Dziś mam okazję testować kolejny instrument wyprodukowany w John Hornby Skewes & Co. Ltd. Tym razem jest to gitara akustyczno-elektryczna z serii SweetWater. Ze względu na to, że podstawowe cechy instrumentów Vintage są dobrze znane gitarzystom w Polsce nie będę ich omawiać we wstępie, lecz przejdę do szczegółowego opisu testowanej gitary.
OPIS
Pudło rezonansowe to typowe Grand Auditorium z pojedynczym wcięciem w stylu florentyńskim. Płytę wierzchnią wykonano z litego świerku, boki i płyta tylna są mahoniowe. Połączenia boków i płyt wierzchniej i dolnej ozdobiono listwami z klonu i indyjskiego palisandru. Otwór rezonansowy ozdobiono rozetą ze wstawkami klonowymi. Szyjkę wykonano z jednego kawałka mahoniu. Gryf wzmocniono prętem umożliwiającym dokładną regulację krzywizny szyjki. Gryf połączono z korpusem na wysokości piętnastego progu struny E6 i siedemnastego progu struny E1. Konstrukcja gitary umożliwia łatwy dostęp do wszystkich pozycji na gryfie. Gryf sam w sobie jest również wygodny, nie jest „wyścigowy”, ale bez trudu można wykonywać na nim skomplikowane pasaże solowe. W główce umieszczono sześć chromowanych kluczy marki Grover. Instrument bardzo dobrze trzyma strój. Podstrunnicę wykonano z indyjskiego palisandru i umieszczono w niej dwadzieścia progów. Progi są oznaczone nietypowo: te o numerach 5, 9, 15 i 17 oznaczono tradycyjnie kropkami, siódmy próg oznaczono dwoma kropkami, natomiast dwunasty wzorem z masy perłowej. Mostek w V1200N wykonano z hebanu, siodełko natomiast z tworzywa sztucznego. Menzura gitary wynosi 642 mm. Testowaną gitarę wyposażono w przetwornik Fishman Sonicore oraz przedwzmacniacz Presys Blend tego samego producenta. W istocie jest to system zbierania, przetwarzania i wysyłania sygnałów z dwóch źródeł. Jednym z tych źródeł jest „tradycyjny” przetwornik umieszczony w mostku, natomiast drugim źródłem jest kapsuła mikrofonowa umieszczona wewnątrz pudła rezonansowego. Cały układ zasilany jest baterią 9V. Przedwzmacniacz umożliwia nie tylko korekcję barwy w sygnale z przetwornika – oprócz trzypasmowego korektora przedwzmacniacz wyposażono w filtr NOTCH ułatwiający eliminację sprzężeń zwrotnych. Dodatkowo istnieje możliwość odwrócenia fazy sygnału. Proporcję pomiędzy poziomami sygnałów z przetwornika i mikrofonu można ustawić dowolne dedykowanym pokrętłem. Przedwzmacniacz wyposażono także w stroik chromatyczny umożliwiający dokładne strojenie instrumentu. Uaktywnienie stroika wycisza sygnał z przetwornika i mikrofonu. Obsługę stroika ułatwia wyświetlacz LED otoczony dodatkowymi diodami, ukazujący wysokość dźwięku oraz dokładność dostrojenia. Obok wyświetlacza umieszczono potencjometr głośności.
