego muzyka najbardziej może cieszyć możliwość nagrywania bez dodatkowego oprogramowania plików audio z rozszerzeniem .WAV (komputery PC) i .AIFF (MAC OS). Prosty, nieskomplikowany program do nagrywania (Record-Stop-Name File) pozwoli nam na błyskawiczne nagranie ścieżki MIDI i audio.
WRAŻENIA OGÓLNE
Jak już wspomniałem, omawiany kontroler Akai to modyfikacja poprzednika EWI 4000s, której celem było maksymalne uproszczenie. Dzięki pięciu kategoriom: dęte drewniane, blaszane, strunowe, perkusyjne i syntezatorowe mając do dyspozycji 75 różnorodnych gotowych, realistycznie brzmiących barw EWI USB był natychmiast gotowy do użytku. Szybki dostęp do każdej z barw i ich edycja są dziecinnie proste. Uważam, że waga kontrolera ma również istotny wpływ na komfort grania. Przypuszczam, że jedynie dla początkujących gra na tego typu urządzeniu wyposażonym w czujniki dotykowe zamiast klap mechanicznych, może być problemem, który z czasem oswajania się z kontrolerem zniknie. Wykorzystując w obu trybach (dęte drewniane i dęte blaszane) w czasie rzeczywistym możliwości kontroli wibrato, glissando, ekspresji można swobodnie imitować te grupy instrumentów. Pomocną funkcją w oprogramowaniu jest możliwość ustawienia czasu reakcji czujników dotykowych, dzięki czemu można uniknąć niechcianych dźwięków i zwiększyć możliwości imitowania instrumentów dętych. Decydując się na zakup EWI USB wybieramy naprawdę dobry, elektroniczny, wielofunkcyjny kontroler dęty w dobrej cenie. Dzięki intuicyjnej obsłudze może być łatwym narzędziem dla profesjonalistów do grania na żywo, w studiu, jak również dla amatorów.
Tekst: Paweł Dypczyński
DANE TECHNICZNE
Złącza: USB
Wymiary: 587 × 69 × 69 mm
Ciężar: 0.59 kg
Zasilanie: ~100 mA, 5V poprzez USB
WYMAGANIA SYSTEMOWE I SPRZĘTOWE
• PC: 2.8 GHz, Pentium 4/Athlon 4; Windows 2000 (XP/Vista); 1.2 GB wolnego miejsca na dysku; 1 GB RAM (rekomendowane 2 GB); karta dźwiękow ASIO; port USB
• MAC: 2.0 GHz, PowerPC G5; Mac OS X 10.4; 1.2 GB wolnego miejsca na dysku; 1 GB RAM (rekomendowane 2 GB); port USB
Cena 1650 PLN
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Główna 20A
03-113 Warszawa
tel. (022) 6161386, 6161394
Internet: www.audiostacja.pl, www.akaipro.com
Test ukazał się w numerze 6/2009 miesięcznika Muzyk.