Już od kilku lat, Międzynarodowemu Festiwalowi Producentów Muzycznych Soundedit w Łodzi towarzyszą m.in. wystawy fotograficzne. Nie inaczej będzie w tym roku, a zaplanowane są aż trzy wernisaże. Swoje prace zaprezentują Martyn Goddard – wybitny i rozchwytywany fotograf z Wielkiej Brytanii, kolektyw polskich artystów (Soundpictures) oraz łódzki filmowiec i fotograf Wojtek Bryndel. Wszystkie trzy wystawy zostaną otwarte podczas Festiwalu Soundedit ’20.
W czasie swej 20-letniej kariery, Martyn Goddard zrobił zdjęcia, które trafiły na okładki płyt takich artystów jak The Jam, Blondie, The Cure, Debbie Harry, Bryan Ferry, Elton John i wielu innych. Zaczynał jako współpracownik uznanego w branży fotografa Gereda Mankowitza. Gdy zdobył już niezbędne doświadczenie, Goddard został projektantem okładek i fotografem gwiazd nowej fali lat 70. i wczesnych 80. XX wieku. Była to era płyt, na okładkach których umieszczano pieczołowicie dopracowane zdjęcia. Budżety takich sesji były poważne, a oczekiwania producentów – wysokie. Od fotografów wymagano kreatywności i innowacji.
Fotografowanie takich artystów jak Blondie, The Jam, The Cure, AC/DC, Sham 69, Ian Dury i Toyah doprowadziło Martyna do zleceń pochodzących od Queen i Elton Johna, tym samym dotarł do muzyków głównego nurtu rocka. W latach 80. współpracował również z redakcjami prasowymi: „Sunday Telegraph”, „You” czy „Sunday Times”. Wykonywał tam portrety oraz filmy z takimi wykonawcami jak: Genesis, U2, Jethro Tull, UB40 i Wham!. Dzięki współpracy z prasą, fotografował – przede wszystkim portrety – również wielkich pisarzy, artystów, aktorów i polityków. Okres współpracy z Wham! pod koniec lat 80., w tym przełomowa trasa koncertowa po Chinach, zamknęła ten rozdział życia fotografa w branży muzycznej. Martyn Goddard pracował również dla magazynu „Car”, tworząc nowe techniki fotografii samochodowej i podróżniczej.
• Wystawa prac Martyna Goddarda zostanie otwarta 22 października (czwartek) o godz. 18:00, a prezentowane będą one w Łódzkim Towarzystwie Fotograficznym przy ul. Piotrkowskiej 102.
Soundpictures to wspólna wystawa młodych, krajowych twórców: Pawła Fabjańskiego, Tomasza „Szejku” Mieleca i Michała Arkusińskiego. Jak piszą sami twórcy, wspólną ideą wystawy jest „pokaz prac artystów wizualnych związanych ze światem muzyki: projekty okładek płyt, plakatów koncertowych, zdjęć przedstawiających znaczące postaci świata muzyki”.
Paweł Fabjański to fotograf mieszkający w Warszawie i reprezentowany przez trzy renomowane agencje fotografów reklamowych (ShootMe, Take i Pink). Największym zainteresowaniem Fabjańskiego jest cienka linia dzieląca sztukę od komercji – problematyka tą zajmuje się we własnych realizacjach. Fabjański oprócz komercyjnej działalności jako fotograf reklamowy jest również wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W swoich prywatnych projektach, wyraźnie inspiruje się kinem, literatura i „urban-style” (czyli mieszanką street-artu, komiksów i pop-kultury). Tworzy dzieła, w których na równych prawach funkcjonuje warstwa estetyczna oraz konceptualna.
Tomasz „Szejku” Mielec to grafik-samouk, od kilku lat z powodzeniem tworzący okładki płyt raperom zza oceanu. „Dziecko” małego miasteczka, które uporem i ciężką pracą wspięło się na artystyczny szczyt. Zaczynał od projektów przeznaczonych dla mało znanych, początkujących muzyków, wierząc w ich talent i potencjał. Z czasem przyszła pora na największe „nazwiska” w Stanach Zjednoczonych. Obecnie skupia się na tworzeniu serii autorskich. Spiritus movens jego twórczości artystycznej od zawsze była kultura, która go otacza i muzyka.
Michał Arkusiński zawodowo zajmuje się grafiką projektową, ilustracją i komiksem. Od lat 80. związany ze sceną hardcore/punk zaprojektował wiele okładek płyt i plakatów koncertowych dla takich wykonawców jak: The Analogs, Bulbulators, U.K. SUBS, G.B.H., Włochaty, Homomilitia, Variete, Bikini, Mojapołowa. W dziedzinie komiksu współpracował min. z O.S.T.R. przy okładce płyty „Jazz W Wolnych Chwilach” oraz Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, rysując komiks „Edelman” do scenariusza Macieja Cholewińskiego. Ostatnio tworzy ilustracje dla redakcji „Kalejdoskop”.
• Wystawa Soundpictures zostanie otwarta 22 października (czwartek) o godz. 20:00 w Galerii Pop Up [ul. Ogrodowa 8].
Ostatni akcent tegorocznej edycji Festiwalu Soundedit, to otwarcie wystawy fotograficznej „Łódź Noir” w klubie muzycznym Wooltora. W tym roku mija 75 lat od powstania powojennego przemysłu i edukacji filmowej, które przyczyniły się do ukucia pojęcia „Łodzi Filmowej”. Aby upamiętnić to wydarzenie, Soundedit zaprezentuje portrety łódzkich muzyków osadzone w stylistyce kina noir. Autorem fotografii jest Wojtek Bryndel, absolwent Kulturoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego, na stałe związany z łódzką Szkołą Filmową i Festiwalem Soundedit.
• Otwarcie wystawy „Łódź Noir” zaplanowano na 25 października (niedziela) o godz. 16:00 w klubie muzycznym Wooltora (ul. Wólczańska 40/42).
Więcej informacji na stronie soundedit.pl
Grafiki: materiały prasowe organizatora