WRAŻENIA
Na początek chciałbym docenić warsztat lutniczy producentów testowanej gitary. Otóż jest to kolejny instrument wyprodukowany w Chinach, który zrobiono z należytą starannością i dokładnością. V1200N jest gitarą bardzo dobrze wykonaną i wygodną w graniu. Instrument dostarczony do testów już był odpowiednio ustawiony (co w ostatnich czasach zdarza się coraz częściej w przypadku instrumentów sprowadzanych z państw azjatyckich). Akustyczne walory tej gitary pozwalają umieścić ją w szeregu instrumentów średniej klasy, lecz powiedziałbym bardzo porządnej średniej klasy. Mimo, że drewno instrumentu zdecydowanie bardziej aktywnie reaguje przy graniu na strunach basowych niż na wiolinowych, to brzmienie V1200N jednak można uznać za wyrównane. Prawdziwy potencjał gitary odkryjemy jednak gdy podłączymy ją do systemu nagłaśniającego. Zalety przetworników Fishman są znane wielu gitarzystom. To prawda, że można dzięki nim niekiedy „poprawić” właściwości brzmieniowe instrumentu. Z racji przetwornika, mikrofonu i przedwzmacniacza które zastosowano w testowanym instrumencie możliwości brzmieniowe „całości” są imponujące. Możliwość „dodawania” sygnału z mikrofonu do sygnału z przetwornika w dowolnych proporcjach pozwala ulepszyć brzmienie poprzez zwiększenie słyszalności wszystkich niuansów artykulacyjnych oraz efektów „perkusyjnych” (takich jak odgłos przesuwania palców po strunach, uderzenie strun o progi) towarzyszących grze na gitarze akustycznej. Wielu gitarzystów pracujących dużo w studiu uważa, że partia gitary akustycznej zarejestrowana za pomocą mikrofonu jest „nie do pokonania” przez jakiekolwiek systemy przetworników i przedwzmacniaczy montowane w gitarach akustycznych. Osobiście zgadzam się z tym poglądem, chociaż często w aranżacjach jest potrzebne brzmienie, jakie pozwala uzyskać przetwornik umieszczony w gitarze akustyczno-elektrycznej. „Domieszka” sygnału z mikrofonu umieszczonego wewnątrz pudła rezonansowego znacznie ułatwia uzyskiwanie brzmienia „prawie jak z mikrofonu” na koncercie. Problemem pozostaje wrażliwość każdego mikrofonu na sprzężenia zwrotne. W tym przypadku sygnał z mikrofonu zawierający głównie częstotliwości środkowe i wysokie (tak jak to jest w przypadku mikrofonów montowanych w gitarach akustyczno-elektrycznych), dodany w ilości nieznacznej do sygnału z przetwornika (który zawiera w sobie pełne pasmo brzmienia instrumentu) może sprawić, że słuchacz będzie miał wrażenie „pełnego” brzmienia gitary ze wszystkimi efektami grania perkusyjnego, połączonymi z pełnym brzmieniem instrumentu. Jednak i w takim połączeniu może wystąpić problem powstania sprzężenia zwrotnego przy zbyt dużym natężeniu dźwięku na scenie. Możliwość odwrócenia fazy sygnału oraz zastosowanie filtra NOTCH są niezwykle przydatne w takich sytuacjach. Wracając do brzmienia testowanej gitary, nie jest ono ani za twarde ani za delikatne, jest dynamiczne i dość selektywne, chociaż w partiach solowych wykonywanych na strunach wiolinowych może być potrzebne zastosowanie dodatkowych efektów, takich jak booster albo kompresor.
PODSUMOWANIE
Testowana gitara do instrument średniej klasy, ale wykonany i brzmiący bardzo dobrze. Moim zdaniem instrument tego typu powinien znajdować się w kolekcji wielu czynnych zawodowo gitarzystów. Możliwości brzmieniowe testowanej gitary czynią z niej uniwersalny instrument, a to najważniejsza cecha wśród gitar o których mówimy „średnia klasa”.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Płyta wierzchnia: lity świerk
Boki i płyta dolna: lity mahoń
Szyjka: mahoń
Podstrunnica: palisander
Mostek: heban
Siodełko: tworzywo sztuczne
Elektronika: Fishman Sonicore + Presys Blend
Wykończenie: Natural
Sugerowana cena: 2360 PLN
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Główna 20A
03-113 Warszawa
tel. (22) 6161398
Internet: www.audiostacja.pl, www.jhs.co.uk
Test ukazał się w numerze 9/2013 miesięcznika Muzyk.