Systemy bezprzewodowej transmisji danych są nieodzownym elementem życia w XXI wieku. „Aj-”, „smart-” i… „cokolwiek jeszcze-” fony nie tylko umożliwiają komunikację ze światem zewnętrznym (który naprawdę staje się coraz „mniejszy” dzięki mim), lecz często przypominają o ważnych uroczystościach rodzinnych, służbowych, pamiętają nasze linie papilarne… pamiętają też wiele innych informacji (z czego może i nie każdy jest zadowolony…). Za pomocą jednego dotknięcia możemy uwiecznić otaczającą nas rzeczywistość w obrazie i dźwięku HD, 3D…, za pomocą kolejnego dotknięcia przekazujemy ten obraz w świat… i to wszystko dzięki bezprzewodowej transmisji danych. Czym, zatem ma urzec nas w tych czasach mikrofon bezprzewodowy lub system bezprzewodowy do gitary lub basu? O dziwo tym, że nie będzie kolidował z tysiącami innych urządzeń bezprzewodowych używanych w czasie naszego występu na stadionie lub w klubie muzycznym.
OPIS
DWZ jest systemem cyfrowym pracującym w zakresie częstotliwości radiowych od 2.402 GHz do 2.4785 GHz. Jak każdy system bezprzewodowej transmisji danych, DWZ składa się z nadajników, odbiorników i akcesoriów, które są łączone w zestawy zgodnie z potrzebami użytkowników. Jako pierwszy z dwóch dostarczonych do testów – DWZ-B30GB i DWZ-M50 – zestawów opiszemy zestaw dla wokalistów.
DWZ-M50
Zestaw składa się z nadajnika ZTX-M01 umieszczonego w obudowie mikrofonu oraz z odbiornika ZRX-HR50, do którego dołączono wszystkie niezbędne akcesoria potrzebne do pracy.
Odbiornik ZRX-HR50 umieszczono w metalowej obudowie, a jego umieszczenie w skrzynce typu rack wymaga dodatkowo odpowiedniego uchwytu. Na przednim panelu urządzenia znajdziemy m.in. włącznik prądowy oraz duży wyświetlacz LCD informujący o numerze wybranego kanału pracy, stanie baterii w nadajniku oraz poziomach sygnałów audio i radio. Ciekawostką jest automatyczne obliczenie i wyświetlanie pozostałego czasu pracy baterii w nadajniku. Oprócz tego odbiornik wyposażono w pięciopasmowy korektor barwy umożliwiający regulację w zakresie ±12 dB poziomów następujących pasm częstotliwości: 60 Hz, 250 Hz, 1 kHz, 4 kHz i 12 kHz. Obsługa parametrów pracy odbiornika jest bardzo prosta, gdyż dokonujemy jej za pomocą jednego dużego obrotowego pokrętła/przełącznika, służącego do wyboru i zatwierdzania wybranych opcji oraz jednego małego przycisku ESC, służącego do odwoływania wybranych ustawień oraz do powrotu na wyższy poziom menu. Reszta informacji niezbędna do obsługi urządzenia jest wyświetlana na LCD. Testowany system bezprzewodowy umożliwia ręczny lub automatyczny wybór jednego z sześciu kanałów pracy, wybór trybu pracy, a dokładniej: szerokości kanałów, co jest istotne w sytuacji gdy w jednym miejscu pracuje wiele urządzeń tego typu. Oprócz tego w nadajniku można wprowadzić typ baterii zasilających nadajnik w celu dokładniejsze kalkulacji przewidywalnego czasu ich pracy. Na tylnym panelu odbiornika umieszczono dwa gniazda służące do podłączenia anten oraz gniazdo służące do podłączenia dedykowanego zasilacza. Oprócz tego znajduje się tam gniazdo wyjściowe typu XLR oznaczone jako BALANCED OUTPUT, poprzez które możemy wysyłać symetryczny sygnał audio do urządzeń zewnętrznych. Obok tego gniazda znajduje się przełącznik poziomu sygnału wyjściowego MIC/LINE. Dodatkowe dwa gniazda umieszczone na panelu tylnym to wyjścia jack 1/4”. Jedno z nich oznaczono jako MAIN pełni dedykowaną funkcję, a drugie – oznaczone AUX/TUNER umożliwia wysyłanie sygnału do urządzenia zewnętrznego nawet gdy nadajnik jest wyciszony. Oprócz tego na tylnym panelu umieszczono gniazdo USB, służące do podłączenia odbiornika do komputera w celu aktualizacji oprogramowania.
