Południowokoreańska firma Cort Guitars istnieje już na rynku ponad pięćdziesiąt lat produkując gitary, basy oraz wzmacniacze. Zalicza się do grona największych producentów w światowej branży muzycznej. Jedną z kilku obecnie wytwarzanych grup gitar basowych firmy Cort jest seria Curbow. Przedmiotem niniejszego testu są dwa modele z tej serii: Curbow 41 i 42. Są to instrumenty czterostrunowe wyglądające bardzo podobnie, jednak różniące się kilkoma istotnymi szczegółami.
ORÓLNY OPIS INSTRUMENTÓW
Curbow 41 i Curbow 42 są instrumentami o tradycyjnej konstrukcji bolt-on. Korpusy i szyjki obu modeli zbudowane są z odmiennych gatunków drewna klonowego, różniących się twardością. Miękki klon stanowi budulec korpusów, twardy kanadyjski klon znajduje się w trzyczęściowych gryfach. Podstawowe elementy – korpus i szyjka – w obydwóch modelach są połączone pięcioma śrubami. Menzura szyjki jest standardowa i wynosi 34 cale (864 mm). Na podstrunnicy wykonanej z drewna palisandrowego umieszczono 24 duże progi o szerokości 2,7 mm. Promień krzywizny jej łuku wynosi 400 mm. Niewielkie punktowe znaczniki umiejscowione są tylko z boku podstrunnicy. Siodełko wykonano z kolei z kompozytów grafitowych. Główka ma oryginalny kształt i stosunkowo niewielkie gabaryty. Odlewane srebrno-czarne klucze ułożone są w kombinacji 2+2. Gryfy w obu testowanych modelach wykończone są bezbarwnym, naturalnym olejem. Mostek oznaczony przez producenta symbolem EB10(4) wykonany jest z żeliwa i podobnie, jak pozostałe akcesoria, wykończony matowym chromem. Cały osprzęt utrzymany jest w kolorze platyny. Rozstaw strun na mostku jest standardowy i wynosi 19 mm (licząc odległość pomiędzy środkami strun). Korpus testowanego basu Curbow 41 wykończono czarnym lakierem olejowym (BK – Black). Egzemplarz drugi – model 42 – posiada korpus dwukolorowy – brązowy przypalany (BS – Brown Sunburst). Oczywiście, oba modele są dostępne w każdej z tych wersji wykończenia.
PRZETWORNIKI I KONTROLA BRZMIENIA
Curbow 41 jest wyposażony w jeden aktywny przetwornik firmy Bartolini typu soapbar – MK1-4. W modelu Curbow 42 mamy do dyspozycji dwa takie przetworniki. Producent basów nie podaje bliższych danych na ten temat, ale domyślać się można, że są to przetworniki dwucewkowe.
W basie Curbow 42 zastosowano przedwzmacniacz Bartolini MK-1 z regulacją ogólnej głośności instrumentu, balansu między sygnałami z obu przetworników oraz barwy instrumentu w zakresie tonów niskich, średnich i wysokich. Dwupozycyjny przełącznik typu ON/OFF umożliwia ominięcie przedwzmacniacza i wykorzystanie czystego, bezpośredniego sygnału z przetworników.
Preamp Bartolini MK-2 w modelu Curbow 41 oczywiście nie posiada potencjometru typu balans, ale oprócz regulacji głośności i korektora do dyspozycji mamy dodatkowo dwie mini-śrubki – regulującą poziom sygnału wyjściowego (OVERALL GAIN) oraz podbijającą dynamikę i głębię brzmienia w trakcie gry techniką kciukową (SLAP DEPTH). Pokrętła te umiejscowione są na płytce maskującej komorę przedwzmacniacza z tyłu korpusu. Do zmiany brzmienia „normalnego” na „kciukowe” służy dwupozycyjny przełącznik. Podbite w ten sposób brzmienie tego instrumentu można oczywiście wykorzystywać podczas grania tradycyjną techniką palcową prawej ręki. Użycie opcji SLAP DEPTH daje w rezultacie większy poziom basów i sopranów przy jednoczesnej redukcji tonów średnich.
Przedwzmacniacze zasilana są baterią 9V, umieszczoną w pudełku z łatwym dostępem z zewnątrz, co ułatwia błyskawiczną jej wymianę w razie potrzeby.
WRAŻENIA Z TESTU
Obie powyżej opisane gitary basowe firmy Cort są oryginalnymi instrumentami, zaprojektowanymi w przemyślany sposób. Ich wykonanie jest porządne i estetyczne. Zauważalne są starania producenta o wysoką jakość z zachowaniem umiarkowanych cen. Mocno wycięte kształty niewielkich korpusów, dobrze wyważony i wygodny gryf zapewniają wysoki komfort gry. Jest to niewątpliwie poważny atut obu testowanych modeli.
Brzmienie Curbow 41 jest mocne i nowoczesne, natomiast model 42 odzywa się nieco cieplej, inną barwą, co jest pewnie zasługą konfiguracji dwóch przetworników oraz ich umiejscowieniem.
Przetworniki Bartolini MK1-4 dają mocny i czysty sygnał bez przydźwięków i brumu. Chociaż, jak niemal wszystkie aktywne przystawki, brzmią mocno sterylnie, koloryzują i filtrują naturalne brzmienie. Zwolennicy klasycznego „pasywnego” brzmienia mogą nie do końca akceptować „destylowane” brzmienie aktywnych przetworników.
Bas Curbow 41 powinien najbardziej sprawdzić się w muzyce R&B, rockowej, funkowej i pop. Zastosowanie modelu Curbow 42 może być w moim odczuciu nieco szersze. Jego brzmienie jest bardziej uniwersalne.
KRÓTKIE PODSUMOWANIE
Seria Curbow pozytywnie reprezentuje gitary basowe firmy Cort. Oba testowane modele wypadły bardzo przyzwoicie. Ich staranne wykonanie nie budzi zastrzeżeń, komfort gry jest wysoki, walory estetyczne i brzmieniowe utrzymane na dobrym poziomie. Gitary basowe Curbow 41 i 42 powinny spełnić oczekiwania muzyków początkujących, a także sprostać wymaganiom ambitnych amatorów i pół profesjonalistów.
Tekst: Zbigniew Wrombel
DANE TECHNICZNE
Konstrukcja: bolt-on
Korpus: klon
Szyjka: klon (3-częściowa)
Podstrunnica: palisander
Menzura: 34”
Przetworniki: Bartolini Active MK1-4 × 1 (Curbow 41), Bartolini MK1-4 × 2 (Curbow 42)
Elektronika: Bartolini MK-2 + SLAP (Curbow 41), Bartolini MK-1 + EQ ON/OFF (Curbow 42)
Ceny detaliczne: 1689 PLN (Curbow 41), 1798 PLN (Curbow 42)
Do testu dostarczył:
Mega Music
ul. Leśna 15
81-876 Sopot
tel. (58) 5511882
Internet: www.megamusic.pl, www.cortguitars.com
Test ukazał się w numerze 3/2013 miesięcznika Muzyk.