Produkty TC-Helicon to już pewien rodzaj standardu wyposażenia wokalistów i śpiewających instrumentalistów. W zamyśle Harmony Singer jest urządzeniem kompromisowym, łączącym w sobie najpotrzebniejsze funkcje bardziej rozbudowanych „braci” rodziny VoiceLive z maksymalną prostotą obsługi, długo oczekiwaną przez grono użytkowników stroniących od słów „programowanie”, „edycja”, czy „preset”… Ocenianie rozwiązań kompromisowych jest niezwykle trudne: o ile w sprawach „życiowych” tak zwany „złoty środek” jest najczęściej optymalnym rozwiązaniem, to jednak w dziedzinie sprzętu muzycznego… raczej oscylowałbym bliżej propozycji zachowania „umiaru w umiarze”… Tak czy inaczej, testowane urządzenie jest ciekawą propozycją dla artystów, mogę o tym śmiało powiedzieć na wstępie, lecz czy jest za dużo opcji w tak małym „pudełku”, czy za mało by mieć wszystko w jednym… to już należy do oceny subiektywnej. Mam nadzieję niniejszy test ułatwi wyrobienie sobie opinii oraz dokonanie wyboru, co do ewentualnego zakupu Harmony Singer.
OPIS
Testowane urządzenie jest zaprojektowane z myślą o śpiewających gitarzystach, albo wokalistach grających na gitarze – tego zagadnienia pozwolę sobie nie precyzować. Zacznijmy od przejrzenia podstawowych funkcji Harmony Singer. Jako, że jest to urządzenie służące przede wszystkim do „upiększania” brzmienia wokalu, Harmony Singer wyposażono w gniazda wejściowe i wyjściowe typu XLR, służące do wprowadzania i wysyłania sygnałów o poziomie mikrofonowym. Oto mamy pierwszy kompromis: sygnał opuszczający urządzenie jest monofoniczny. Osobiście uważam, że jest to w pewnym sensie zaleta: „szeroko” brzmiące „chórki” w sytuacji gdy na scenie jest jeden wokalista… no chyba, że jest to efekt zamierzony. Na złącza gniazda wejściowego jest podawane zasilanie typu Phantom dla mikrofonów pojemnościowych. Czułość efektu możemy dostosować do sygnału za pomocą dedykowanego potencjometru obrotowego, umieszczonego w bocznej ściance obudowy urządzenia. Przejdźmy teraz do tego, co Harmony Singer może „zrobić z naszym głosem”. Na panelu znajdziemy m.in. przełącznik TONE z dedykowaną diodą, który uaktywnia algorytm inteligentnej obróbki sygnału: oddzielaniu sygnału od szumów, redukcji poziomu brzmienia zbyt głośnych sybilantów, inteligentnej kompresji sygnału… Jako rozwiązanie kompromisowe, uznam tę funkcję za bardzo ciekawą, lecz nie należy zapominać, że nie we wszystkich sytuacjach będzie ona poprawiać brzmienie (nie chciałbym sprowadzać wszystkiego do wartości materialnych, ale dobrze wyszkolony głos plus mikrofon o wartości powyżej 2000 zł nie musi wymagać korekty inteligentnego algorytmu z urządzenia o wartości mniejszej niż 200 EUR). W wielu innych sytuacjach zastosowanie przycisku TONE było bardzo przydatne. Ponadto na panelu znajdziemy przełącznik obrotowy HARMONY, pozwalający nam ustawić sposób pracy harmonizera. Układ zastosowany w Harmony Singer pozwala dodać jeden lub dwa głosy, w zależności od wybranego ustawienia. Może to być głos:
• wyższy o tercję
• wyższy o kwintę
• wyższy o tercję + o kwintę
• niższy o kwartę
• niższy o sekstę
• niższy o kwartę + o sekstę
• wyższy o tercję + niższy o kwartę
• wyższy o kwintę + niższy o sekstę