Nadajnik ZTX-M01 został umieszczony w metalicznej obudowie typu handheld. Wymienna głowica mikrofonowa została zabezpieczona metalową, czarną siatką. Jej górna część siatki może zostać odkręcona, co umożliwia dostęp do głowicy. Usunięcie głowicy umożliwia z kolei dostęp do 3-pozycyjnego przełącznika czułości nadajnika. Zastosowanie tego przełącznika ułatwia prace z różnymi głowicami oraz różnymi źródłami dźwięku. Nadajnik wyposażono ponadto w przycisk umożliwiający jego włączenie oraz wyciszenie. Obok tego przełącznika umieszczono diodę informującą o stanie baterii zasilających. Zdjęcie osłony pojemnika na dwie baterii typu AA daje dostęp do przełącznika wyboru kanału pracy oraz do wyświetlacza LED informującego o aktualnie wybranym kanale. Obok wyświetlacza umieszczono przełącznik służący do blokowania przycisku umieszczonego w obudowie nadajnika. Ta opcja bywa przydatna gdy chce się zapobiec przypadkowemu wyciszeniu lub wyłączeniu nadajnika przez mało doświadczonego użytkownika. Dodatkowo w bocznej ściance pojemnika na baterie umieszczono gniazdo USB, służące do podłączenia odbiornika do komputera w celu aktualizacji firmware’u. Nadajnik wyposażono ponadto w antenę oraz miniaturowy odbiornik przyjmujący sygnały synchronizujące.
DWZ-M50 jest systemem bardzo dobrze przemyślanym, wyjątkowo stabilnym jeżeli chodzi o odporność na wszelakie zakłócenia, a przede wszystkim bardzo łatwym i wygodnym w obsłudze. Do jego podstawowych zalet należy zaliczyć możliwość wysyłania sygnału do urządzenia zewnętrznego nawet przy wyciszonym nadajniku, 5-pasmowy korektor barwy w odbiorniku oraz automatyczne obliczanie i wyświetlanie czasu pracy nadajnika jaki pozostał do wyczerpania aktualnie używanych baterii. Warto podkreślić, że opcja ręcznego wyboru czułości nadajnika jest niezwykle przydatna w pracy z różnymi głowicami oraz źródłami sygnału. W przypadku używania głowicy umieszczonej w nadajniku głos ludzki brzmi naturalnie, wszystkie szczegóły mowy i śpiewu są przekazywane wyraźnie bez zniekształceń.
DWZ-B30GB
Ten zestaw jest przeznaczony przede wszystkim dla instrumentalistów – gitarzystów, basistów itd. W zestawie DWZ-B30GB znajdują się: nadajnik ZTX-B01, odbiornik ZRX-C30 oraz akcesoria. Jako część serii Sony DWZ system ten posiada wiele wspólnych cech z poprzednio opisywanym, a należą do nich ilość kanałów, tryby pracy i częstotliwość radiowa pracy urządzeń. Oprócz tego większość opcji dostępnych w opisywanych urządzeniach jest identyczna, a różnią się jedynie sposoby edytowania parametrów. Zaczniemy jednak od nadajnika.
ZTX-B01 to nadajnik typu bodypack, którego zamocowanie do paska gitarowego, pasa spodni lub innej części garderoby jest łatwe. Antena nadajnika jest solidnie zabezpieczona, dzięki czemu nie ma obawy o jej przypadkowe uszkodzenie. W centralnej części obudowy znajduje się jednopozycyjny wyświetlacz LED ukazujący aktualnie wybrany numer kanału radiowego. Obok niego umieszczono dwa przyciski – CHANNEL SELECT oraz POWER/MUTING. Przeznaczenie tych przycisków jest oczywiste, gdyż wynika z ich nazwy. W górnej części obudowy znajdziemy przełącznik UNLOCK/LOCK, którego funkcji domyśleć się można znając treść opisu nadajnika mikrofonowego. Blokuje on obydwa przyciski w celu zabezpieczenia przed przypadkowym naciśnięciem w czasie koncertu. Obok tego przełącznika umieszczono dwie diody informujące o stanie pracy urządzenia oraz o stanie baterii lub wyciszeniu nadajnika. Do dyspozycji mamy też specjalne, symetryczne gniazdo do podłączenia kabla instrumentalnego wprowadzającego sygnał audio do nadajnika. W bocznej ściance nadajnika znajdziemy dwa przełączniki – jeden z nich umożliwia skokowe dostosowanie czułości nadajnika do poziomu sygnału audio według jego rodzaju (INST/MIC), a drugi – ATT pozwala precyzyjnie dostosować pracę nadajnika do poziomu sygnału audio (0/10/20 dB). Nadajnik jest zasilany dwiema bateriami AA. ZTX-B01 wyposażono też w port USB.
Odbiornik ZRX-C30 jest umieszczony w metalowej obudowie typu desktop. Na jego panelu umieszczono dwa duże przełączniki obrotowe. Jednym z nich wybieramy kanał radiowy na którym będzie pracował odbiornik, a drugi oferuje użytkownikowi unikalną opcję symulacji wpływu, jaki okazuje na brzmienie instrumentu kabel o określonej długości. Możliwe ustawienia to: brak symulacji oraz symulacja kabla o długości 1, 3, 5, 8, 12, 18 lub 25 m. Oprócz tego w górnej ściance obudowy odbiornika umieszczono szereg diod typu LED sygnalizujących odpowiednio stan pracy urządzania, stan baterii w nadajniku, ewentualne wyciszenie nadajnika, obecność sygnału audio i radiowego oraz tryb pracy odbiornika radiowego(WIDE/NARROW). W bocznych ściankach umieszczono przełącznik RF MODE, gniazdo USB, gniazdo typu XLR oznaczone jako BALANCED OUTPUT służące do wysyłania symetrycznego sygnału audio do urządzeń zewnętrznych, włącznik prądowy oraz dwa gniazda do zasilaczy zewnętrznych. Jedno z nich (DC IN 12V) służy do podłączenia zasilacza znajdującego się w zestawie, drugie (DC IN 9V) umożliwia zasilanie odbiornika za pomocą zasilacza do efektów znajdujących się w pedalboardzie. Ostatnia opcja mimo że nietypowa, jednak jest znacznym ułatwieniem dla gitarzystów, którzy używają rozbudowanych pedalboardów i korzystają ze wspólnego zasilacza dla wszystkich efektów. Testowany nadajnik wchodzący w skład zestawu DWZ-B30GB może być zasilany baterią 9V. ZRX-C30 wyposażono ponadto w dwa wyjścia jack 1/4” – MAIN OUT i TUNER OUT.
Testowany zestaw DWZ-B30GB jest bardzo dobrze przemyślany pod względem dostosowania do potrzeb gitarzystów. Możliwość umieszczenia odbiornika bezpośrednio w pedalboardzie jest wyjątkową opcją wyróżniającą zestaw. Oprócz tego, możliwość symulowania wpływu jaki okazuje na brzmienie instrumentu kabel o określonej długości jest wyjątkowym uzupełnieniem walorów testowanego systemu. Warto też wspomnieć o dostosowaniu sposobu zasilania do warunków pedalboardu, co czyni DWZ-B30GB systemem jeszcze bardziej przyjaznym dla gitarzystów.
PODSUMOWANIE
Stabilność transmisji sygnału audio drogą radiową w przypadku testowanych systemów DWZ-B30GB i DWZ-M50 nie wzbudza żadnych zastrzeżeń. Również jakość przenoszenia sygnału audio jest bez zastrzeżeń. Dostosowanie funkcjonalności do potrzeb użytkownika oraz prostota obsługi urządzeń czynią opisywane zestawy szczególnie interesującymi dla wokalistów, gitarzystów i innych użytkowników.
Tekst: Jan Marek
DANE TECHNICZNE
System
Zakres częstotliwości radiowej transmisji: 2.402 GHz – 2.4785 GHz
Ilość trybów pracy: 2
Ilość kanałów pracy: 6
Pasmo przenoszenia: 10 Hz – 22 kHz
ZTX-M01
Wymienna głowica mikrofonowa w komplecie: dynamiczna, kierunkowa,
Pasmo przenoszenia: 70 Hz – 16 kHz
Moc wyjściowa: 10 mW
Wejścia/wyjścia: USB
Wymiary: 258 × 48mm
Ciężar: 0.305 kg (z bateriami)
ZRX-HR50
Wejścia/wyjścia: BALANCED OUT [XLR], MAIN OUT, AUX/TUNER OUT, USB
Wymiary: 168 × 96 × 44 mm
Ciężar: 0.51 kg
ZTX-B01
Moc wyjściowa: 10 mW
Wejścia/wyjścia: INPUT, USB
Wymiary: 63 × 80 × 20 mm
Ciężar: 0.156 kg (z bateriami)
ZRX-C30
Wejścia/wyjścia: BALANCED OUT [XLR], MAIN OUT, TUNER OUT, USB
Wymiary: 132 × 41 × 74 mm
Ciężar: 0.205 kg
Ceny:
1760 PLN (DWZ-B30GB)
2340 PLN (DWZ-M50)
Do testu dostarczył:
Audiostacja
ul. Główna 20A
03-113 Warszawa
tel. (22) 6161398
Internet: www.audiostacja.pl, pro.sony.com
Test ukazał się w numerze 3/2013 miesięcznika Muzyk.