Obok przełącznika HARMONY umieszczono potencjometr obrotowy LEVEL, regulujący poziom głośności „chórków” w stosunku do wokalu głównego. Dodatkowo testowany efekt oferuje użytkownikowi jeden z trzech rodzajów „pogłosu”. Obsługa tego ostatniego jest wyjątkowo prosta – wszystko „załatwia” potencjometr REVERB, który pozwala na regulowanie poziomu natężenia wybranego typu efektu (ROOM, CLUB, HALL) oraz umożliwia wybór efektu. Jak już wspomniałem na początku, testowany procesor jest efektem dla śpiewających gitarzystów. Sygnał z gitary wprowadzamy poprzez dedykowane gniazdo typu jack 1/4”, obok którego znajdziemy przełącznik GRND/LIFT, służący do eliminacji zniekształceń powstających w przypadku zaistnienia „pętli mas”. Sygnał z gitary jest analizowany wewnątrz urządzenia i na podstawie tej analizy są produkowane głosy harmoniczne zgodnie z rozpoznaną tonacją (a raczej akordem granym w chwili produkowania głosów harmonicznych). Gniazdo wyjściowe THRU służy do wysyłania sygnału gitarowego w postaci niezmienionej do zewnętrznego urządzenia. Ostatnim elementem na panelu jest przełącznik nożny o podwójnej funkcji: jednorazowe naciśnięcie powoduje włączenie/wyłączenie „chórków”, a naciśnięcie i przytrzymanie wycisza efekt REVERB zostawiając przy tym niezmieniony TONE. W ten sposób użytkownik korzystający z funkcji TONE może w przerwie pomiędzy utworami powiedzieć coś publiczności wyłączając pogłos i chórki, ale nie tracąc ustawień inteligentnej obróbki wokalu TONE. Harmony Singer może współpracować z MP-75, mikrofonem dedykowanym dla urządzeń TC-Helicon. W celu umożliwienia korzystania z oferowanych przez niego funkcji kontroli należy skorzystać z przełącznika MIC CONTROL umieszczonego tuż przy wejściu instrumentalnym. Urządzenie jest zasilane poprzez dedykowane gniazdo umieszczone w bocznej ściance obudowy. Zasilacz jest w komplecie. Oprócz tego urządzenie możemy podłączyć do komputera poprzez gniazdo mini-USB w celu aktualizacji systemu oraz ustawień.
WRAŻENIA
W testowanym urządzeniu został osiągnięty kompromis pomiędzy ilością i jakością oferowanych opcji a prostotą ich obsługi. Do jakości brzmień głosów harmonicznych, szybkości reakcji procesora na zmianę akordów czy jakości efektu REVERB nie można raczej mieć zastrzeżeń – jest to poziom brzmienia TC-Helicon. Na temat funkcjonalności urządzenia można by napisać wiele uwzględniając z jednej strony opinie użytkowników bardziej rozbudowanych procesorów TC-Helicon (przyzwyczajonych do większej ilości możliwości i głębszej ingerencji w kontrolę brzmienia) oraz opinie tych, którzy rozpoczynają swą przygodę z harmonizerami (te opinie to czysty zachwyt). Próba wypośrodkowania opinii zabrzmi następująco: Harmony Singer jest bardzo pomocnym narzędziem na scenie profesjonalnej i na sali prób. Testowane urządzenie umożliwia korzystanie z najbardziej popularnych funkcji procesorów TC-Helicon, będąc przy tym prostym w obsłudze i niezbyt drogim efektem.
PODSUMOWANIE
Harmony Singer to udane urządzenie kompromisowe łączące w sobie wysoką jakość brzmienia, prostotę obsługi i funkcjonalność.
Tekst: Konstantin „Kostek” Andriejew
DANE TECHNICZNE
Harmonizer: 8 ustawień
Inne efekty: TONE, REVERB (3 typy)
Wejścia/wyjścia: MIC IN [XLR], INST IN, OUTPUT [XLR], INST THRU, USB [mini-B]
Wymiary: 90 × 140 × 60 mm
Ciężar: 0.42 kg
Cena: 760 PLN
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Główna 20A
03-113 Warszawa
tel. (22) 6161398
Internet: www.audiostacja.pl, www.tc-helicon.com
Test ukazał się w numerze 8/2013 miesięcznika Muzyk.